Søndag 7. til lørdag 20. juli 2019

  • Ledige pladser

Inkluderet i rejsen:

  • Alle overnatninger på 3- stjernede hoteller
  • Morgenmads buffet
  • 3 retters middag eller buffet hver aften
  • Alle entréer til besøg på rejsen iht. program
  • Turleder på motorcykel

Se specifikationen af indholdet, rejseforløb og priser for rejsen her til højre.

Fra kr. 14.800,-

Bestil rejsen her



14 dages rejse til Østrigske Alper, Dolomitterne og Gardasøen.

Velkommen til en flot ny rejse i de skønneste egne af Østrig og Italien.

I 2019 bliver der igen mulighed for at kombinere to gode alperejser og få en ekstra udflugtsdag og lidt rabat på den samlede rejse. 

Hvis du har tid i uge 28 og 29 vil du få mulighed for en ny mc oplevelse med nye egne og fede rejseoplevelser. 

Vi bor på rejsen på fire hoteller, hvilket gør rejsen komfortabel og letkørt. Alle rejsedeltagere mødes på det første hotel i Salzburger-land i Østrig, og herfra har vi dejlige udflugter i de østrigske bjerge, hvor de første 7 dage slutter i det vestlige Østrig i en lille alpeby.

Fra det vestlige Østrig fortsætter vi videre mod Italien og byder på en unik udflugtsdag over Stelvio passet, inden vi fortsætter mod hjertet af Dolomitterne og slutter de 8 dage i Italien direkte ved stranden ved Gardasøen.

Velkommen til endnu en skøn rejse til Østrig og Italien med Motour.dk.

Dagen før ankomst, lørdag 6. juli 2019.
Der er ca. 1.100 km fra Danmark til vores hotel i Østrig. 

Der er forskellige muligheder for at komme til Østrig, hvor vi skal bo på første del af rejsen. Du kan vælge at køre direkte fra din bopæl til Østrig.

Hvis du ønsker vejledning til et godt hotel som du kan benytte som en mellemovernatning på rejsen, så anbefaler Motour.dk gerne en indkvartering på ruten.
Således kan du planlægge en mellemovernatning på rejsen.

Alternativt kan du også vælge at ankomme til hotellet allerede lørdag d. 6. juli. Se tillæg herfor i prislisten, og angiv det i din bestilling.

1. Rejsedag. Søndag 7. Juli 2019. Ca. 1.100 km fra grænsen til hotellet.
Denne dag er første rejsedag, og derved også ankomstdagen på vores hotel.

Alle rejsedeltagere kører selv til hotellet, vi skal bo på de første nætter. Sammen med de sidste rejsepapirer, som rejsedeltagerne modtager ca. 14 dage inden afrejse, er en deltageroversigt, så der er mulighed for at følges ad efter nærmere og individuel aftale med hinanden.

Destinationen på den første del af rejsen er de såkaldte ”Tennengebirgen” i Østrig. Det er en bjerggruppe i de nordlige kalkalper i delstaten Salzburg. Det er hulerige plateaubjerge med et omfang på ca. 60 km2. 60% af denne bjerggruppe befinder sig over 2.000 meters højde, så der er skønne bjerge at se på for rejsedeltagerne. Hele området er under naturbeskyttelse.

Vi har valgt at bo på et godt og velholdt 3-stjernet hotel i Abtenau. Hotellet er familieejet og ligger dejligt på en grøn eng med udsigt over dalen og bjerget vi bor ved. Det nærmeste bjerg er 1.943 meter højt. Der er 15 minutters gang til byen, der er en typisk østrigsk by med et fint handelsliv. Udenfor hotellet er der mulighed for at spille minigolf eller tage liften op på bjerget for at køre en tur ned med "Rodelbahn" - en sommerkælkebane, der fører direkte ned til hotellet igen. Her er rigtig fine værelser og et godt køkken. Til aften bydes der på 3 eller 4-retters valgmenu med salatbuffet. Til morgen bydes på en stor morgenbuffet.

Fra hotellet er der også gode vandremuligheder i kortere og længere form, ligesom vi har mulighed for at få vasket vores motorcykler, hvis vi har behov for det.

Hotellet har en god bar, ligesom der er en lille og fin wellness afdeling med sauna og dampbad og hvilerum. Der er naturligvis adgang til internet overalt på hotellet. 

Værelserne er klar fra kl. 15.00 i dag, hvis du ankommer tidligt. Turlederen er på hotellet fra ca. kl. 16.00, og mødes sikkert med gæsterne på hotellet.

Der er middag kl. 19.00, og der forventer vi, at alle er ankommet og spiser med.

Efter middagen afholdes et velkomstmøde, hvor turlederen fortæller praktisk om rejsen og de kommende dage.

Herefter er der tid til at lære hinanden at kende og snakke om de kommende dages oplevelser.

God overnatning i det hyggelige hotel.

2. Rejsedag. Mandag 8. Juli 2019. Ca. 220 km.
Efter en god nats søvn starter morgenen med en dejlig østrigsk morgenmad. Her er der nok at vælge af.

Vi begynder vores rejse rundt i Østrig med en fin dagsudflugt, der bringer os ud af Tennengebirgen og rundt i Salzkammergut, der strækker sig fra Salzburg til Dachstein bjergene, og går gennem tre delstater, nemlig Oberösterreich, Steiermark og Salzburg. I løbet af dagen kommer vi igennem disse delstater i større eller mindre grad.

