Lørdag 13. til lørdag 20. juli 2019

  • Ledige pladser

Inkluderet i rejsen:

  • Alle overnatninger på 3- stjernede hoteller
  • Morgenmads buffet
  • 3 retters middag eller buffet hver aften
  • Alle entréer til besøg på rejsen iht. program
  • Turleder på motorcykel

Se specifikationen af indholdet, rejseforløb og priser for rejsen her til højre.

Fra kr. 7.950,-

Bestil rejsen her



8 dages rejse til Dolomitterne og Gardasøen.

I 2019 har Motour.dk en ny rejse til Italien, der bringer rejsedeltagerne til nogle af de flotteste og fedeste veje i Dolomitterne og de skønneste badestrande ved Gardasøen.

Rejsen foregår over 8 dage og du får på denne rejse masser af nye ruter og flotte bjergpas i rå mængder. 

De første 4 dage foregår i Dolomitterne og her kommer vi gennem de kendte ruter, serpentinerveje og bjerge som er et must i Dolomitterne, samtidig med, at der også er tid til at opleve nyt. 

Efterfølgende går ruten til den Bardolino vinområdet i den sydlige del af Gardasøenl, hvor vi bor nord for vinområdet direkte ud til søen med egen privat badestrand. 

Ved Gardasøen har vi lagt ruterne omkring søen, hvilket er et must, men også op i de omkringliggende bakker, hvor vi ser et helt andet Italien end i Dolomitterne. Der bliver også tid til en fridag ved Gardasøen, og da rejsen er i juli er der god mulighed for en dukkert i søen - eller to!

Vær opmærksom på, at denne rejse kan kombineres med rejsen til Østrig i den foregående uge. Der er en samlet præsentation her på siden for den 14 dages rejse fra 7. til 20. juli.

Velkommen til en dejlig ferie i Italien med Motour.dk.

1. Rejsedag. Lørdag 13. Juli 2019. Ca. 1.300 km.
Denne dag er første rejsedag, og derved også ankomstdagen på vores hotel.

Da rejsedeltagerne kommer fra hele landet, skal rejsedeltagerne i dag selv køre direkte til hotellet.

Sammen med de sidste rejsepapirer, som rejsedeltagerne modtager ca. 14 dage inden afrejse, er en deltageroversigt, så der er mulighed for at følges ad efter nærmere og individuel aftale med hinanden.

Der er forskellige muligheder for at komme til Dolomitterne, hvor vi skal bo på første del af rejsen. Du kan vælge at køre direkte fra din bopæl til Italien, eller du kan vælge at rejse dagen før og tage en overnatning på vejen.

Hvis du ønsker vejledning til et godt hotel som du kan benytte som en mellemovernatning på rejsen, så anbefaler Motour.dk gerne en indkvartering på ruten.

Værelserne står klar fra kl. 15.00, og hvis du ankommer så tidligt kan du roligt checke ind selv.

Turlederen er på hotellet fra ca. kl. 16.00, og mødes sikkert med gæsterne omkring eller på hotellet.

Der er middag kl. 19.00, og der forventer vi, at alle er ankommet og spiser med.

Efter middagen afholdes et velkomstmøde, hvor turlederen fortæller praktisk om rejsen og de kommende dage.

Herefter er der tid til at lære hinanden at kende og snakke om de kommende dages oplevelser. Overnatning i de pæne værelser.

2. Rejsedag. Søndag 14. Juli 2019. Ca. 190 km.
Morgenmaden på vores hotel er typisk italiensk med masser af hvidt brød, men også yoghurt, müsli, frugt og naturligvis pålæg og god kaffe. Her skal vi nok blive mætte inden dagens udflugt.

Kl. 09.00 gør vi klar til dagens udflugt. Vi kører i dag både i det centrale og mest kendte område af Dolomitterne og tillige vestpå, hvor vi oplever flotte udsigter og meget grønne dale.

