Lørdag 31. August til lørdag 7. September 2019

  • Ledige pladser

Inkluderet i rejsen:

  • Alle overnatninger på 3-stjernede hoteller
  • Morgenmadsbuffet
  • 3-retters middag eller buffet hver aften (én aften uden aftensmad)
  • Alle entréer til besøg på rejsen iht. program
  • Turleder på motorcykel

Se specifikationen af indholdet, rejseforløb og priser for rejsen her til højre.

Fra kr. 8.850,-

Bestil rejsen her



8 dages rejse til Ardennerne.

I 2019 byder Motour.dk på endnu en ny rejse. Denne rejse går til Ardennerne. 

Vi bor på rejsen ét sted i Belgien, således at vi bor centralt og kan køre i såvel Ardennerne i Belgien, Luxembourg og Frankrig. 

På rejsen til og fra Ardennerne bor vi ved Weser-floden, og har en fin mellemovernatning der.

Rejsen indeholder bl.a. følgende oplevelser:

• Ophold på dejligt 3-stjernet hotel i Weser Bergland på ud- og hjemrejsen 

• Ophold på flot hotel i Ardennerne i Belgien. Dejlig stilfuldt hotel bygget som et slot

• Udflugter i de naturskønne bjerge i Belgien, Frankrig og Luxembourg
• Besøg på belgisk bryggeri
• Besøg på museum for 2. verdenskrig
• Besøg på stort udsigtspunkt for kampene i Ardennerne under 2. verdenskrig


Rejsetidspunktet er velvalgt, for vi rejser i en dejlig lun periode med mildt klima og skøn natur at køre igennem. 

Læs hele rejseprogrammet her på siden. 

Rejseperiode: Lørdag 31. august til lørdag 7. september 2019.

1. Rejsedag. Lørdag 31. august 2019. Ca. 400 km.
Denne dag er første rejsedag, og rejsen kan foregå som fællestur i dag, eller deltagerne kan selv køre direkte til vores første overnatning.

Der er afgang kl. 08.00 i Harislee ved grænsen. Hvis du kommer fra Sjælland, og helst vil sejle med færgen til Puttgarden, så vil Motour.dk oplyse et mødested, hvor du kan mødes med resten af gruppen, der kommer fra Harislee. Det er let.

Første del af vores fællestur går ad motorvej til syd for Hamburg, hvortil det er lettest at køre ad motorvej. Det er i formiddag vigtigt at komme sydpå, og derfor tager vi et par lange stræk, således at vi også let overstår motorvejen.

Herefter går det ad landeveje gennem delstaten Niedersachsen. Vi forsøger at finde nogle af de små fine veje, der bringer os lidt rundt i landskabet, og sikkert også gennem nogle af de fine områder ved Weser-floden. Eftersom ruten til vores første hotel er 400 km, vil vi se på mulighederne for en ekstra udflugt, inden vi kommer til vores hotel.

Det forventes, at vi ankommer omkring kl. 17 efter en fin udflugtsdag. Hvis der er gæster, der selv har kørt direkte til hotellet, forventes det tillige at disse ankommer på dette tidspunkt.

Vi bor på et dejligt 3-stjernet hotel i hjertet af Weser Bergland. Her er god og personlig service, dejlig forplejning og pæne værelser. Her er fri adgang til saunaafdeling. Hotellet er bygget i bindingsværksstil og ligger i hjertet af byen, hvor alle bygninger er præget af bindingsværk. Hotellet har happy hour i baren fra kl. 18.00, og turlederen vil gerne byde på en velkomstdrink og fortælle lidt om rejsens forløb i de kommende dage.

Der bydes på middag omkring kl. 19 i form af en 3-retters middag i hotellets hyggelige restaurant.

I aften kan det være, at de lokale vægtere kommer forbi hotellet. De kommer altid ind i restauranten, og forsøger at få nogle gæster til at gå med på deres tur rundt i byen. Denne tradition her i byen er skabt på basis af traditionen i Danmark, hvor vægterne har været på oplæring. De går rundt i byen, fortæller om byen og synger nogle traditionelle aftensange.

Herefter er der tid til at lære hinanden at kende og snakke om de kommende dages oplevelser.

God overnatning i de hyggelige værelser.