Dagen starter kl. 09.00 og bringer os nordpå ad fine små bjergveje. Vi kører denne formiddag med et mål i sigte, og det er at komme gennem kalkalperne til et lille gasthof, hvor den danske musikalske komedie fra 1964 blev optaget. Alle kender filmen, og skuespillerne og nogle af sangene. Filmen blev instrueret af Erik Balling og kendte skuespillere som Dirch Passer, Susse Wold, Lone Hertz og Ove Sprogøe deltog.

Motour.dk har fundet det gasthof, hvor en del af filmen blev optaget, og vi har en aftale med værten, at vi kan gøre en kaffepause her og derved også få mulighed for at se stedet. En af skuespillerne på filmen har brugt meget tid igennem livet netop her i Østrig. Det vil turlederen fortælle om ved besøget. 

Turlederen vil naturligvis også fortælle om den originale østrigske operette, der var grundlaget for den danske musikalske komedie. Der bliver også mulighed for at se det oprindelige sted, hvor operetten originalt er opført.

Efter kaffepause kører vi gennem de smukke og blakkede alper og fortsætter nordpå. Vi fortsætter ad små landeveje og kører ud af bjergområdet til næste destination, der er byen, hvor de kendte østrigske motorcykler KTM bliver produceret. Her er der i marts 2019 åbnet en ny udstillingshal, som vi skal besøge. Her vises historien om det kendte motorcykel mærke og deres succes i forskellige typer konkurrencer. Der er ingen fabriksbesøg, men dog mulighed for at se nærmere på dette – lidt anderledes – motorcykelfabrikat. Vi besøger udstillingen en times tid, inden vi fortsætter dagens rute.

Vi kommer hurtigt til de bjergrige egne af Salzkammergut igen og i starten er bakkerne bløde og grønne og vi kommer forbi nogle store søer. Vi spiser frokost på ruten og eftermiddagen bruges i på vejen tilbage mod vores hotel. 

Ved Wolfgangsee gør vi også et stop, og kan gerne køre gennem byen med samme navn, hvis der er stemning for det. Her blev den originale østrigske operette optaget, der dannede grundlag for den danske ”Sommer i Tyrol”. Den østrigske operette er opkald efter hotellet "Im Weissen Rössl", hvor operetten blev indspillet. Uagtet titlen på operetten er vi altså stadig i en anden delstat, nemlig Salzburger-land. 

Den sidste del af dagens udflugt går gennem kalkbjergene og over en fin betalingsvej, hvor vi sikkert holder en kaffepause på en af de små Alme, der findes her i området. Vi kører i dag i højder fra 200 til 1.400 meter over havet.

Vi er hjemme hen på den sene eftermiddag, så der er tid til afslutning på hotellet inden vi spiser middag på vores dejlige hotel.

3. Rejsedag. Tirsdag 9. Juli 2019. Ca. 240 km. 
I dag spiser vi tidlig morgenmad og regner med at komme fra hotellet kl. 08.30.

Vi kører i dag gennem dejlige bjergegne i Steiermark og de høje Dachstein- og Tauern-bjerge, der når helt op til små 3.000 meters højde.

Morgenens rute bringer os ud af kalkalperne på vej sydpå mod vores første bjergpas, der er Tauern-passet, og som bringer os op i 1.739 meter over havet. Vejen er let at køre og flot med de majestætiske bjerge rundt om os. Vi gør naturligvis stop på bjerget, så vi har tid til at nyde udsigten.

Ruten, som vi nu følger, bliver til en ganske lille lokal bjergvej, hvor kører gennem små lokale landbrugsområder og små landsbyer. Det er en rute, som man normalt aldrig ville finde selv. Her er fred og ro og masser af plads.

Nu fortsætter vi udflugten til endnu et bjergpas, der er ganske lille og derved også ganske lidt trafikeret. Sölkpass er 1.790 meter højt og her på passet bliver der sikkert også en god pausemulighed, enten til kaffe eller frokost.

Den sidste ukendte vej i dag bringer gruppen til en opdæmmet sø ad endnu en hemmelig vej, med dejlig granskov og masser af vand.

Vores sidste stop på dagens rute bliver ved Hallstätter søen. Her gør vi en pause med mulighed for at få eftermiddagskaffe. Hallstatt i Oberösterreich er en landsby i Salzkammergut og en af Østrigs ældste bebyggelser. Den har givet navn til Hallstattkulturen. Der er ca. 950 indbyggere. Hallstatt står på UNESCO's Verdensarvsliste.

Den fine bjergvej over Gschütt passet med 964 meter over havet bringer os tilbage mod Abetenau og vores hotel.

Det kan tænkes, at turlederen vil vandre en lille tur inden middagen, og evt. kan lokke andre deltagere med? Det ser vi på dernede. 

Vi spiser vores aftensmad og hygger os sammen på hotellet.

4. Rejsedag. Onsdag 10. Juli 2019. Ca. 350 km. 
Dagen i dag starter kl. 08.00 efter vores sidste morgenmad i Abtenau. Vi har pakket motorcyklerne og er nu klar til en fin dagsudflugt, der bliver den længste på rejsen. Ruten er letkørt, og den kan også laves både kortere og mere individuel, hvis nogle ønsker det. Det ser vi dog på når vi ser dagsformen og vejret.