Dagen bliver god og varieret med de helt rigtige stoppesteder undervejs. Vi stopper både langs ruten og også på de bjergpas eller populære stoppesteder, der ligger på ruten.

Morgenruten starter med opkørsel ad de 33 sving vi afsluttede dagen med i går. Her på ruten kender Motour.dk en professionel fotograf, som vi formodentlig får en aftale med, om at tage billeder af rejsedeltagerne. Vi krydser nu Pordoi passet og kører mod Sella passet, der er 2.244 meter højt og bringer os rundt langs Sella bjergmassivet.

Ruten bringer os nu ind i en naturpark og en ny dal, hvor bjergene ”kun” er op til 2.000 meters højde. Vi kører på dalsiden og har den mest fantastiske udsigt mod Brennerdalen. Undervejs holder vi kaffe pause og får en rigtig italiensk kop kaffe inden næste bjergpas med 2.006 meters højde skal passeres.

I Dolomitterne er de fleste af bjergene over trægrænsen, og bjergene her er meget voldsomme og bastante. De er meget lyse og til tider blege at se på og de laver store skygger fordi de har store lodrette vægge. Bjergene består for størstedelen af hævede koralrev, som blev dannet i Tethyshavet i løbet af Trias-perioden (fra 251 til 199 millioner år siden). 

Bjergarten kaldes for dolomit, og den bliver brudt og forhandlet i knust form, f.eks under navnet ”Dolomitkalk”. Tidligere blev bjergene kaldt for ”De blege bjerge” men nu har de det naturlige navn Dolomitterne. 

Ruten fortsætter tilbage mod det centrale af Dolomitterne og ruten går nu gennem en ny naturpark med en flot dal, der bringer os op ad mod de højeste bjerge i området. Her kan vi se bjerge op til 3.200 meters højde.

Dagens sidste to bjergpas ligger kort efter hinanden med 2.000 meters højde for begge bjerg pas vedkommende inden vi begynder at køre tilbage mod Arabba, hvor vi bor. 

Vi er tilbage i fin tid på eftermiddagen, så der er tid til en lille vandretur rundt i Arabba, hvor turlederen bl.a. viser gæsterne nogle af de fine hårnålesving og også tager dem med til den lokale katolske kirke og kirkegård. 

Middagen spises i restauranten med en god italiensk ret og hyggelig snak om dagens udflugt.

3. Rejsedag. Mandag 15. Juli 2019. Ca. 120 km.
Efter endnu en god overnatning og morgenmad gør vi klar til en forholdsvis kort udflugtsdag, der dog viser rejsedeltagerne de bedste ruter og det mest kendte af Dolomitterne.

Vi lægger ud med ”Sella Ronda” turen, der bringer os rundt om det store bjergmassiv, der har bjerge op til 3.200 meters højde. Vi kører ca. 45 km rundt om bjergmassivet inden vi kører til skisportsstedet Canazei og fortæstter ud mod den store Marmolada Gletscher. Gletscheren stopper vi ved, og kan se det flotte bjergmassiv med de høje sneklædte tinder op til 3.342 meter.

Efter en udsigtspause går ruten nu ad nye små og snoede veje til det østlige område i Dolomitterne, hvor vi når at køre tre bjergpas mere fra 1.700 til 2.200 meters højde, inden dagens udflugt er omme.

Vi er hjemme ved hotellet forholdsvis tidligt på eftermiddagen, og for de deltagere, der har lyst er der mulighed for at tage med en lift op på det nærmeste bjerg. Vi har kun 100 meter til liften. Alternativt kan man også vælge at køre en ekstra rute og f.eks. have lidt ekstra glæde af de 33 hårnålesving der ligger udenfor byen, vi bor i.

Det vil også være naturligt, blot at nyde eftermiddagen i Arabba.

I aften bydes der igen på en god middag og hygge på hotellet. Turlederen fortæller om morgendagens udflugt, der går sydpå til Gardasøen.