2. Rejsedag. Søndag 1. september 2019. Ca. 400 km. 
Efter en god nats søvn starter morgenen med dejlig og rigelig morgenbuffet på vores hotel.

Vi har igen ca. 400 km foran os, og ruten i dag er en del anderledes end første rejsedag. Vi kører primært hovedveje, men skal også gennem Ruhr-distriktet, og der vil det være lettest at køre et stykke på motorvej, simpelthen fordi det er lettest at komme igennem området på denne måde. Da det er søndag, vil det går meget let at køre gennem Ruhr, for der er ingen lastbiler på vejene.

Efter Ruhr-distriktet og syd for Køln går vores udflugt nu ad landeveje direkte ind i Belgien, hvor vi kører de sidste 80 km til vores destination på almindelige landeveje.

Planen er, at hvis vi ankommer til Belgien i god tid, så vil der også være mulighed for, at turlederen laver en ekstra lille udflugt, inden vi ankommer til hotellet.

Vores destination i Belgien er provinsen Luxembourg, der er beliggende sydligst i Belgien. På rejsen kører vi gennem fire provinser i Belgien; Luxembourg, Liege, Namur og Vallonsk Brabant. I Belgien tales to sprog, nemlig fransk og flamsk. Splittelsen i forskellige sprog har både historiske, sociale, økonomiske og politiske årsager. I Belgien taler alle dog et meget godt engelsk. Turlederen på vores rejse er naturligvis dansk, men taler også fransk.

Vi bor i den lille by La Roche en Ardenne, der er beliggende ved floden Ourthe. Her bor der ca. 4.500 indbyggere, og byen er hyggelig med et torv og en handelsgade ved floden. Her er gode restauranter og tillige et spændende museum, der beretter om kampene, der var meget voldsomme her i området. Byen har tillige en slotsruin på bakkedraget over byen. Slottet var beboet indtil 1780, og det er let at vandre til.

Vores hotel for de næste fem nætter er beliggende i gåafstand til byen direkte ved floden Ourthe. Her er et dejligt 3-stjernet hotel, der faktisk ligner et slot; det er bygget i store kampesten, er pompøst og har tårne og en fin park på fire hektar. Alle værelser har bad, toilet og tv. Der er trådløst internet og forskellige hyggelige lokaler, såvel som en bar med terrasseservering. Her bydes tillige på indendørs bowling, og udendørs er der petanque, minigolf og en stor swimmingpool. Hotellet byder på god belgisk morgenmad med brød, flutes og croissanter, pålæg, mejeriprodukter, frugt og sødt. Til aften spiser vi typisk en tre retters middag eller buffet. Der er én aften under vores ophold i Belgien, hvor der ikke er inkluderet aftensmad, så deltagerne selv kan prøve en lokal restaurant i byen.

Ved ankomst til vores hotel, sørger turlederen for hurtig check-in så deltagerne kan komme på værelserne og skifte til fritidstøj, og få tid til at tage lokaliteterne i øjesyn.

Middagen serveres kl. 19.00 og under denne vil turlederen fortælle mere om de næste dages udflugter i Belgien.

3. Rejsedag. Mandag 2. september 2019. Ca. 180 km.
Der er god tid til vores første morgenmad på vores dejlige hotel ved floden Orthe. Vi gør klar til første dagsudflugt, der kommer til at bringe os rundt i de belgiske Ardenner.

Vi kører i dag udelukkende på mindre veje, der bringer os gennem belgisk landbrugsland med masser af kvæg på flotte grønne marker. Dagens første stop er i en af Belgiens flotteste byer, Dinant, der ligger ved floden Meuse. Her gøres et stop, således at deltagerne kan få en pause i den hyggelige belgiske by. Her er der f.eks. også mulighed for at se ”Vor frue kirke”, der ligger her ud til floden. 

Vi fortsætter nu ruten mod nord og kører gennem de varierede landskaber. Vi fortsætter mod floden Ourthe, der ender i Liege, hvilket vi dog ikke gør. Vi kører til endnu en af belgiens skønne middelalderbyer, hvor der bliver en frokostpause, der f.eks. kan nydes på torvet i byen.