Ruten i starter med kørsel ud af kalkalperne og sydpå mod nationalparken Hohe Tauern. Vi kører mod ”Stenhavet” og dagens første pas, der er Dientner Sattel, som bringer os op i 1.357 meter. En flot vej med åbne vidder og storslået udsigt i syd mod bjergene af samme navn, der går op til 2.200 meters højde.

Den fine rute bringer os nu mod Zell am See og Bruck, hvor rejsedeltagere kan tage en individuel rute op over Grossglockner Hochalpenstrasse, hvis de har lyst til dette. Det er en ekstra rute på ca. 100 km, der er en flot rute men som bliver for lang for Motour.dk’s planlagte dagsforløb. Hvis der dog er nogen rejsedeltagere, der ikke kan undvære Grossglockner, så kan man selv køre ruten og nå frem til vores hotel senere end gruppen. Turlederen fortæller om denne mulighed på rejsen.

Vi fortsætter nu gennem Pinzgauer dalen og mod vores næste bjergpas, nemlig Gerlos med 1.507 meters højde i passet. Inden da gør vi naturligvis et udsigts stop ved det meget kendte Krimmler vandfald, men kun for udsigtens skyld, - ikke fordi vi skal gå op til vandfaldet.

Nu går ruten gennem Gerlosdalen mod Zillerdalen og en skøn grøn natur. Hvis vi er heldige, kommer vi til at køre ruten ud af Zillerdalen sammen med et af de gamle damplokomotiver, der kører her. Vi spiser frokost undervejs, formodentlig her i Ziller dalen.

Eftermiddagens rute går langs den kendte Inn flod og derved også Inn dalen inden vi kommer til endnu et ny pas, der bringer rejsedeltagerne op i 2.017 meter over havet. En af de flotteste ruter, som Motour.dk har kørt gennem tiden. Her er fantastisk vej og skønne bjergtinder rundt om os. Ruten ændrer sig på vejen ned ad bjerget til flot granskov med små bække og grønne enge.

Efter flere små veje gennem bakkerne er vi pludselig ved vores hotel i alpebyen Fiss. Her bor vi de næste 4 dage.

Hotellet vi bor på er familiedrevet og vandt til at have motorcyklister på besøg. Her er dejlige værelser placeret i to bygninger ved siden af hinanden. Alle værelser er stilfuldt indrettet med bad og toilet og tv. Hotellet byder på en hyggelig wellness afdeling med sauna, dampbad og infrarød kabine. Her er en hyggelig gårdhave med terrasse og udendørs bar. Vi bor i centrum af den lille bjergby, men har stadig en god udsigt og mulighed for fine vandreture direkte ud på bjerget her fra byen.

Hotellet gør ekstra meget ud af sin forplejning, så vi får til aften 4-retters valgmenu ligesom der bliver en grillaften med ”Bauernbuffet” en aften. Her bydes også på en speciel ”Bikermorgenmad” som vi forhåbentlig skal have rigeligt af!

Turlederen sørger for hurtig check ind og efterfølgende kan gæsterne slappe af og nyde omgivelserne inden middag.

I aften fortæller turlederen om morgendagens udflugt, der bringer os på en af de største bjergpassager i de vestlige alper i Østrig.

Overnatning i de pæne værelser.

5. Rejsedag. Torsdag 11. Juli 2019. Ca. 220 km. 
I dag skal vi prøve morgenmaden på vores nye hotel. Her bydes på et stort udvalg og alle skal nok blive mætte.

Vi gør klar til udflugten kl. 09.00 og den 220 km lange udflugt i dag bringer os over Silvretta højvejen, der giver os en bjergpasvej op til 2.036 meter over havet. Bjergene omkring os går op til 3.000 meters højde og vi oplever og ser mange af dem.

Vi kører kun små veje i dag, dvs. selvom vi kunne vælge en hurtig motortrafikvej, så tager vi i stedet de lokale biveje, der både er mindre trafikerede og flottere.

Ruten er helt sikket til at køre for alle rejsedeltagere, og det eneste, der vil genere os i løbet af dagen kan være nogle af de fritgående køer, der evt. vælger at bruge asfalten vi kører på. Men det er også hyggeligt, og vi skal nok give dem plads.

Vi starter gennem Paznaun dalen der bringer os op mod bjergtinderne. På den sydlige side har vi Schweitz og et fanstastisk skiområde om vinteren med det kendte skisportssted Ischgl. Her i området ser vi også en by, der i 1999 oplevede en kæmpe lavine, der i løbet af 60 sekunder ødelagde en by og 31 personer døde. Vi kan stadig se det store åbne sår i bjergsiden fra sten- og sneskredet, der desværre også i mindre grad har været i udbrud siden.

Vi kører på en mautvej, og det betyder, at hver motorcyklist skal betale et lille gebyr for at benytte den. Det gebyr går udelukkende til vedligehold, og vi oplever mautveje flere steder på rejsen.

På ruten i dag har vi naturligvis tid til kaffepause og frokosten bliver sikkert også spist et sted med en dejlig udsigt. Vi stopper naturligvis også på toppen af passet i 2.036 meters højde.

Ruten ned af passet er letkørt og en fin strækning, der sidenhen bringer os til Arbergpasset, hvor vi kommer op i 1.793 meters højde. Der er naturligvis også mulighed for at køre gennem den 14 km lange tunnel ved Arlberg, men vi vil hellere nyde vejen over passet.