4. Rejsedag. Tirsdag 16. Juli 2019. Ca. 260 km.
I dag kører vi mod nye egne i Italien. Vi skal afsted fra hotellet kl. 08.00 og vi har en flot rute foran os i dag.

Vi kan sagtens køre direkte til Gardasøen og køre dertil ad en let vej og nå det på 3 timer. Det ønsker vi dog ikke, for der er nok at se og opleve undervejs.

Ruten ud af Dolomitterne er ny og går i syd-østlig retning, således at vi kommer gennem nye egne af Italien og på tværs af den sydlige del af Dolomitterne. Nu bliver bjergene mere åbne og knapt så høje og til tider kun store bakkedrag.

Vi kører i dag både ganske små landeveje og almindelige hovedveje, så kombinationen giver os et godt dagsforløb.

Over middag kommer vi til de sidste bjerge, der ligger nord for Gardasøen. Her er vi igen i den frugtbare Trento dal, som producerer frugt til hele Europa.

Vi ankommer i den nordligste del af Gardasøen og har nu en fin rute langs søen til vores hotel.

Motour.dk gør meget ud af at vælge de rette indkvarteringer på alle rejser, og på vores ophold i ved Gardasøen er målet at bo direkte ved søen og med mulighed for aftensol så længe som muligt. Det betyder, at vi skal køre ned langs den østlige side af søen og bor ikke så langt fra Torri. Her er vi faktisk i den nordlige del af Bardolino vinområdet, som vi kommer til at opleve de næste dage.

Vi bor på et famliedrevet 3-stjernet hotel direkte ved søen. Her er der en fin indkvartering med hyggelige rammer, f.eks. indendørs svimming pool og privat strand ved søen. Der er ca. 30 meter til søbredden. Her er tillige hyggelige lokaler for morgenmad og aftensmad og en god terrasse. Her er også en have, hvor man kan solbade. Alle værelser har bad og toilet og tv. De fleste værelser har balkon, dog i varieret størrelse. Der er både værelser mod bakkerne med dejlig fred og ro bag hotellet og mod søen. Der er mulighed for at sikre sig et værelse mod søen ved at betale et lille tillæg. Se prislisten.

Efter gruppen er ankommet til vores hotel sørger turlederen for hurtig check ind og så er der tid til at få omgivelserne og hotellerne i nærmere øjesyn.

I aften spises en 3 retters middag med salat buffet i hotellets restaurant. Vi spiser meget italiensk her ved Gardasøen og det er godt.

Overnatning i de hyggelige værelser.

5. Rejsedag. Onsdag 17. Juli 2019. Ca. 150 km.
Dagen i dag bliver en ren nydelse omkring Gardasøen. Vi starter dog med et godt morgenmåltid med udsigt over søen. 

Vi forlader hotellet kl. 09.00 og kører få kilometer til et færgeleje ved Gardasøen. Vi skal på en halv times sejltur over søen til den vestlige bred. 

Efter en flot og stabil overfart, kører vi ind i baglandet ved Gardasøen. Vores første mål er at køre ind til søen Idro, hvor vi holder pause ved søen inden vi køre gennem bjergene, der kaldes ”Høje Garda”, og som går op til 2.000 meters højde. Disse bjerge ser vi i horisonten når vi kigger på solnedgangen fra vores hotel. Her er de højeste bjerge langs søen og ruten går nu ned mod søen ad små snoede veje til vi er ved søen igen og kører nordpå.

Her kører vi gennem flere små tuneller, der er gravet ind i bjergsiden langs søen. Vi gør holdt i den kendte by Limone, hvor der er mulighed for pause og hygge ved vandet. Turlederen fortæller sikkert en lille historie fra sidste århundrede, han var her i Limone på motoryckel.

Resten af dagen går videre rundt langs søen, og der er mulighed for at holde frokost i en af de kendte byer, f.eks. Riva del Garda eller Torbole, - det ser vi på i forhold til tidsforbruget i dag. 

