Fredag 7. juni til mandag 10. juni 2019

  • Ledige pladser

Inkluderet i rejsen:

  • Alle overnatninger på samme 4-stjernede hotel
  • Morgenmadsbuffet
  • 3-retters middag eller buffet hver aften
  • Turleder på motorcykel

Se specifikationen af indholdet, rejseforløb og priser for rejsen her til højre.

Fra kr. 3.450,-

Bestil rejsen her



4 dages rejse til Harzen. Tyskland. Pinse.

Rejsen i Pinsen 2019 går til det hyggelige Harzen. 

I Harzen byder Motour.dk på ophold på et dejligt 4-stjernet hotel i Braunlage. Her er høj kvalitet, dejlige faciliteter og god mad. 

Herfra har vi det bedste udgangspunkt for nogle gode dagsudflugter i Harzen. Oplev de fineste veje og besøgssteder på rejsen. 

Vi skal bl.a. gennem den gamle østlige del af Harzen og kører ad nogle af de små ukendte veje med meget fine bakker og veje. Vi skal naturligvis også gennem Harzen Nationalparken, der ligger i det gamle Vesttyskland. Her er nok at se på.


Glæd dig til en dejlig ferie i Tyskland i Pinsen. 

Rejseperiode: Fredag 7. til mandag 10. juni 2019.

1. Rejsedag. Fredag 7. juni 2019. Ca. 420 km.
Denne dag er første rejsedag, og derved også ankomstdagen på vores første hotel. 

Da rejsedeltagerne kommer fra hele landet, skal rejsedeltagerne i dag selv køre direkte til hotellet i Harzen. 

Sammen med de sidste rejsepapirer, som rejsedeltagerne modtager ca. 14 dage inden afrejse, er en deltageroversigt, så der er mulighed for at følges ad efter nærmere og individuel aftale.

Dit værelse er klart fra kl. 15.00, hvis du har mulighed for at ankomme så tidligt. 

Turlederen er på hotellet fra ca. kl. 17, idet han er på udflugt med gæster, der har været i Weser Bergland fra onsdag d. 5. juni. 

Der er middag kl. 19.00 på hotellet, og der forventer vi, at alle er ankommet og spiser med. 

Efter middagen afholdes et velkomstmøde, hvor turlederen fortæller praktisk om rejsen og de kommende dage. 

Herefter er der tid til at lære hinanden at kende og snakke om de kommende dages oplevelser. 

2. Rejsedag. Lørdag 8. juni 2019. Ca. 210 km.
I dag serveres et meget stort morgenbord. Her er alt fra små varme retter til laks og champagne, croissanter og kage - og naturligvis alle de helt almindelige og gode tyske ingredienser til en god morgenbuffet.


I dag starter udflugten kl. 09.00. Det er pinselørdag, og der er nok at opleve her i Harzen. Vi kører en ny udflugt, der bringer rejsedeltagerne rundt på mange af de flotteste veje i Harzen. Her oplever du både det gamle østlige Harzen og det mere kendte i Harzen Nationalpark.

I dag kører vi godt 200 kilometer igennem Harzen og kun på små landeveje, gennem skove og hyggelige byer, og holder naturligvis pause de helt rigtige steder.

Vi starter med en fin morgentur rundt i de nærmeste skove. Det er hyggelige skove med sving og god plads. Første pause bliver ved den kendte smalsporsbane, hvor vi stopper ved en gammel og fin station. Vi kommer naturligvis, lige før et af de fine gamle damptog ankommer, så vi kan gå hen på perronen og se toget gøre holdt.

Nu går ruten videre i den gamle østlige del af Harzen. Her krydser vi endnu et stort opdæmmet vandkraftværk, hvor vi stopper ganske kort ude på selve spærringen og tager et kig ned i dybet. Det bliver kun aldeles kort, inden vi fortsætter ad de østligste bakker, der bringer os ud gennem hyggelige skove til en lille flod, som vi parkerer ved. Her er der et vadested og en lille bro til den anden side af floden, hvor der er et kaffested på en restaurant. Et dejligt sted ude i naturen, som ingen andre finder.