Hvis der er gæster, der ønsker at køre mere direkte hjem til hotellet, kan man naturligvis vælge at køre gennem tunellen og derved hurtigt hjem.

Vores rute går dog ad landeveje tilbage mod hotellet, hvor vi ankommer sent på eftermiddagen efter en spektakulær udflugtsdag gennem de skønneste bjerge.

Afslapning på hotellet inden der serveres en god middag i hotellets restaurant.

6. Rejsedag. Fredag 12. Juni 2019. Ca. 100 km.
Dagen i dag bringer rejsedeltagerne på en kort udflugt, som dog giver rigtig meget natur. Efter morgenmaden forlader vi Fiss kl. 09.00 og kører ud af dalen vi bor i. Vi skal i dag til et toldfrit område i Samnaun, der er en lille schweitsisk enklave, som man i det 19. århundrede kun kunne nå ad en lille vej fra Spiss, hvor vi bor. I dag er det fortsat en lille toldfri enklave i Schweitz, men som er omgivet af østrigske alper. Byen vi kommer til – Samnaun – er beliggende i 1.844 meters højde. Her bor ca. 750 personer. 

Ruten er i dag fin for at komme til Samnaun og alle kan køre den, selv om den byder på nogle serpentinerveje, men dem er vi blevet vandt til i løbet af ugen.

Vi gør pause her og der er mulighed for at se lidt på butikker og få en kaffepause.

Efter det korte besøg i enklaven Samnaun fortsætter vi ned ad bjerget og kører en lille bjergrute gennem dalen vi bor inden vi er tidligt tilbage på vores hotel.

Eftermiddagen kan bruges på en ekstra udflugt til et bjergmassiv, som vi endnu ikke har været på, eller en tur med liften op på bjerget sammen med turlederen. 

En dag uden en alt for lang udflugt, således der er plads til flere udflugts kilometer i morgen.

Turlederen fortæller til aften om rejsedagen i morgen lørdag, der bringer os mod Italien og Dolomitterne. 

Middag på hotellet.

7. Rejsedag. Lørdag 13. Juli 2019. Ca. 260 km.
Morgen buffetten starter tidligt, for vi skal afsted fra hotellet kl. 08.00. 

Denne dag giver dig endnu en flot udflugtsdag med et af Italiens fineste bjergpas, men inden da kører vi gennem det østrigske Reschen pas, der er i ca. 2.000 meters højde. Den store opdæmmede sø af samme navn skal vi også passere, og da den er beliggende i ca. 1.000 meters højde er vi stadig i bjergene.

Vi er nu i Sydtirol, og det betegner man denne del af Italien, og det er typsik, at italienerne taler tysk her, ligesom de gør på vores rejsemål i Dolomitterne.

Vi fortsætter nu mod formiddagens mål, nemlig det store og kendte Stelvio pas. Her når vi op i 2.757 meters højde og ruten herop bliver lidt utraditionel, for vi kører den omvendt i forhold til det vi har gjort de andre år, hvor vi har besøgt Stelvio.

Vi skal et ganske kort smut ind i Schweitz igen i dag inden vi begynder vores rute mod Stelvio. Første bjergpas vi kommer til, er dog i Schweitz og hedder Umbrail i 2.503 meters højde. En fin vej, der går op gennem nåleskovene til vi kommer til det smukke bjergpas, hvor vi holder en pause.

Undervejs kommer vi naturligvis ind i Italien igen og fortsætter nu op på bagsiden af Stelvio. Vi er tidligt på formiddagen på Stelvio, og det betyder, at vi har god plads til en kaffepause. Hvis der er rejsedeltagere, der gerne vil have en ekstra tur ad Stelvio, så er der tid til dette, mens vi andre holder pause.

Vi fortsætter nu mod Dolomitterne og kører ned ad den smukke serpentinervej ad Stelvio bjerget. Her er flot, for vi ser det hele oppefra, og kan se hele ruten ned ad bjerget.

Nu kører vi mod Trentino dalen og frodige landbrugsområder. Her ser vi masser af frugttræer, primært æbletræer. Vi er nu i dalen, der også kaldes Brenner dalen, dog i den sydlige del. Vi krydser Brenner dalen og begynder nu at køre op gennem bløde bakker mod det store bjergmassiv, der kaldes Dolomitterne.

Der bliver helt sikkert en god frokost pause, hvor vi nok skal have en tiltrængt pizza. Der er ingen tvivl om, at turlederen sigter efter en frokost restaurant, hvor der også er rigtige pizzas på menukortet!
De sidste 50 kilometer på dagens rute bringer os ind i hjertet af Dolomitterne, dog med et par bjergpas inden vi er fremme. Først og fremmest et ”lille” pas med kun 1.745 metres højde og skønne udsigter. Vi kommer naturligvis også til den kendte by Canazei, der er meget kendt for sin skisport. Herfra har vi kun et pas tilbage, men mange rejsedeltagere føler sikkert at de kører flere bjergpas her, idet der er masser af sving og bjergtinder. Vi passerer Pordoi passet med 2.239 moh og kun 8 km til dagens rejsmål – 33 hårnålesving senere er vi i Arabba, hjertet af Dolomitterne, hvor vi skal bo de næste 4 dage.