Når turen rundt langs Gardasøen er slut holder vi igen ved vores hotel og der er nu tid til at nyde eftermiddagen og måske en dukkert i søen

Aftenhygge og middag på hotellet efter en dejlig og letkørt dag.

6. Rejsedag. Torsdag 18. Juli 2019. Ca. 150 km.
Dagen i dag går rundt i Bardolino vinområdet og til de lavere bagvedliggende bjerge. Efter morgenmaden kører vi fra hotellet kl. 09.00.

Ruten går nu ind i hjertet af Barolino vinområdet, hvor vi kører en lille rute og gør et besøg på et lille vinmuseum i området.

Nu går ruten væk fra Gardasøen og vi kommer til Lessini bjergene og Baldo bjergene, der giver helt andre typer bjerge med bakkede landskaber og små hyggelige italienske byer. Vi stopper naturligvis i en af byerne for at få kaffe eller frokost.

Her er mange fine små veje, vi kører i et roligt tempo, og her oplever vi et helt andet landskab end vi gjorde ved Gardasøen. Her er bjergene grønne med enge med køer og får og skov. De lokale lever i et sindrigt tempo og der er ikke meget turisme.

Efter de fredelige ruter og går ruten ned mod Gardasøen igen og tilbage mod vores hotel. Vi har haft en fin dag med forholdsvis få kilometer og tid til gode stop og samtidig opleve det lokale liv i Italien.

Den sene eftermiddag nydes ved Gardasøen eller ved en vandretur i området, hvor vi bor.

Middagen nydes igen på hotellet, - måske vi har mulighed for at spise vores middag på terrassen i aften.

7. Rejsedag. Fredag 19. Juli 2019. Fridag ca. ? km.
I dag er der fridag ved Gardasøen. Det betyder, at rejsedeltagerne har frit valg til at gøre lige, hvad de har lyst til. Der er mange muligheder. En dag ved søen kan både være ved standen, i vandet eller på vandet. Der kan lejes både ved Gardasøen, og det kunne måske være interessant med et par timer på vandet?

Eller start motorcyklen og kør til Sirmione, der er det sydligste punkt på Gardasøen – en skøn halvø med et hyggeligt miljø.
Eller kør eller gå til den nærmeste by, der byder på et hyggeligt havnemiljø, hvor du også kan få shoppet en souvenir eller to.

Turlederen hjælper gerne med forslag til aktiviteter eller udflugter.

Der er naturligvis morgenmad og aftensmad på hotellet.

Turlederen aftaler i aften de endelige planer med gæsterne for hjemrejsen i morgen.

8. Rejsedag. Lørdag 20. Juli 2019. Ca. ? km.
I dag er det hjemrejsedag, og rejsedeltagerne planlægger selv deres individuelle hjemrejse til Danmark.

Der kan spises morgenmad tidligt, og det er let at køre hjem fra Gardasøen til Danmark. Der er ca. 1.300 km til Danmark. Turlederen hjælper gerne med at planlægge din rute.

Motour.dk er gerne behjælpelig med at foreslå en mellemovernatning for hjemrejsen. Det betyder også, at rejsedeltagerne let kan køre hjem med en overnatning og vær hjemme i Danmark søndag 21. juli. 

Sværhedsgrad:
Alle kan deltage på rejsen, idet den er tilrettelagt således, at alle skulle kunne følge med og klare de fine dagsture. Den længste dagsetape er fra Danmark til hotellet første rejsedag, og det kan alle klare, alternativt vælge en overnatning på vejen.

Vi kører på rejsen i bjergrigt terræn, og de højeste bjergpas er 2.000 til 2.300 meter høje. Landevejene er gode at køre på.

Det forventes, at du som deltager på rejsen sætter dig ind i rejsens forløb og forholder dig sagligt til dagsruternes længde og typen af ruter, som vi skal køre, inden du bestiller rejsen.