Eftermiddagen bruges gennem et flot bakket terræn. Vi gør et stop på et belgisk bryggeri, hvor vi får en rundvisning og får mulighed for at få en smagsprøve på øllet, de brygger. Dog naturligvis ikke mere, end at vi kan køre forsvarligt videre. 

Vi er tilbage ved vores hotel ved 17-tiden efter en varieret tur rundt i de nærmeste egne.

Middagen serveres kl. 19.00.

4. Rejsedag. Tirsdag 3. september 2019. Ca. 170 km.
I dag står ruten på museumsbesøg fra Ardennerkrigen ved Bastogne og flotte ruter i de luxembourgske Ardenner. 

Men først starter vi med dejlig morgenmad på vores slot, og så startes maskinerne kl. 09.00. 

Ruten går direkte til området, hvor Ardenneroffensiven i slutningen af 1944 var på sit højeste. Vi kører til det store og kendte museum for Ardenneroffensiven ved byen Bastogne, der ligger i det østlige Belgien. 

Når vi kommer til Bastogne by efter en lille times kørsel, vil vi opleve en by, der også har stor fokus på cyklisme idet et af de kendte cykelløb i Belgien kommer hertil hvert år "Liege - Bastogne - Liege", der er det ældste af de såkaldte "forårsklassikere", og blev kørt første gang i 1892. Det er kendt for at være et hårdt cykelløb gennem Ardennerne. 

Vi kører gennem Bastogne og ud til det store museum, der giver deltagerne en god indsigt i Ardennerkrigen under 2. verdenskrig. Ardenneroffensiven var Tysklands sidste modoffensiv på vestfronten i efteråret 1944, og her var nogle af de længste kampe. Hitlers plan var, at drive en kile ind i de allieredes frontlinje og derefter indtage Antwerpen, hvorefter værnemagten kunne omringe og destruere de fire allierede armeer, der fandt sig der. Det lykkedes for de tyske styrker at drive de allierede tilbage og omringe en række amerikanske styrker. Men de allierede fik standset offensiven, og til sidst fik de presset tyskerne tilbage igen, om end de allieredes fremrykning gennem vestfronten blev forsinket flere måneder.

Her er entré inkluderet, og du får også mulighed for at gå op på et stort stjerneformet udsigtspunkt.

Efter dette besøg står ruten igen på "veje med sving" og det i en grad, som ingen troede fandtes i Ardennerne. Vi kører nu ind i Luxembourg, og vi har valgt en rute, der er meget varieret og bringer os gennem de luxembourgske landskaber, forbi søer og floder og flotte højdedrag.

Vi nyder de flotte landskaber og begrænsede trafik gennem Luxembourg. Pauser undervejs med bybesøg eller blot et udsigtsstop på ruten. Der spises frokost i Luxembourg.

Efter en sløjfe rundt i Luxembourg kører vi tilbage mod Belgien ad nye ruter, og dagen slutter ved 16-17-tiden på vores dejlige hotel. Middagen serveres i aften ved 19-tiden.

5. Rejsedag. Onsdag 4. september 2019. Ca. 250 km. 
Dagen i dag bliver den længste udflugtsdag på vores rejse. Derfor vil vi gerne afsted kl. 08.00, idet vi både skal køre en fin og varieret rute og have et længere besøg i Waterloo, som rigtig mange kender af navn.

Der bliver pauser undervejs på ruten til Waterloo, og når vi er der, bliver der afsat tid til, at deltagerne selv kan disponere deres besøg. Her er der inkluderet besøg på mindesmærket, Waterloo-højen, panoramamuseet og besøget på ”løvens høj”, hvorfra hertugen af Wellington styrede sine tropper.

I mindesmærket ser vi militærets beklædningsgenstande og våben fra krigen, og i det specielle panoramagalleri, der blev skabt i 1912 og på et stort rundt vægmaleri viser slaget set fra højen, ser vi et imponerede udtryk af hele kampområdet. Vi skal naturligvis tillige op på det 40 meter høje ”bjerg”, hvorfra vi kan se hele kampområdet, og få et godt indtryk af det store kampområde. Der er tillige mulighed for at besøge Hougoumont-godset, men det er formodentlig under restaurering.