Dagen fortsætter til et hyggeligt tempo gennem kurområderne i Harzen. Planen er at vi ender i en lille kurby i Nationalparken, hvor vi dog ankommer til lidt sen frokost. Her er der et dejligt udsigtssted og mulighed for at sidde udenfor og spise frokost.

På eftermiddagens rute starter vi med at køre gennem den stejleste vej i Harzen, med 23% stigning/fald. Turlederen skal nok fortælle om den, inden vi kommer til vejen. Vi fortsætter gennem hjertet af Harzen Nationalparken med et stop ved det kendte Torfhaus, hvor der helt sikkert er parkeret hundredvis af motorcykler. Her kan der ses på motorcykler, samtidig med at man nyder udsigten til Bloksbjerg, eller ”Brocken” som det kendte bjerg i det gamle DDR hedder. Bjerget er 1.141 meter højt.

De sidste 10 kilometer tilbage til hotellet klarer vi hen på eftermiddagen efter en dejlig udflugtsdag i Harzen.

Der er nu tid til at nyde hotellets faciliteter og evt. vandre en tur til centrum af Braunlage, hvor vi bor. Middagen spises kl. 19.00.

3. Rejsedag. Søndag 9. juni 2019. Ca. 140 km.
Sidste udflugtsdag er ikke så lang som de andre dage, vi har kørt udflugt. 

Vi forlader hotellet igen kl. 09.00, og vi kommer i dag mest rundt i og omkring nationalparken her i Harzen. Første stop er ved endnu en opdæmmet sø, nemlig Ocker-søen, der har en speciel historie, og det har byen, som vi stopper i også. Herfra er der en dejlig udsigt, og efter vi har nydt den, kører vi til Hahnenklee og ser den nordiske stavkirke, der er opført her. Den er altid lukket, men vi holder pause i byen og går hen og kigger på den. Den er vitterlig som de norske stavkirker.

Ruten fortsætter nu af en fed og snoet vej mod Harzens hovedstad, nemlig Goslar. Her ankommer vi før frokost, og der skal nu være tid til både frokost og at høre det meget kendte klokkespil på torvet i byen. Her i Goslar ser vi igen mange af de fine bygninger med skiffertag og -beklædning på siden af husene, f.eks. Keiserringhaus, hvor klokkespillet spilles. 

Der er gode frokostmuligheder på torvet i Goslar.

En ny rute bringer os ud af Harzens hovedstad og gennem nye skove med sving og god asfalt. Vi kører over middag ca. 80 km udflugt, der bringer os tilbage i Nationalparken og forbi endnu en opdæmmet sø, inden ruten går tilbage mod Braunlage.

Eftermiddagen er til afslapning og måske en lille vandretur i området, inden middagen spises kl. 19.00, og turlederen snakker med rejsedeltagerne om hjemrejsen i morgen.

4. Rejsedag. Mandag 10. juni 2019. Ca. 420 km.
I dag er det hjemrejsedag, og rejsedeltagerne kan følges med turlederen mod Danmark.

Vi forlader Braunlage kl. 08.00 på en fællestur mod Danmark. Ruten er lagt således, at vi primært kører hovedveje i dag. Det er dog de større veje og enkelte motortrafikveje, således at vi kommer friskt nordpå.

Der er ikke indlagt kaffepauser i dag, men naturligvis strække-ben-pauser. Vi kan dog holde en pause, som kan gøre det ud for en meget tidlig frokostpause, hvis der er stemning for det.

Vi tager afsked med dem, der rejser mod færgen og Sjælland, inden vi fortsætter det sidste stykke mod Jylland og siger farvel her.

På den måde kan rejsedeltagerne let nå nordpå, og vores plan er, at rejsedeltagerne kan være ved færgen til Sjælland eller ved grænsen ved Padborg omkring kl. 14. Derved når alle hjem til deres bopæl i god tid.