Vi bor på et dejligt 3-stjernet superior hotel. Det er familiedrevet og typisk italiensk med et Sydtirolsk islæt, hvilket betyder rigelig og god mad. Værelserne er pæne og er beliggende med udsigt til de omkringliggende bjerge. Alle værelser har bad og toilet samt tv. På hotellet er der tillige en lille og meget fin wellness afdeling med dampbad og sauna. Her er tillige garage og vaskeplads for motorcykler.
Her er en dejlig terrasse med udsigt mod Dolomitterne. Vi spiser middagen i hotellets restaurant. Her bydes på 3 retters middag med salat buffet. Her er altid nok at spise.

Hygge på hotellet og overnatning i de fine værelser.

8. Rejsedag. Søndag 14. Juli 2019. Ca. 190 km.
Morgenmaden på vores hotel er typisk italiensk med masser af hvidt brød, men også yoghurt, müsli, frugt og naturligvis pålæg og god kaffe. Her skal vi nok blive mætte inden dagens udflugt.


Kl. 09.00 gør vi klar til dagens udflugt. Vi kører i dag både i det centrale og mest kendte område af Dolomitterne og tillige vestpå, hvor vi oplever flotte udsigter og meget grønne dale.

Dagen bliver god og varieret med de helt rigtige stoppesteder undervejs. Vi stopper både langs ruten og også på de bjergpas eller populære stoppesteder, der ligger på ruten.

Morgenruten starter med opkørsel ad de 33 sving vi afsluttede dagen med i går. Her på ruten kender Motour.dk en professionel fotograf, som vi formodentlig får en aftale med, om at tage billeder af rejsedeltagerne. Vi krydser nu Pordoi passet og kører mod Sella passet, der er 2.244 meter højt og bringer os rundt langs Sella bjergmassivet.

Ruten bringer os nu ind i en naturpark og en ny dal, hvor bjergene ”kun” er op til 2.000 meters højde. Vi kører på dalsiden og har den mest fantastiske udsigt mod Brennerdalen. Undervejs holder vi kaffe pause og får en rigtig italiensk kop kaffe inden næste bjergpas med 2.006 meters højde skal passeres.

I Dolomitterne er de fleste af bjergene over trægrænsen, og bjergene her er meget voldsomme og bastante. De er meget lyse og til tider blege at se på og de laver store skygger fordi de har store lodrette vægge. Bjergene består for størstedelen af hævede koralrev, som blev dannet i Tethyshavet i løbet af Trias-perioden (fra 251 til 199 millioner år siden). 

Bjergarten kaldes for dolomit, og den bliver brudt og forhandlet i knust form, f.eks under navnet ”Dolomitkalk”. Tidligere blev bjergene kaldt for ”De blege bjerge” men nu har de det naturlige navn Dolomitterne. 

Ruten fortsætter tilbage mod det centrale af Dolomitterne og ruten går nu gennem en ny naturpark med en flot dal, der bringer os op ad mod de højeste bjerge i området. Her kan vi se bjerge op til 3.200 meters højde.

Dagens sidste to bjergpas ligger kort efter hinanden med 2.000 meters højde for begge bjerg pas vedkommende inden vi begynder at køre tilbage mod Arabba, hvor vi bor. 

Vi er tilbage i fin tid på eftermiddagen, så der er tid til en lille vandretur rundt i Arabba, hvor turlederen bl.a. viser gæsterne nogle af de fine hårnålesving og også tager dem med til den lokale katolske kirke og kirkegård. 

Middagen spises i restauranten med en god italiensk ret og hyggelig snak om dagens udflugt.

9. Rejsedag. Mandag 15. Juli 2019. Ca. 120 km.
Efter endnu en god overnatning og morgenmad gør vi klar til en forholdsvis kort udflugtsdag, der dog viser rejsedeltagerne de bedste ruter og det mest kendte af Dolomitterne.

Vi lægger ud med ”Sella Ronda” turen, der bringer os rundt om det store bjergmassiv, der har bjerge op til 3.200 meters højde. Vi kører ca. 45 km rundt om bjergmassivet inden vi kører til skisportsstedet Canazei og fortæstter ud mod den store Marmolada Gletscher. Gletscheren stopper vi ved, og kan se det flotte bjergmassiv med de høje sneklædte tinder op til 3.342 meter.

Efter en udsigtspause går ruten nu ad nye små og snoede veje til det østlige område i Dolomitterne, hvor vi når at køre tre bjergpas mere fra 1.700 til 2.200 meters højde, inden dagens udflugt er omme.

Vi er hjemme ved hotellet forholdsvis tidligt på eftermiddagen, og for de deltagere, der har lyst er der mulighed for at tage med en lift op på det nærmeste bjerg. Vi har kun 100 meter til liften. Alternativt kan man også vælge at køre en ekstra rute og f.eks. have lidt ekstra glæde af de 33 hårnålesving der ligger udenfor byen, vi bor i.

Det vil også være naturligt, blot at nyde eftermiddagen i Arabba.

I aften bydes der igen på en god middag og hygge på hotellet. Turlederen fortæller om morgendagens udflugt, der går sydpå til Gardasøen.

10. Rejsedag. Tirsdag 16. Juli 2019. Ca. 260 km.
I dag kører vi mod nye egne i Italien. Vi skal afsted fra hotellet kl. 08.00 og vi har en flot rute foran os i dag.

Vi kan sagtens køre direkte til Gardasøen og køre dertil ad en let vej og nå det på 3 timer. Det ønsker vi dog ikke, for der er nok at se og opleve undervejs.

