Lørdag 25. til Torsdag 30. maj 2019

  • Ledige pladser

Inkluderet i rejsen:

  • Alle overnatninger på 3- og 4-stjernede hoteller
  • Morgenmadsbuffet
  • 3-4 retters middag eller buffet hver aften
  • Alle entréer til besøg på rejsen iht. program
  • Turleder på motorcykel

Se specifikationen af indholdet, rejseforløb og priser for rejsen her til højre.

Fra kr. 4.950,-

Bestil rejsen her



6 dage rejse til Harzen og Spreewald. Tyskland. Kristi Himmelfart.

Ny rejse til Harzen og Spreewald.

Denne rejse har været planlagt i mere end et år, og derfor er det en stor glæde at præsentere den.

Som du sikkert har set her på siden, er denne rejse de første 6 dages forløb af vores Kristi Himmelfarts-ferie på i alt 9 dage. Derved forsøger vi at give mulighed for at tage på en 6-dages rejse, hvis det kun er det antal dage, man har til rådighed.

Som du kan læse her i teksten, så er rejsen meget varieret i sit forløb, og her tilbydes mange forskellige oplevelser undervejs, lige fra besøg på et flot frilandsmuseum til sejltur på en af Tysklands kendte flodsystemer.

Vi bor på rejsen på 2 forskellige hoteller. Hotellerne er 3- eller 4-stjernet superior-kvalitet og derved af høj standard med et godt serviceniveau og mange faciliteter.

På rejsen hos Motour.dk er der naturligvis en dansktalende turleder med, der har planlagt hele rejseprogrammet og som kører motorcykel sammen med gæsterne.

Rejseperiode: Lørdag 25. til torsdag 30. maj 2019.

1. Rejsedag. Lørdag 25. maj 2019. 
Ca. 400 km fra grænsen til hotellet.

Denne dag er første rejsedag, og derved også ankomstdagen på vores første hotel. 


Da rejsedeltagerne kommer fra hele landet, skal rejsedeltagerne i dag selv køre direkte til hotellet i Harzen. Med de sidste rejsepapirer, som rejsedeltagerne modtager ca. 14 dage inden afrejse, er en deltageroversigt, så der er mulighed for at følges ad efter nærmere og individuel aftale.


Vi bor i hjertet af Nationalparken i Harzen, nærmere betegnet i Braunlage. Her står dit værelse klart fra kl. 15.00, hvis du har mulighed for at ankomme så tidligt. 

Der er forskellige muligheder for at køre til Harzen. Du kan vælge at køre direkte fra din bopæl til Harzen. Hvis du ønsker vejledning til et godt hotel, som du kan benytte som mellemovernatning fra fredag til lørdag, så anbefaler Motour.dk gerne en indkvartering syd for Flensborg. 

Vi bor på et dejligt 4-stjernet hotel i Braunlage. Her er der gode faciliteter, f.eks. en stor dejlig varm swimmingpool, sauna og wellness-afdeling.

Turlederen er på hotellet fra ca. kl. 17. Der er middag kl. 18.30 på hotellet, og der forventer vi, at alle er ankommet og spiser med.

Efter middagen afholdes et velkomstmøde, hvor turlederen fortæller praktisk om rejsen og de kommende dage.

Herefter er der tid til at lære hinanden at kende og snakke om de kommende dages oplevelser.

God overnatning i de flotte værelser.

2. Rejsedag. Søndag 26. maj 2019. Ca. 300 km.

Efter en god nats søvn starter morgenen med en dejlig og stor buffet på vores 4-stjernede hotel.

Fællesturen starter rigtig i dag, og vi forlader Braunlage kl. 08.30. Vi har en fin udflugtsdag foran os. 300 km kører vi fint i løbet af dagen, og starten går gennem Nationalparken Harzen og det østlige Harzen ad mindre veje og i meget fredelige omgivelser, præget af bakker og dejlige forårsgrønne skove.

Efter 3 km er vi allerede i det tidligere DDR og der bliver vi nu resten af vores rejse. Det betyder et lidt anderledes landskab og byer præget af 40 års socialistisk planøkonomi, hvilket man stadig ser. Turlederen skal nok fortælle om og gøre opmærksom på det, vi ser på turen.