Sværhedsgrad:
Alle kan deltage på rejsen, idet den er tilrettelagt således, at alle skulle kunne følge med og klare de fine dagsture. Den længste dagsetape er fra Danmark til hotellet første rejsedag, og det kan alle klare, alternativt vælge en overnatning på vejen.

Vi kører på rejsen i bakket terræn, men det er kun op til 800 meter højt så derfor meget let og tilgængeligt. Landevejene er gode at køre på.

Det forventes, at du som deltager på rejsen sætter dig ind i rejsens forløb og forholder dig sagligt til dagsruternes længde og typen af ruter, som vi skal køre, inden du bestiller rejsen.

Hvis du kører på en motorcykel, der er ældre end 1980, og som måske ikke er vant til at blive kørt flere dage i træk, skal du være helt sikker på, at din maskine kan klare rejsen. At man kører på en ældre motorcykel er ingen hindring for at deltage, men det er vigtigt, at rejsedeltagerne forstår, at en god rejsegennemførelse også kræver, at deltagerne forstår vigtigheden af at være en harmonisk del af trafikken og derved have fokus på sikkerheden. Din motorcykel skal naturligvis overholde de gængse støjkrav og være godkendt. I Tyskland er der krav om kørsel med originale udstødninger eller TÜV godkendte eftermonterede udstødninger. Dæk må ikke være ældre end 4 år.

Motorcykler under 450 ccm3, såkaldte "kineser-motorcykler" eller scootere kan ikke deltage på rejsen.

Du skal være erfaren motorcyklist og vant til at køre fællestur sammen med andre motorcyklister. Hvis du ikke er så vant til at køre fællestur med andre, bør du ringe til Motour.dk og lige tale med Henrik om dette. Normalt skal turlederen nok hjælpe dig med at lære fællestursteknikken at kende, så du ved, hvordan det foregår. Det er ikke svært, men det kræver, at du er en erfaren motorcyklist og vant til at køre i trafikken.

Den længste udflugt på rejsen er på ca. 200 km. Det kan fint klares på en dag ved at køre en kombination af landeveje, og hovedveje, som der er planlagt og beskrevet i programmet. Vi gør meget ud af at tilrettelægge dagenes forløb, og de angivne dagsstrækninger er faktuelle kilometer. Det betyder også, at hvis en deltager hellere vil vælge at køre motorvej, så er man velkommen til at gøre det på egen hånd.

Det er absolut nødvendigt at følge den almindelige trafikrytme, for ellers vil det gå ud over sikkerheden på rejsen, og på en Motour.dk-rejse er der altid fokus på sikkerheden, og derfor er vores turleder naturligvis altid på motorcykel sammen med gæsterne.

Ved bestilling af rejsen såvel online som pr. e-mail eller telefon, bekræfter du som rejsedeltager, at du har læst rejsebeskrivelsen og rejsebetingelserne.

Rejsens samlede længde:
Sammenlagt fra Padborg t/r bliver der kørt ca. 1.200 km på 6 dage.

Hvem skal man bo sammen med, hvis man rejser alene?:
Hvis du ikke har nogen at rejse med, forsøger Motour.dk gerne at hjælpe med, at du får en at bo sammen med. Vi forsøger at sammensætte de rejsende, således, at man - hvis man rejser alene - naturligvis bor sammen med en af samme køn. Hvis der rejser et ulige antal, der ønsker at dele dobbeltværelse, vil den sidste, der bestiller være nødsaget til at tilkøbe enkeltværelse.


Du får en oversigt over deltagere og værelser i de sidste papirer, som du modtager 14 dage inden afrejse.

Antal deltagere:
Der er plads til ca. 16 deltagere på rejsen. Der er ofte 2/3 antal motorcykler i forhold til antal deltagere.

Turleder:

Turlederen møder gæsterne på rejsens første hotel. 

Turlederen sørger for alt praktisk på rejsen, og kører forrest på alle udflugter. 

Turlederen har lagt rejseplanen og fundet de gode ruter og pausesteder. Vores turledere er erfarne motorcyklister og vant til at rejse på motorcykel.