Her en kort intro til slaget ved Waterloo: 
Slaget ved Waterloo fandt sted 18. juni 1815 ved den nu belgiske landsby Waterloo omkring 15 km syd for Bruxelles. I slaget, som blev Napoleon Bonapartes sidste, blev han besejret af en britisk-tysk-nederlandsk hær, ledet af general Arthur Wellesley, hertug af Wellington, og en preussisk hær. Efter slaget blev Napoleon afsat og sendt i eksil på øen St. Helena i Sydatlanten, hvor han tilbragte resten af sit liv.

Englænderen hertugen af Wellington (ham med bøffen) og preussernes feltmarskal Blücher havde tilsammen 130.000 mand mod Napoleons hær på 75.000 mand. Napoleon vidste, at de to allierede hære ikke var samlet. Han vidste, at hvis han først besejrede preussernes hær, ville det være muligt at slå Wellingtons hær.

Den 16. juni 1815 kæmpede Napoleon mod Blüchers hær i slaget ved Ligny. Preusserne tabte og mistede ca. 20.000 mand, men kunne dog trække sig tilbage i god orden. Napoleon så det som en stor sejr, og nu manglede han at slå Wellington.

Wellington havde indtaget en god forsvarsstilling på nogle højdedrag syd for den lille landsby Waterloo, og her ville han møde den franske hær. Han havde fra marskal Blücher fået meddelelse om, at den preussiske hær ville nå frem sent på eftermiddagen.

Både Napoleon og Wellington var berømte for deres evner på slagmarken. Natten til d. 18. juni regnede det kraftigt, og den næste dag kunne kanonerne kun med besvær køres i stilling pga. mudder. Det ødelagde franskmændenes trumfkort, da de havde mange flere kanoner og artillerister end de allieredes hære.

Den 18. juni 1815, kl. ca. 11:30 indledtes slaget ved Waterloo.

Napoleon begyndte med at angribe Wellingtons højre flanke. De franske styrker blev stoppet af britiske og tyske enheder ved godset Hougemont. Napoleon angreb derefter Wellingtons venstre flanke, samtidig med at det franske kavaleri under kommando af marskal Ney gik til angreb mod de allieredes centrum. Men begge franske angreb blev slået tilbage. Nu var klokken omkring 15, og begge hære havde haft store tab. Allerede ved 13-tiden var de første preussiske styrker ankommet til slagmarken, men først omkring kl. 16.30 var de i stand til at levere et samlet angreb på franskmændenes højre flanke. Napoleon vidste, at det var nu, at han skulle slå Wellingtons hær, hvis han skulle vinde slaget. Han gav ordre til at sende den kejserlige garde ind mod Wellingtons centrum. Napoleons kejserlige garde var aldrig blevet slået i Napoleonskrigene. Da garden nåede frem til de allieredes linjer, blev den mødt med voldsom ild fra britiske og tyske styrker under ledelse af Wellington selv og blev slået tilbage. Ved 18-tiden var de franske styrker overalt under tilbagetog. Den preussiske general Gneisenau gennemførte en forfølgelse, som fik den franske hær til at gå helt i opløsning. Slaget var tabt for Napoleon.

Rejsedeltagerne bestemmer selv deres tidsforbrug her på seværdigheden, der både er historisk og fascinerende, men også skal besøges efter egen interesse for historie. Hvis man vandrer rundt og ser seværdigheden tager det ca. halvanden time i alt og herefter passer det fint med frokostpause på en af de lokale restauranter, inden vi kører videre.

Efter frokosten kører vi videre igennem de belgiske landskaber. Nu vælger turlederen at køre små veje og ruter, og vi kommer gennem et flot bakket landskab og kommer til en kendt cyklismedestination, hvor vi kører op ad en bakke, der af cyklister kaldes for ”Muren”. Forårsklassikeren ”La Flèche Wallone” går hertil, hvor opløbsstrækningen ender. 

Danske cyklister, der deltager i ”Rynkeby”-løbene eller andre motionsløb til Frankrig, kommer også forbi her. Vi kører naturligvis også op ad bakken, og holder sikkert en pause for en kop kaffe her, for lige at få mulighed for at opleve nogle cyklister kæmpe sig op ad bjerget. Bakken er kun 128 meter høj og ruten er kun 800 meter lang med en gennemsnitlig stigning på 8%. Der er dog et enkelt sving på ruten, hvor der er en stigning på 26%.