Ruten i dag er planlagt således, at alle motorcyklister hurtigt vænner sig til rytmen på vores fælles udflugt og derved finder man også hurtigt ud af, hvorledes man får den bedste rejseoplevelse. Vi holder et par formiddagspauser undervejs, således at der kan strækkes ben og snakkes om det, vi ser på ruten.

Formiddagen i dag er planlagt til kun at gå ad almindelige landeveje og hovedveje. Det er søndag, og der er kun lidt trafik undervejs. Det kan tænkes, at vi i eftermiddag tager et hurtigt stykke på motortrafikvej eller motorvej, blot for at komme hurtigt frem.

Vi spiser frokost på ruten, og det bliver et praktisk sted, enten i en mindre by eller på ruten på et bekvemt spisested.

Vi kører i dag gennem delstaten Sachsen-Anhalt og ender i delstaten Brandenburg, der omslutter delstaten Berlin.

Om eftermiddagen er der en kaffepause undervejs, inden vi er fremme på vores første destination, hvor vi bor de næste 4 nætter.

Vores hotel er et fint 3-stjernet hotel beliggende ude i Spreewald. Floden Spree er grundlæggende betegnelsen for hele det store sø- og flodområde, hvor vi bor i de næste dage. Her er meget grønt, meget vand, og produktion af masser af grøntsager, og her er tillige masser af storke.

Vi bor direkte ved en af Spree-flodens bifloder. Her er pæne værelser i et meget fredeligt og idyllisk område. Der er ingen naboer til hotellet, og her er tænkt på hyggelige rammer med terrasser og adgang til floden, såvel som hyggelige indendørs rum.

Den sene eftermiddag er på egen hånd til afslapning og opdagelse omkring eller på hotellet.

Vi spiser aftensmad ca. kl. 19 efter en behagelig udflugtsdag.

3. Rejsedag. Mandag 27. maj 2019. Ca. 170 km

Vi er nu i Spreewald, og her bydes på en dejlig morgenmadsbuffet, hvor der er rigeligt at vælge mellem og tid til at nyde maden.


Vi mødes kl. 09.00 til den første udflugtsdag i Spreewald. Tanken med denne dag er at køre gennem en fin del af Spreewald, men også samtidig have tid til at få oplevelser med. Formiddagen bliver på ca. 80 km, og vi fortsætter gennem det gamle DDR, hvor vi bl.a. kommer ad ruter langt ude på landet, hvor der er fine muligheder for at se storke. Undervejs skal turlederen gerne stoppe, når vi møder storkene. Som du ser på billederne her på siden, er der flere med mange storke på samme mark. Der er virkelig en fin bestand af storke, og det skyldes den fine natur og føde, der er i de fugtige landbrugsområder.

Vi kører gennem et par mindre byer, der også er præget af bifloderne i Spreewald. Her ser vi, hvorledes man i stor grad bruger vandvejene til transport.

Vi slutter formiddagen ved et af de meget centrale områder i Spreewald. Her holder vi pause ved et friluftsmuseum, hvor vi får en rundvisning, hvor der fortælles om livet i 1900-tallet, og hvorledes den Sorbiske befolkning, der var en minoritet, levede omkring forrige århundredeskifte. Vi ser forskellige bygninger og hører om det almindelige liv dengang. Der bliver også tid til at se museet på egen hånd. 

Museet er placeret direkte ved Spree- floden, og her er meget hyggeligt og idyllisk. Derfor bliver pausen her også en mulighed for at nyde sin frokost f.eks. direkte ved floden.

Efter museum og frokost starter vi motorcyklerne igen og bevæger os nu ud i landskaberne ad nye små veje. Ruten er valgt som afvekslende veje, der dog primært er små biveje. Vi krydser mange små bække, åer og floder og ser et utal af søer undervejs.

Efter ca. 85 km holder vi vores eftermiddagspause ude i Spree-deltaet, hvor vi stopper tæt på et såkaldt ”Bismarcks-tårn”. Disse tårne findes mange steder i Tyskland, hvor de blev bygget fra 1869 til 1933. Der blev bygget ikke mindre end 236 Bismarks-tårne, og det tårn vi ser, blev bygget fra 1915 til 1917 og blev forsinket pga. 1. verdenskrig. Der er mulighed - mod en lille entré at gå op i tårnet - 111 trin ad en vindeltrappe. Alternativt kan rejsedeltagerne blot gå til den hyggelige café og nyde en kop kaffe og andet mundgodt, inden vi fortsætter ruten.