Hvis du kører på en motorcykel, der er ældre end 1980, og som måske ikke er vant til at blive kørt flere dage i træk, skal du være helt sikker på, at din maskine kan klare rejsen. At man kører på en ældre motorcykel er ingen hindring for at deltage, men det er vigtigt, at rejsedeltagerne forstår, at en god rejsegennemførelse også kræver, at deltagerne forstår vigtigheden af at være en harmonisk del af trafikken og derved have fokus på sikkerheden. Din motorcykel skal naturligvis overholde de gængse støjkrav og være godkendt. I Tyskland er der krav om kørsel med originale udstødninger eller TÜV godkendte eftermonterede udstødninger. Dæk må ikke være ældre end 4 år.

Motorcykler under 450 ccm3, såkaldte "kineser-motorcykler" eller scootere kan ikke deltage på rejsen.

Du skal være erfaren motorcyklist og vant til at køre fællestur sammen med andre motorcyklister. Hvis du ikke er så vant til at køre fællestur med andre, bør du ringe til Motour.dk og lige tale med Henrik om dette. Normalt skal turlederen nok hjælpe dig med at lære fællesturs teknikken at kende, så du ved, hvordan det foregår. Det er ikke svært, men det kræver, at du er en erfaren motorcyklist og vant til at køre i trafikken.

Den længste udflugt på rejsen er på ca. 300 km. Det kan fint klares på en dag ved at køre en kombination af landeveje, og hovedveje, som der er planlagt og beskrevet i programmet. Vi gør meget ud af at tilrettelægge dagenes forløb, og de angivne dags strækninger er faktuelle kilometer. Det betyder også, at hvis en deltager hellere vil vælge at køre motorvej, så er man velkommen til at gøre det på egen hånd.

Det er absolut nødvendigt at følge den almindelige trafikrytme, for ellers vil det gå ud over sikkerheden på rejsen, og på en Motour.dk rejse er der altid fokus på sikkerheden, og derfor er vores turleder naturligvis altid på motorcykel sammen med gæsterne.

Ved bestilling af rejsen såvel online som pr. e-mail eller telefon, bekræfter du som rejsedeltager, at du har læst rejsebeskrivelsen og rejsebetingelserne.

Rejsens samlede længde:
Sammenlagt fra Padborg t/r bliver der kørt ca. 3.500 km på 8 dage.

Hvem skal man bo sammen med, hvis man rejser alene?:
Hvis du ikke har nogen at rejse med, forsøger Motour.dk gerne at hjælpe med, at du får en at bo sammen med. Vi forsøger at sammensætte de rejsende, således, at man - hvis man rejser alene - naturligvis bor sammen med en af samme køn. Hvis der rejser et ulige antal, der ønsker at dele dobbeltværelse, vil den sidste, der bestiller være nødsaget til at tilkøbe enkeltværelse.


Du får en oversigt over deltagere og værelser i de sidste papirer, som du modtager 14 dage inden afrejse.

Antal deltagere:
Der er plads til ca. 18 deltagere på rejsen. Der er ofte 2/3 antal motorcykler i forhold til antal deltagere.

Turleder:
Turlederen møder gæsterne på rejsens første hotel. 

Turlederen sørger for alt praktisk på rejsen, og kører forrest på alle udflugter. 
Turlederen har lagt rejseplanen og fundet de gode ruter og pausesteder. Vores turledere er erfarne motorcyklister og vant til at rejse på motorcykel. 

Turledere på denne rejse er Henrik Tang og Peter Holst. 

Henrik Tang ejer Motour.dk og har rejst utallige gange i Østrig og Italien. Han har naturligvis også været et utal af gange i områderne vi skal rejse i i 2019.

Turleder på denne rejse er også Peter Holst, der har rejst på rigtig mange Motour.dk rejser og også været med ved Gardasøen og Dolomitterne tidligere. Peter er kendt af mange gæster som en god motorcyklist og han er seriøs med et smil på læben. 