Hvis rejsedeltagere har lyst at køre mere på egen hånd efter besøget på Waterloo, er det også en mulighed.

Det forventes, at udflugten slutter ca. kl. 17 på hotellet. I aften er der friaften, dvs. at der ikke er arrangeret middag på hotellet. Rejsedeltagerne skal spise på egen hånd og det giver rigtig fine muligheder for at gå ind til byen og spise på en lokal restaurant. Turlederen foreslår gerne restauranter.

6. Rejsedag. Torsdag 5. september 2019. Ca. 220 km. 
I dag starter vi forholdsvis tidligt. 
Efter den gode belgiske morgenmad skal vi forlade vores slot kl. 08.30. Ruten går i dag mod Frankrig – først gennem Vallonien i Belgien til den nordøstligste del af de franske Ardenner. 

Vores første pause på ruten bliver kort før grænsen til Frankrig. Her stopper vi ved et specielt udsigtspunkt ved en af de små floder i Belgien. Vi er ved Semois-floden og stopper ved det mest fotograferede udsigtspunkt i Belgien; her er en meget speciel udsigt over floden, der har sit naturlige leje her foran os og som dannes omkring en lille naturlig halvø. Det kan ikke beskrives, men skal ses!

Forskellen mellem Belgien og Frankrig ser vi ikke sådan umiddelbart – måske primært pga. sproget, for ellers ligner områderne hinanden her i Ardennerne, ligesom kulturen.

Vi skal naturligvis finde et frokoststed i Frankrig, formodentlig en lille lokal frokostrestaurant, hvor vi kan få et dejligt fransk måltid mad.

I Frankrig kommer vi dog i stor grad til at køre "ad vandvejen" langs skønne floder, bl.a. som nævnt Semois-floden og Meuse-floden. Dagen forløber fint og giver os masser af små snoede veje med ganske lidt trafik. 

I Frankrig kører vi primært gennem et stort skovområde langs floderne, og efter at vi har været i det franske, vender vi atter snuden mod Belgien og vores hotel, hvor vi ankommer sent på eftermiddagen. 

Efter hjemkomst til hotellet kan det være, at turlederen byder på en vandretur, hvis nogen har lyst. Alternativt er der hygge og afslapning på hotellet inden middagen, der serveres kl. 19.00. Det er sidste aften i La Roche, hvor vi bor.

7. Rejsedag. Fredag 6. september 2019. Ca. 430 km.
I dag begynder vores rejse hjemad mod Danmark. Vi forlader vores hotel i Belgien efter morgenmaden kl. 08.00. Ruten går i dag mod Tyskland og Nordrhein-Westfalen, hvor vi primært vælger at køre ad almindelige hovedveje.

Vi skal i dag også gennem Ruhr-distriktet, men for at undgå at køre motorvej og samme rute, som vi kørte på vejen til Belgien, kører vi i dag forbi Bonn og krydser Rhinen, inden vi kommer igennem naturområderne ved Hochsauerland.

Ruten i dag er en fin udflugtsrute, og turlederen ser, hvorledes dagen forløber. Hvis vi bliver forsinket på ruten, vil vi vælge et stykke med motorvej, men det ser vi på undervejs. 

Vi ankommer til vores hotel i Weser Bergland, som vi kender fra vores mellemovernatning på udrejsen. Her er hyggelig indkvartering og god forplejning.

Turlederen planlægger ruten, så vi er fremme ved hotellet ved 17-tiden i dag. Så er der tid til hygge og afslapning inden middagen.

8. Rejsedag. Lørdag 7. september 2019. Ca. 400 km. 
I dag er det lørdag og rejsens sidste dag. Turlederen arrangerer, så vi kan få tidlig morgenmad og komme nordpå. Trafikken er om lørdagen let og derfor fortsætter vi ruten ad landeveje til Hannover området, hvor vi kører ad motorvejen mod Hamburg.

Før Hamburg tager vi afsked med rejsedeltagere, der ønsker at køre mod færgen i Puttgarden, og herefter kører turlederen mod Jylland, hvor der over middag bliver sagt farvel før grænsen.

Hvis der er rejsedeltagere, der hellere vil køre mere individuelt til Danmark, er det naturligvis muligt i dag. Det aftales blot med turlederen.