Efter kaffepausen fortætter ruten ad små snoede veje direkte til vores hotel, hvor vi ankommer hen på eftermiddagen, så der er tid til hygge og afslapning inden middagen, der serveres kl. 19.

Turlederen fortæller under middagen om morgendagens udflugt.


4. Rejsedag. Tirsdag 28. maj 2019. Ca. 220 km.

Efter dagens gode morgenmåltid starter vi udflugten kl. 09.00. Ruten i dag går gennem et stort og industrielt område af det gamle DDR. Vi kører i dag gennem noget af delstaterne Brandenburg og Sachsen. Vi kommer til at opleve mange forskellige ruter, der primært går ude på landet ad små landeveje.

Naturen, som vi nu kører igennem, ændrer langsomt karakter, og landskaberne åbner sig nogle steder som store sår i landskabet. Vi er nu i nogle af det tidligere DDR’s største industriområder, hvor man fra store åbne lagre gravede brunkul. Her gravede man altså ikke brunkul i miner nede i jorden, men direkte fra åbne miner fra jordens overflade. Det er helt ufatteligt at forstå, hvor stor denne industri har været. Vi prøver at få et indtryk af det i løbet af dagen, mens vi bevæger os rundt i området.

I formiddag besøger vi verdens største kran, der er lavet om til et museum i en af de tidligere brunkulslejre. "Verdens største gravko", som nok nærmere kan betegnes som verdens største bevægelige tekniske arbejdsmaskine, er bygget til at udgrave de store brunkulsminer i det tidligere DDR. Maskinen er 502 meter lang og betegnes som "Det liggende Eiffeltårn" og er betragteligt længere end Eiffeltårnet, der "kun" er 321 meter højt. Maskinen er 240 meter bred og 80 meter høj. Der er 760 hjul på kranen. Et spændende besøg.

Vi fortsætter nu videre på ruten og kører forbi en af de store østtyske motorsportsbaner, der dog i dag primært benyttes om et køreteknisk anlæg. Vi stopper kun her for at kigge en kort stund, inden vi fortsætter ud gennem et stort søområde, der tidligere var et brunkulsleje, men nu er omdannet til et stort rekreativt område.

I dag er der 4 områder, der stadig er i drift som kæmpe brunkulslejer. Vi forsøger at gøre stop ved kanten af et af disse brunkulslejer. Her har Motour.dk fundet mulighed for – indenfor en kort afstand – at gå ud til kanten af et brunkulsleje. Et fantastisk udsigtspunkt.

Det kan være vi spiser vores frokost her ude i naturen eller finder en restaurant under vejen. Det disponerer turlederen.

Senere på dagen kører vi gennem 2 meget store industriområder, bl.a. et kæmpe gasanlæg og et atomkraftanlæg, hvor vi blot stopper udenfor, så vi kan se anlæggets dimension. Vi kommer tillige gennem en by, hvor vi kører forbi endnu et af de 236 Bismarks-tårne, der er opstillet i Tyskland, ligesom vi kører forbi en sovjetisk æreskirkegård, der ligger ved siden af en mindesplads for fascismens ofre. Det bliver en dag med mange seværdigheder, indtryk og oplevelser.

Vi er tilbage i området, hvor vi bor hen på eftermiddagen, og hvis der er stemning for det, kan vi tage en kaffepause i en hyggelig by ved bredden af Spree-floden, inden vi er helt hjemme ved hotellet.  

I aften er der middag kl. 19.00.

5. Rejsedag. Onsdag 29. maj 2019. Ca. 120 km.

I dag har vi en besøgsaftale kl. 09.00, så vi skal fra hotellet kl. 08.30. Det betyder, at der stadig er god tid til at nyde morgenmaden, inden motorcyklerne startes.

Vi kører i dag udflugt i delstaten Brandenburg. Dagen er tænkt som en afslapningsdag, hvilket betyder, at vi kun har ét programpunkt på motorcykeludflugten. Der er naturligvis et gennemtænkt dagsforløb med en fin udflugt, men hvis du har lyst at slappe af på hotellet og i dets omgivelser, er der mulighed for dette i dag, f.eks. efter det første besøg, der kun er 20 km fra vores hotel. 