Ruten ud af Dolomitterne er ny og går i syd-østlig retning, således at vi kommer gennem nye egne af Italien og på tværs af den sydlige del af Dolomitterne. Nu bliver bjergene mere åbne og knapt så høje og til tider kun store bakkedrag.

Vi kører i dag både ganske små landeveje og almindelige hovedveje, så kombinationen giver os et godt dagsforløb.

Over middag kommer vi til de sidste bjerge, der ligger nord for Gardasøen. Her er vi igen i den frugtbare Trento dal, som producerer frugt til hele Europa.

Vi ankommer i den nordligste del af Gardasøen og har nu en fin rute langs søen til vores hotel.

Motour.dk gør meget ud af at vælge de rette indkvarteringer på alle rejser, og på vores ophold i ved Gardasøen er målet at bo direkte ved søen og med mulighed for aftensol så længe som muligt. Det betyder, at vi skal køre ned langs den østlige side af søen og bor ikke så langt fra Torri. Her er vi faktisk i den nordlige del af Bardolino vinområdet, som vi kommer til at opleve de næste dage.

Vi bor på et famliedrevet 3-stjernet hotel direkte ved søen. Her er der en fin indkvartering med hyggelige rammer, f.eks. indendørs svimming pool og privat strand ved søen. Der er ca. 30 meter til søbredden. Her er tillige hyggelige lokaler for morgenmad og aftensmad og en god terrasse. Her er også en have, hvor man kan solbade. Alle værelser har bad og toilet og tv. De fleste værelser har balkon, dog i varieret størrelse. Der er både værelser mod bakkerne med dejlig fred og ro bag hotellet og mod søen. Der er mulighed for at sikre sig et værelse mod søen ved at betale et lille tillæg. Se prislisten.

Efter gruppen er ankommet til vores hotel sørger turlederen for hurtig check ind og så er der tid til at få omgivelserne og hotellerne i nærmere øjesyn.

I aften spises en 3 retters middag med salat buffet i hotellets restaurant. Vi spiser meget italiensk her ved Gardasøen og det er godt.

Overnatning i de hyggelige værelser.

11. Rejsedag. Onsdag 17. Juli 2019. Ca. 150 km.
Dagen i dag bliver en ren nydelse omkring Gardasøen. Vi starter dog med et godt morgenmåltid med udsigt over søen. 

Vi forlader hotellet kl. 09.00 og kører få kilometer til et færgeleje ved Gardasøen. Vi skal på en halv times sejltur over søen til den vestlige bred. 

Efter en flot og stabil overfart, kører vi ind i baglandet ved Gardasøen. Vores første mål er at køre ind til søen Idro, hvor vi holder pause ved søen inden vi køre gennem bjergene, der kaldes ”Høje Garda”, og som går op til 2.000 meters højde. Disse bjerge ser vi i horisonten når vi kigger på solnedgangen fra vores hotel. Her er de højeste bjerge langs søen og ruten går nu ned mod søen ad små snoede veje til vi er ved søen igen og kører nordpå.

Her kører vi gennem flere små tuneller, der er gravet ind i bjergsiden langs søen. Vi gør holdt i den kendte by Limone, hvor der er mulighed for pause og hygge ved vandet. Turlederen fortæller sikkert en lille historie fra sidste århundrede, han var her i Limone på motoryckel.

Resten af dagen går videre rundt langs søen, og der er mulighed for at holde frokost i en af de kendte byer, f.eks. Riva del Garda eller Torbole, - det ser vi på i forhold til tidsforbruget i dag. 

Når turen rundt langs Gardasøen er slut holder vi igen ved vores hotel og der er nu tid til at nyde eftermiddagen og måske en dukkert i søen

Aftenhygge og middag på hotellet efter en dejlig og letkørt dag.

12. Rejsedag. Torsdag 18. Juli 2019. Ca. 150 km.
Dagen i dag går rundt i Bardolino vinområdet og til de lavere bagvedliggende bjerge. Efter morgenmaden kører vi fra hotellet kl. 09.00.

Ruten går nu ind i hjertet af Barolino vinområdet, hvor vi kører en lille rute og gør et besøg på et lille vinmuseum i området.

Nu går ruten væk fra Gardasøen og vi kommer til Lessini bjergene og Baldo bjergene, der giver helt andre typer bjerge med bakkede landskaber og små hyggelige italienske byer. Vi stopper naturligvis i en af byerne for at få kaffe eller frokost.

Her er mange fine små veje, vi kører i et roligt tempo, og her oplever vi et helt andet landskab end vi gjorde ved Gardasøen. Her er bjergene grønne med enge med køer og får og skov. De lokale lever i et sindrigt tempo og der er ikke meget turisme.

Efter de fredelige ruter og går ruten ned mod Gardasøen igen og tilbage mod vores hotel. Vi har haft en fin dag med forholdsvis få kilometer og tid til gode stop og samtidig opleve det lokale liv i Italien.

Den sene eftermiddag nydes ved Gardasøen eller ved en vandretur i området, hvor vi bor.

Middagen nydes igen på hotellet, - måske vi har mulighed for at spise vores middag på terrassen i aften.