Sværhedsgrad:
Alle kan deltage på rejsen, idet den er tilrettelagt således, at alle skulle kunne følge med og klare de fine dagsture. Den længste dagsetape er fra Belgien til hotellet næstsidste rejsedag, og det kan alle klare.

Vi kører på rejsen i bakket terræn uden særligt meget højde på bakkerne. Landevejene er gode at køre på.

Det forventes, at du som deltager på rejsen sætter dig ind i rejsens forløb og forholder dig sagligt til dagsruternes længde og typen af ruter, som vi skal køre, inden du bestiller rejsen.

Hvis du kører på en motorcykel, der er ældre end 1980, og som måske ikke er vant til at blive kørt flere dage i træk, skal du være helt sikker på, at din maskine kan klare rejsen. At man kører på en ældre motorcykel er ingen hindring for at deltage, men det er vigtigt, at rejsedeltagerne forstår, at en god rejsegennemførelse også kræver, at deltagerne forstår vigtigheden af at være en harmonisk del af trafikken og derved have fokus på sikkerheden. Din motorcykel skal naturligvis overholde de gængse støjkrav og være godkendt. I Tyskland er der krav om kørsel med originale udstødninger eller TÜV godkendte eftermonterede udstødninger. Dæk må ikke være ældre end 4 år.

Motorcykler under 450 ccm3, såkaldte "kineser-motorcykler" eller scootere kan ikke deltage på rejsen.

Du skal være erfaren motorcyklist og vant til at køre fællestur sammen med andre motorcyklister. Hvis du ikke er så vant til at køre fællestur med andre, bør du ringe til Motour.dk og lige tale med Henrik om dette. Normalt skal turlederen nok hjælpe dig med at lære fællestursteknikken at kende, så du ved, hvordan det foregår. Det er ikke svært, men det kræver, at du er en erfaren motorcyklist og vant til at køre i trafikken.

Den længste udflugt på rejsen er på ca. 430 km. Det kan fint klares på en dag ved at køre en kombination af landeveje, og hovedveje, som der er planlagt og beskrevet i programmet. Vi gør meget ud af at tilrettelægge dagenes forløb, og de angivne dagsstrækninger er faktuelle kilometer. Det betyder også, at hvis en deltager hellere vil vælge at køre motorvej, så er man velkommen til at gøre det på egen hånd.

Det er absolut nødvendigt at følge den almindelige trafikrytme, for ellers vil det gå ud over sikkerheden på rejsen, og på en Motour.dk-rejse er der altid fokus på sikkerheden, og derfor er vores turleder naturligvis altid på motorcykel sammen med gæsterne.

Ved bestilling af rejsen såvel online som pr. e-mail eller telefon, bekræfter du som rejsedeltager, at du har læst rejsebeskrivelsen og rejsebetingelserne.

Rejsens samlede længde:
Sammenlagt fra Padborg t/r bliver der kørt ca. 2.500 km på 8 dage.

Hvem skal man bo sammen med, hvis man rejser alene?:
Hvis du ikke har nogen at rejse med, forsøger Motour.dk gerne at hjælpe med, at du får en at bo sammen med. Vi forsøger at sammensætte de rejsende, således, at man - hvis man rejser alene - naturligvis bor sammen med en af samme køn. Hvis der rejser et ulige antal, der ønsker at dele dobbeltværelse, vil den sidste, der bestiller være nødsaget til at tilkøbe enkeltværelse.


Du får en oversigt over deltagere og værelser i de sidste papirer, som du modtager 14 dage inden afrejse.

Antal deltagere:
Der er plads til ca. 20 deltagere på rejsen. Der er ofte 2/3 antal motorcykler i forhold til antal deltagere.

Turleder:
Turlederen møder gæsterne på rejsens første hotel. 

Turlederen sørger for alt praktisk på rejsen, og kører forrest på alle udflugter. 
Turlederen har lagt rejseplanen og fundet de gode ruter og pausesteder. Vores turledere er erfarne motorcyklister og vant til at rejse på motorcykel.

Turledere på denne rejse er Henrik Tang.

Henrik Tang ejer Motour.dk og har rejst utallige gange på motorcykel. Henrik har også kørt områderne vi skal til på denne rejse flere gange, og været her i området på studietur.