Udflugten starter med, at vi kører gennem engdrag og markområder, hvor der produceres mange forskellige grøntsager, rodfrugter og krydderurter.
På denne tid af året er grøntsagerne kommet op af jorden, og alt er smukt grønt og frodigt.
Efter kort kørsel kommer vi til en af de meget kendte grøntsagsproducenter i Spreewald-området. Det er et firma, der producerer og forarbejder de kendte ”Spreewalder Gurken”. I hele Tyskland er disse agurker kendt som de bedste agurker, og de sælges overalt i Tyskland. I ”gamle dage” var Spreewald-agurkerne fra DDR de bedste, og det er de stadig!

Vi besøger i løbet af halvanden times tid en familiedrevet virksomhed, der producerer syltede agurker. Vi får lov at komme med ud til nogle marker for at se lidt af deres produktion af krydderier, der benyttes i produktionen. Selve agurkemarkerne ser vi ikke, men de er i områderne omkring vores hotel, så måske vi ser dem på en af udflugtsdagene. Under besøget ser vi et lille museum, der fortæller om dyrkningsmetoderne og forarbejdningen for 100 år siden og ser også en film, der fortæller om nutidens bearbejdning af agurkerne. Der er i maj måned ingen fabrikation, og derfor er fabriksanlægget ikke åbent. Vi får naturligvis smagsprøver på agurkerne og en lille souvenir.
Under besøget bliver der også mulighed for evt. at købe noget med hjem.

Efter besøget hos agurkespecialisterne kører vi en times udflugt rundt i Spreewald. Her kører vi bl.a. forbi et meget stort byggeri, der tidligere var et hangaranlæg for Zeppelinere. I dag er det et tropisk ferieparadis. 


Vores frokost spiser vi i en hyggelig by, der naturligvis ligger direkte ved Spree-floden. Her kan der spises frokost i en restaurant ved floden eller evt. købes en sandwich og nyde den i græsset eller på torvet.

Efter frokost kører vi tilbage til vores hotel, hvor vi har arrangeret en sejltur på floden med de fine gamle Sprewald-både, der styres af en skipper. Turlederen fortæller nærmere om tidsplanen for dette. Vi sejler ca. 1,5 time på floden, hvorefter der er tid til afslapning på hotellets terrasse ved floden.

Middagen spises kl. 19.00 efter en hyggelig dag i Spreewald.


6. Rejsedag. Torsdag 30. maj 2019. Ca. 350-550 km.
I dag er det hjemrejsedag, og rejsedeltagerne planlægger selv deres individuelle hjemrejse til Danmark.

Der kan spises morgenmad tidligt, og det er let at køre hjem fra Spreewald til Danmark. Uanset om du skal til Sjælland eller Jylland, går ruten let ad motorvej en stor del af strækningen. De første 20 km går lettest ad hovedveje, og efterfølgende er der motorvej enten til Rostock eller Flensborg.

For gæster fra Sjælland er det let at køre 350 km til Rostock og sejle til Gedser. 
For gæster fra Jylland er det let at køre ad motorvej forbi Berlin og direkte de 550 km til Jylland.

Turlederen kører ikke med til Danmark, idet han i dag fortsætter den 9 dages rejse, der bringer gæsterne videre til Thüringen.

Sværhedsgrad:
Alle kan deltage på rejsen, idet den er tilrettelagt således, at alle skulle kunne følge med og klare de forholdsvis korte dagsture. Den længste dagsetape er fra Spreewald og hjem, og det kan alle klare efter 6 dages rejse.

Vi kører på rejsen i bakket terræn, men det er kun op til 200 meter højt så derfor meget let tilgængeligt. Landevejene er generelt gode at køre på, og de få steder, hvor vi oplever gamle østtyske veje, sætter vi blot farten ned, for vi har god tid på denne rejse. Rejsen er en behagelig udflugtsrejse med gode pauser og tid til, at alle kan følge med.

Det forventes, at du som deltager på rejsen sætter dig ind i rejsens forløb og forholder dig sagligt til dagsruternes længde og typen af ruter, som vi skal køre, inden du bestiller rejsen.