13. Rejsedag. Fredag 19. Juli 2019. Fridag ca. ? km.
I dag er der fridag ved Gardasøen. Det betyder, at rejsedeltagerne har frit valg til at gøre lige, hvad de har lyst til. Der er mange muligheder. En dag ved søen kan både være ved standen, i vandet eller på vandet. Der kan lejes både ved Gardasøen, og det kunne måske være interessant med et par timer på vandet?

Eller start motorcyklen og kør til Sirmione, der er det sydligste punkt på Gardasøen – en skøn halvø med et hyggeligt miljø. 
Eller kør eller gå til den nærmeste by, der byder på et hyggeligt havnemiljø, hvor du også kan få shoppet en souvenir eller to.

Turlederen hjælper gerne med forslag til aktiviteter eller udflugter.

Der er naturligvis morgenmad og aftensmad på hotellet.

Turlederen aftaler i aften de endelige planer med gæsterne for hjemrejsen i morgen.

14. Rejsedag. Lørdag 20. Juli 2019. Ca. ? km.
I dag er det hjemrejsedag, og rejsedeltagerne planlægger selv deres individuelle hjemrejse til Danmark.

Der kan spises morgenmad tidligt, og det er let at køre hjem fra Gardasøen til Danmark. Der er ca. 1.300 km til Danmark. Turlederen hjælper gerne med at planlægge din rute.

Motour.dk er gerne behjælpelig med at foreslå en mellemovernatning for hjemrejsen. Det betyder også, at rejsedeltagerne let kan køre hjem med en overnatning og vær hjemme i Danmark søndag 21. juli. 

Sværhedsgrad:
Alle kan deltage på rejsen, idet den er tilrettelagt således, at alle skulle kunne følge med og klare de fine dagsture. Den længste dagsetape er fra Danmark til hotellet første rejsedag, og det kan alle klare, alternativt vælge en overnatning på vejen.

Vi kører på rejsen i bakket terræn, men det er kun op til 800 meter højt så derfor meget let og tilgængeligt. Landevejene er gode at køre på.

Det forventes, at du som deltager på rejsen sætter dig ind i rejsens forløb og forholder dig sagligt til dagsruternes længde og typen af ruter, som vi skal køre, inden du bestiller rejsen.

Hvis du kører på en motorcykel, der er ældre end 1980, og som måske ikke er vant til at blive kørt flere dage i træk, skal du være helt sikker på, at din maskine kan klare rejsen. At man kører på en ældre motorcykel er ingen hindring for at deltage, men det er vigtigt, at rejsedeltagerne forstår, at en god rejsegennemførelse også kræver, at deltagerne forstår vigtigheden af at være en harmonisk del af trafikken og derved have fokus på sikkerheden. Din motorcykel skal naturligvis overholde de gængse støjkrav og være godkendt. I Tyskland er der krav om kørsel med originale udstødninger eller TÜV godkendte eftermonterede udstødninger. Dæk må ikke være ældre end 4 år.

Motorcykler under 450 ccm3, såkaldte "kineser-motorcykler" eller scootere kan ikke deltage på rejsen.

Du skal være erfaren motorcyklist og vant til at køre fællestur sammen med andre motorcyklister. Hvis du ikke er så vant til at køre fællestur med andre, bør du ringe til Motour.dk og lige tale med Henrik om dette. Normalt skal turlederen nok hjælpe dig med at lære fællesturs teknikken at kende, så du ved, hvordan det foregår. Det er ikke svært, men det kræver, at du er en erfaren motorcyklist og vant til at køre i trafikken.

Den længste udflugt på rejsen er på ca. 300 km. Det kan fint klares på en dag ved at køre en kombination af landeveje, og hovedveje, som der er planlagt og beskrevet i programmet. Vi gør meget ud af at tilrettelægge dagenes forløb, og de angivne dags strækninger er faktuelle kilometer. Det betyder også, at hvis en deltager hellere vil vælge at køre motorvej, så er man velkommen til at gøre det på egen hånd.

Det er absolut nødvendigt at følge den almindelige trafikrytme, for ellers vil det gå ud over sikkerheden på rejsen, og på en Motour.dk rejse er der altid fokus på sikkerheden, og derfor er vores turleder naturligvis altid på motorcykel sammen med gæsterne.

Ved bestilling af rejsen såvel online som pr. e-mail eller telefon, bekræfter du som rejsedeltager, at du har læst rejsebeskrivelsen og rejsebetingelserne.

Rejsens samlede længde:
Sammenlagt fra Padborg t/r bliver der kørt ca. 4.700 km på 14 dage.

Hvem skal man bo sammen med, hvis man rejser alene?:
Hvis du ikke har nogen at rejse med, forsøger Motour.dk gerne at hjælpe med, at du får en at bo sammen med. Vi forsøger at sammensætte de rejsende, således, at man - hvis man rejser alene - naturligvis bor sammen med en af samme køn. Hvis der rejser et ulige antal, der ønsker at dele dobbeltværelse, vil den sidste, der bestiller være nødsaget til at tilkøbe enkeltværelse.


Du får en oversigt over deltagere og værelser i de sidste papirer, som du modtager 14 dage inden afrejse.

Antal deltagere:
Der er plads til ca. 18 deltagere på rejsen. Der er ofte 2/3 antal motorcykler i forhold til antal deltagere.

Turleder:
Turlederen møder gæsterne på rejsens første hotel. 