Vores turledere er ikke guider, men turledere, og sørger for alt praktisk og informativt under rejsen. Turlederen er ikke en guide, der fortæller alt om historie, bygningers struktur og byggeteknik såvel som konge- og kejserrækker, men turlederne fortæller om praktiske ting og de erfaringer og den historie de har forberedt sig på til rejsen. Turlederen oversætter naturligvis også ved de forskellige besøg, og står til rådighed omkring alt praktisk, check ind/ud og praktiske informationer omkring hver dags udflugter.


Indkvartering:
På denne rejse benytter vi 2 hoteller, hvilket gør den praktiske bagagehåndtering let for alle gæster. 

De 2 hoteller, som vi benytter på denne rejse er begge gode 3-stjernede hoteller. Hotellerne har dejlige wellness afdelinger, med sauna, dampbad og hvilerum.

Alle hoteller byder på en god morgenbuffet og aftensmad.

Der er wi-fi på alle hoteller. 

På alle hoteller skal der pr. nat/gæst betales et gebyr på € 2,5 til de lokale turist myndigheder. Turistskat er inkluderet i rejsen for alle gæster.

Mellemovernatning:
Motour.dk tilbyder gerne forslag til mellemovernatning i Tyskland på ud-rejsen.

Giv gerne besked om dette, når du bestiller rejsen, så vi kan give dig forslag til mellemovernatning. Skriv det gerne i bemærknings linjen i booking skemaet.

Rejsemateriale inden afrejse:
Alle rejsedeltagere modtager senest 14 dage inden afrejse de sidste rejsepapirer med alle praktiske informationer for hele rejsen. Der medsendes tillige en simpel deltageroversigt, så der er mulighed for at tage kontakt med de andre rejsende. Ved tilmelding til rejsen accepterer du, at Motour.dk kan angive dit navn, din hjemby og dit telefonnummer på deltageroversigten, der udsendes med de sidste rejsepapirer.


Afbestillings- og rejse-forsikring:
Motour.dk tilbyder alle rejsende mulighed for at tilvælge afbestillings- og/eller rejseforsikring for den bestilte rejse. Du kan læse om disse muligheder under fanen INFO, hvor du også kan vælge direkte adgang til bestilling af afbestillings- og/eller rejseforsikring.

Ved bestilling af rejsen angiver du, at du har haft mulighed for at tilvælge afbestillings- og rejseforsikring.

Vær venligst opmærksom på, at afbestillingsforsikring senest skal vælges når depositum betales for rejsen. Rejseforsikring kan bestilles indtil 5 dage inden afrejse.

Forbehold:
Der tages forbehold for ændringer i programmet, evt. programplaner samt valutaændringer. Valuta beregnet pr. kurs 1/11 2018. Ved væsentlige udsving vil der blive opkrævet difference fra kursberegningsdatoen.

Henrik Tang fra Motour.dk har taget de fleste af billederne på denne side.

Prisoversigt:

7.950,- kr. pr. person i delt dobbeltværelse
950,- i enkeltværelsestillæg

Tillæg for sø-udsigt ved Gardasøen:
300,- kr. pr. person.


Prisen inkluderer:

Rejselængde og forplejning:
• 8 dages rejse
• 7 overnatninger på 2 hoteller i delt dobbeltværelse med bad og toilet, tv
• Halvpension fra aftensmad på ankomstdagen til morgenmad på afrejsedagen
• Morgenmaden består af morgenbuffet
• Aftensmaden er 3 retters menu eller buffet

Aktiviteter/udflugter:
• Alle udflugter er inkluderet
• Entréer angivet i programmet er inkluderet:
- Overfart med færge på Gardasøen
- Besøg på Bardolino vinmuseum
• Turleder på motorcykel fra Motour.dk


Diverse:
• Lokale skatter, turist-skat, moms og afgifter
• Dansk moms
• Afgift til Rejsegarantifonden

Prisen inkluderer ikke:
• Benzin, lommepenge og frokost
• Evt. vejafgifter eller maut på bjergveje
• Evt. parkeringsomkostninger (pt. ingen kendte)
• Evt. afbestillings- og rejseforsikring (se nærmere under info for tilvalg)