Hvis du kører på en motorcykel, der er ældre end 1980, og som måske ikke er vant til at blive kørt flere dage i træk, skal du være helt sikker på, at din maskine kan klare rejsen. At man kører på en ældre motorcykel er ingen hindring for at deltage, men det er vigtigt, at rejsedeltagerne forstår, at en god rejsegennemførelse også kræver, at deltagerne forstår vigtigheden af at være en harmonisk del af trafikken og derved have fokus på sikkerheden. Din motorcykel skal naturligvis overholde de gængse støjkrav og være godkendt. I Tyskland er der krav om kørsel med originale udstødninger eller TÜV godkendte eftermonterede udstødninger. Dæk må ikke være ældre end 4 år.

Motorcykler under 450 ccm3, såkaldte "kineser-motorcykler" eller scootere kan ikke deltage på rejsen.

Du skal være erfaren motorcyklist og vant til at køre fællestur sammen med andre motorcyklister. Hvis du ikke er så vant til at køre fællestur med andre, bør du ringe til Motour.dk og lige tale med Henrik om dette. Normalt skal turlederen nok hjælpe dig med at lære fællestursteknikken at kende, så du ved, hvordan det foregår. Det er ikke svært, men det kræver, at du er en erfaren motorcyklist og vant til at køre i trafikken.

Den længste udflugt er på ca. 350 km. Det kan fint klares på en dag ved at køre en kombination af landeveje, og hovedveje, som der er planlagt og beskrevet i programmet. Jeg gør meget ud af at tilrettelægge dagenes forløb, og de angivne dagsstrækninger er faktuelle kilometer. Det betyder også, at hvis en deltager hellere vil vælge at køre motorvej, så er man velkommen til at gøre det på egen hånd.

Det er absolut nødvendigt at følge den almindelige trafikrytme, for ellers vil det gå ud over sikkerheden på rejsen, og på en Motour.dk rejse er der altid fokus på sikkerheden, og derfor er vores turleder naturligvis altid på motorcykel sammen med gæsterne.

Ved bestilling af rejsen såvel online som pr. e-mail eller telefon, bekræfter du som rejsedeltager, at du har læst rejsebeskrivelsen og rejsebetingelserne.

Rejsens samlede længde:
Sammenlagt fra Padborg t/r bliver der kørt ca. 1.860 km på 6 dage. Hvis du sejler hjem via Rostock-Gedser er det ca. 1.660 km.

Hvem skal man bo sammen med, hvis man rejser alene?:
Hvis du ikke har nogen at rejse med, forsøger Motour.dk gerne at hjælpe med, at du får en at bo sammen med. Vi forsøger at sammensætte de rejsende, således, at man - hvis man rejser alene - naturligvis bor sammen med en af samme køn. Hvis der rejser et ulige antal, der ønsker at dele dobbeltværelse, vil den sidste, der bestiller være nødsaget til at tilkøbe enkeltværelse.

Du får en oversigt over deltagere og værelser i de sidste papirer, som du modtager 14 dage inden afrejse.

Antal deltagere:
Der er plads til ca. 18 deltagere på rejsen. Der er ofte 2/3 antal motorcykler i forhold til antal deltagere.

Turleder:
Turlederen møder gæsterne på rejsens første hotel. 

Turlederen sørger for alt praktisk på rejsen, og kører forrest på alle udflugter.

Turlederen har lagt rejseplanen og fundet de gode ruter og pausesteder. Vores turledere er erfarne motorcyklister og vant til at rejse på motorcykel. Turleder på denne rejse er Henrik Tang, der ejer Motour.dk og har rejst utallige gange i Tyskland. Henrik har naturligvis også kørt flere gange i områderne, som vi skal til på denne rejse.

Vores turledere er ikke guider, men turledere, og sørger for alt praktisk og informativt under rejsen. Turlederen er ikke en guide, der fortæller alt om historie, bygningers struktur og byggeteknik såvel som konge- og kejserrækker, men turlederne fortæller om praktiske ting og de erfaringer og den historie, de har forberedt sig på til rejsen. Turlederen oversætter naturligvis også ved de forskellige besøg, og står til rådighed omkring alt praktisk, check ind/ud og praktiske informationer omkring hver dags udflugter.