Turleder på denne rejse er Peter Holst, der har rejst på rigtig mange Motour.dk rejser og har været mange gange i Tyskland. Peter er kendt af mange gæster som en god motorcyklist og han er seriøs med et smil på læben. Peter har naturligvis også kørt i Harzen flere gange før.

Vores turledere er ikke guider, men turledere, og sørger for alt praktisk og informativt under rejsen. Turlederen er ikke en guide, der fortæller alt om historie, bygningers struktur og byggeteknik såvel som konge- og kejserrækker, men turlederne fortæller om praktiske ting og de erfaringer og den historie, de har forberedt sig på til rejsen. Turlederen oversætter naturligvis også ved de forskellige besøg, og står til rådighed omkring alt praktisk, check ind/ud og praktiske informationer omkring hver dags udflugter.

Indkvartering:
På denne rejse benytter vi ét hotel, hvilket gør den praktiske bagagehåndtering let for alle gæster. 

Det hotel, som vi benytter på denne rejse er et dejligt 4-stjernet hotel. Hotellet har dejlig swimmingpool og wellness-afdeling med sauna, dampbad og forskellige behandlinger.

Hotellet byder på en god morgenbuffet og aftensmaden serveres hver aften som 3-retters middag eller buffet.

Der er wi-fi på hotellet. 

På hotellet skal der pr. nat/gæst betales et gebyr på € 2,5 til de lokale turistmyndigheder. Turistskat er inkluderet i rejsen for alle gæster.

Rejsemateriale inden afrejse:
Alle rejsedeltagere modtager senest 14 dage inden afrejse de sidste rejsepapirer med alle praktiske informationer for hele rejsen. Der medsendes tillige en simpel deltageroversigt, så der er mulighed for at tage kontakt med de andre rejsende. Ved tilmelding til rejsen accepterer du, at Motour.dk kan angive dit navn, din hjemby og dit telefonnummer på deltageroversigten, der udsendes med de sidste rejsepapirer.


Afbestillings- og rejseforsikring:
Motour.dk tilbyder alle rejsende mulighed for at tilvælge afbestillings- og/eller rejseforsikring for den bestilte rejse. Du kan læse om disse muligheder under fanen INFO, hvor du også kan vælge direkte adgang til bestilling af afbestillings- og/eller rejseforsikring.

Ved bestilling af rejsen angiver du, at du har haft mulighed for at tilvælge afbestillings- og rejseforsikring.

Vær venligst opmærksom på, at afbestillingsforsikring senest skal vælges, når depositum betales for rejsen. Rejseforsikring kan bestilles indtil 5 dage inden afrejse.

Forbehold:
Der tages forbehold for ændringer i programmet, evt. programplaner samt valutaændringer. Valuta beregnet pr. kurs 1/11 2018. Ved væsentlige udsving vil der blive opkrævet difference fra kursberegningsdatoen.

Henrik Tang fra Motour.dk har taget de fleste af billederne på denne side.

Prisoversigt:

3.450,- kr. pr. person i delt dobbeltværelse
550,- i enkeltværelsestillæg

Prisen inkluderer:

Rejselængde og forplejning:
• 4 dages rejse
• 3 overnatninger i delt dobbeltværelse med bad og toilet, tv
• Halvpension fra aftensmad på ankomstdagen til morgenmad på afrejsedagen
• Morgenmaden består af morgenbuffet
• Aftensmaden er 3-retters menu eller buffet

Aktiviteter/udflugter:
• Alle udflugter er inkluderet
• Turleder på motorcykel fra Motour.dk


Diverse:
• Lokale skatter, turist-skat, moms og afgifter
• Dansk moms
• Afgift til Rejsegarantifonden

Prisen inkluderer ikke:
• Benzin, lommepenge og frokost
• Evt. parkeringsomkostninger (pt. ingen kendte)
• Evt. afbestillings- og rejseforsikring (se nærmere under info for tilvalg)