Vores turledere er ikke guider, men turledere, og sørger for alt praktisk og informativt under rejsen. Turlederen er ikke en guide, der fortæller alt om historie, bygningers struktur og byggeteknik såvel som konge- og kejserrækker, men turlederne fortæller om praktiske ting og de erfaringer og den historie, de har forberedt sig på til rejsen. Turlederen oversætter naturligvis også ved de forskellige besøg, og står til rådighed omkring alt praktisk, check ind/ud og praktiske informationer omkring hver dags udflugter.

Indkvartering:
På denne rejse benytter vi 2 hoteller, hvilket gør den praktiske bagagehåndtering let for alle gæster. 

De 2 hoteller, som vi benytter på denne rejse er begge gode 3-stjernede hoteller. Se gerne beskrivelsen i rejseforløbs beskrivelsen. 

Begge hoteller byder på en god morgenbuffet og aftensmad.

Der er wi-fi på hotellerne. 

På alle hoteller skal der pr. nat/gæst betales et gebyr på € 2,5 til de lokale turistmyndigheder. Turistskat er inkluderet i rejsen for alle gæster.

Mellemovernatning:
Motour.dk tilbyder gerne forslag til mellemovernatning i Tyskland natten før rejsen starter. Det modtager du sammen med bekræftelsen. Således kan du starte frisk på første rejsedag.

Rejsemateriale inden afrejse:
Alle rejsedeltagere modtager senest 14 dage inden afrejse de sidste rejsepapirer med alle praktiske informationer for hele rejsen. Der medsendes tillige en simpel deltageroversigt, så der er mulighed for at tage kontakt med de andre rejsende. Ved tilmelding til rejsen accepterer du, at Motour.dk kan angive dit navn, din hjemby og dit telefonnummer på deltageroversigten, der udsendes med de sidste rejsepapirer.


Afbestillings- og rejse-forsikring:
Motour.dk tilbyder alle rejsende mulighed for at tilvælge afbestillings- og/eller rejseforsikring for den bestilte rejse. Du kan læse om disse muligheder under fanen INFO, hvor du også kan vælge direkte adgang til bestilling af afbestillings- og/eller rejseforsikring.

Ved bestilling af rejsen angiver du, at du har haft mulighed for at tilvælge afbestillings- og rejseforsikring.

Vær venligst opmærksom på, at afbestillingsforsikring senest skal vælges, når depositum betales for rejsen. Rejseforsikring kan bestilles indtil 5 dage inden afrejse.

Forbehold:
Der tages forbehold for ændringer i programmet, evt. programplaner samt valutaændringer. Valuta beregnet pr. kurs 1/11 2018. Ved væsentlige udsving vil der blive opkrævet difference fra kursberegningsdatoen.

Henrik Tang fra Motour.dk har taget de fleste af billederne på denne side.

Prisoversigt:

8.850,- kr. pr. person i delt dobbeltværelse
1.050,- i enkeltværelsestillæg

Prisen inkluderer:

Rejselængde og forplejning:
• 8 dages rejse
• 7 overnatninger på 2 hoteller i delt dobbeltværelse med bad og toilet, tv
• Halvpension fra aftensmad på ankomstdagen til morgenmad på afrejsedagen (1 aften uden aftensmad)
• Morgenmaden består af morgenbuffet
• Aftensmaden er 3-retters menu eller buffet

Aktiviteter/udflugter:
• Alle udflugter er inkluderet
• Entréer angivet i programmet er inkluderet:
- Besøg på museum om 2. verdenskrig
- Besøg på monument for Ardenneroffensiven
- Besøg i Waterloo på museum og slagmarken fra 1815
- Besøg på belgisk bryggeri
• Turleder på motorcykel fra Motour.dk


Diverse:
• Lokale skatter, turistskat, moms og afgifter
• Dansk moms
• Afgift til Rejsegarantifonden

Prisen inkluderer ikke:
• Benzin, lommepenge og frokost
• Aftensmad én aften
• Evt. vejafgifter 
• Evt. parkeringsomkostninger (pt. ingen kendte)
• Evt. afbestillings- og rejseforsikring (se nærmere under info for tilvalg)