Indkvartering:
På denne rejse benytter vi 3- og 4-stjernede superior-hoteller. Hvert hotel er nøje udvalgt i forhold til vores ønsker omkring kvalitet, service og geografisk placering.

Hotellerne på denne rejse inkluderer alle ophold i veludstyrede værelser med bad og toilet. Her er tillige tv med satellit og evt. video tilslutning. Mange værelser har flot udsigt, og ofte balkon eller terrasse.

På denne rejse tilbyder et af hotellerne indendørs swimmingpool.

Hvert hotel byder på morgenbuffet med stort udvalg i brød, pålæg, smør, syltetøj, skærepålæg, müsli og yoghurt-produkter, mælk, kaffe, te, chokolade, juice og tillige ofte mulighed for champagne, laks og sild. Her er tillige et udvalg af forskellige typer morgenkager såvel som croissants.

Hver aften bydes på en god aftensmad, der enten serveres som 3-retters middag eller buffet, hvor det ofte bydes på en kødret og salat samt grøntsager.

Hvis der er gæster, der har allergi eller andre forbehold for madvarer, bedes dette informeret til turlederen på rejsens første dag.

På de fleste hoteller er der gratis wi-fi, der typisk kræver, at rejsedeltageren modtager en kode fra receptionen på hotellet. Turlederen fortæller om dette ved ankomst til hotellet.

På alle hoteller skal der pr. nat/gæst betales et gebyr på € 2,5 til de lokale turistmyndigheder. Turistskat er inkluderet for alle gæster.

Rejsemateriale inden afrejse:
Inden afrejse vil alle rejsedeltagere senest 14 dage inden afrejse modtage de sidste rejsepapirer med alle praktiske informationer for hele rejsen. Der medsendes tillige en simpel deltageroversigt, så der er mulighed for at tage kontakt med de andre rejsende.

Ved tilmelding til rejsen accepterer du, at Motour.dk kan angive dit navn, din hjemby og dit telefonnummer på deltageroversigten, der udsendes med de sidste rejsepapirer.

Afbestillings- og rejse-forsikring:
Motour.dk tilbyder alle rejsende mulighed for at tilvælge afbestillings- og/eller rejseforsikring for den bestilte rejse. Du kan læse om disse muligheder under fanen INFO, hvor du også kan vælge direkte adgang til bestilling af afbestillings- og/eller rejseforsikring. 

Ved bestilling af rejsen angiver du, at du har haft mulighed for at tilvælge afbestillings- og rejseforsikring. 

Vær venligst opmærksom på, at afbestillingsforsikring senest skal vælges når depositum betales for rejsen. Rejseforsikring kan bestilles indtil 5 dage inden afrejse.

Forbehold:
Der tages forbehold for ændringer i programmet, evt. programplaner samt valutaændringer. Valuta beregnet pr. kurs 1/11 2018. Ved væsentlige udsving vil der blive opkrævet difference fra kursberegningsdatoen.

Henrik Tang fra Motour.dk har taget de fleste af billederne på denne side.

Prisoversigt:

4.950,- kr. pr. person i delt dobbeltværelse
850,- i enkeltværelsestillæg

Prisen inkluderer:

Rejselængde og forplejning:
• 6 dages rejse
• 5 overnatninger på gode 3- og 4-stjernede superior-hoteller i delt dobbeltværelse med bad og toilet, tv, telefon
• Halvpension fra aftensmad på ankomstdagen til morgenmad på afrejsedagen
• Morgenmaden består af stor morgenbuffet
• Aftensmaden er enten 3-retters menu eller buffet

Aktiviteter/udflugter:
• Alle udflugter er inkluderet
• Entréer angivet i programmet er inkluderet:
- Besøg på brunkulskranmuseum
- Besøg og rundvisning på agurkefabrik
- Besøg på frilandsmuseum
- Sejltur på flod i 1,5 time
• Turleder på motorcykel fra Motour.dk

Diverse:
• Lokale skatter, turistskat, moms og afgifter
• Dansk moms
• Afgift til Rejsegarantifonden

Prisen inkluderer ikke:
• Benzin, lommepenge og frokost
• Evt. parkeringsomkostninger (pt. ingen kendte)
• Evt. afbestillings- og rejseforsikring (se nærmere under info for tilvalg)