Turlederen sørger for alt praktisk på rejsen, og kører forrest på alle udflugter. 
Turlederen har lagt rejseplanen og fundet de gode ruter og pausesteder. Vores turledere er erfarne motorcyklister og vant til at rejse på motorcykel. 

Turledere på denne rejse er Henrik Tang og Peter Holst. 

Henrik Tang ejer Motour.dk og har rejst utallige gange i Østrig og Italien. Han har naturligvis også været mange gange i områderne vi skal rejse i i 2019.

Turleder på denne rejse er også Peter Holst, der har rejst på rigtig mange Motour.dk rejser. Peter har været med flere gange i Østrig og Italien. Peter er kendt af mange gæster som en god motorcyklist og han er seriøs med et smil på læben. 

Vores turledere er ikke guider, men turledere, og sørger for alt praktisk og informativt under rejsen. Turlederen er ikke en guide, der fortæller alt om historie, bygningers struktur og byggeteknik såvel som konge- og kejserrækker, men turlederne fortæller om praktiske ting og de erfaringer og den historie de har forberedt sig på til rejsen. Turlederen oversætter naturligvis også ved de forskellige besøg, og står til rådighed omkring alt praktisk, check ind/ud og praktiske informationer omkring hver dags udflugter.

Indkvartering:
På denne rejse benytter vi 4 hoteller, hvilket gør den praktiske bagagehåndtering let for alle gæster. 

De 4 hoteller, som vi benytter på denne rejse er af god 3-stjernet kvalitet. Hotellerne har dejlige wellness afdelinger.

Alle hoteller byder på en god morgenbuffet og aftensmaden serveres hver aften som 3 retters valg menu med salat eller buffet.

Der er wi-fi på alle hoteller. 

På alle hoteller skal der pr. nat/gæst betales et gebyr på € 2,5 til de lokale turist myndigheder. Turistskat er inkluderet i rejsen for alle gæster.

Vær opmærksom på, at der på denne rejse kan tilvælges værelse med udsigt over Gardasøen. Se prislisten. 

Mellemovernatning:
Hvis du har lyst kan du vælge at ankomme en dag tidligere i Østrig. Se muligheden i prislisten. 

Motour.dk tilbyder gerne forslag til mellemovernatning i Tyskland på ud- og hjemrejse.

Giv gerne besked om dette, når du bestiller rejsen, så vi kan give dig forslag til mellemovernatning. Skriv det gerne i bemærknings linjen i booking skemaet.

Rejsemateriale inden afrejse:
Alle rejsedeltagere modtager senest 14 dage inden afrejse de sidste rejsepapirer med alle praktiske informationer for hele rejsen. Der medsendes tillige en simpel deltageroversigt, så der er mulighed for at tage kontakt med de andre rejsende. Ved tilmelding til rejsen accepterer du, at Motour.dk kan angive dit navn, din hjemby og dit telefonnummer på deltageroversigten, der udsendes med de sidste rejsepapirer.


Afbestillings- og rejse-forsikring:
Motour.dk tilbyder alle rejsende mulighed for at tilvælge afbestillings- og/eller rejseforsikring for den bestilte rejse. Du kan læse om disse muligheder under fanen INFO, hvor du også kan vælge direkte adgang til bestilling af afbestillings- og/eller rejseforsikring.

Ved bestilling af rejsen angiver du, at du har haft mulighed for at tilvælge afbestillings- og rejseforsikring.

Vær venligst opmærksom på, at afbestillingsforsikring senest skal vælges når depositum betales for rejsen. Rejseforsikring kan bestilles indtil 5 dage inden afrejse.

Forbehold:
Der tages forbehold for ændringer i programmet, evt. programplaner samt valutaændringer. Valuta beregnet pr. kurs 1/11 2018. Ved væsentlige udsving vil der blive opkrævet difference fra kursberegningsdatoen.

Henrik Tang fra Motour.dk har taget de fleste af billederne på denne side.

Prisoversigt:

14.800,- kr. pr. person i delt dobbeltværelse
1.700,- i enkeltværelsestillæg

Mulighed for tilvalg af ekstra overnatning fra lørdag 6. til søndag 7. juli:

850,- kr. pr. person i delt dobbeltværelse
150,- i enkeltværelsestillæg

Tillæg for sø-udsigt ved Gardasøen:
300,- kr. pr. person.


Prisen inkluderer:

Rejselængde og forplejning:
• 14 dages rejse
• 13 overnatninger på 4 hoteller i delt dobbeltværelse med bad og toilet, tv
• Halvpension fra aftensmad på ankomstdagen til morgenmad på afrejsedagen
• Morgenmaden består af morgenbuffet
• Aftensmaden er 3 retters valg-menu eller buffet

Aktiviteter/udflugter:
• Alle udflugter er inkluderet
• Entréer angivet i programmet er inkluderet:
- Besøg hos KTM
- Besøg i gasthof, hvor Sommer i Tirol blev indspillet
- Besøg på Bardolino vin museum
- Overfart med færge over Gardasøen
• Turleder på motorcykel fra Motour.dk


Diverse:
• Lokale skatter, turist-skat, moms og afgifter
• Dansk moms
• Afgift til Rejsegarantifonden

Prisen inkluderer ikke:
• Benzin, lommepenge og frokost
• Evt. vejafgifter eller maut på bjergveje
• Evt. parkeringsomkostninger (pt. ingen kendte)
• Evt. afbestillings- og rejseforsikring (se nærmere under info for tilvalg)