Lørdag 25. maj til søndag 2. juni 2019

  • Ledige pladser

Inkluderet i rejsen:

  • Alle overnatninger på 3- og 4-stjernede hoteller
  • Morgenmadsbuffet
  • 3-4 retters middag eller buffet hver aften
  • Alle entréer til besøg på rejsen iht. program
  • Turleder på motorcykel

Se specifikationen af indholdet, rejseforløb og priser for rejsen her til højre.

Fra kr. 7.350,-

Bestil rejsen her



9 dages rejse til Spreewald og Thüringen. Tyskland. Kristi Himmelfart.

Ny forårsrejse i Kristi Himmelfartsferien.

Denne rejse har været planlagt i mere end et år, og derfor er det en stor glæde at præsentere den.

Rejsen er vores største rejse i Kristi Himmelfartsferien, og den forløber over 9 dage.

Som du kan læse her i teksten, er rejsen meget varieret i sit forløb, og der tilbydes mange forskellige oplevelser undervejs, lige fra et specielt besøg hos et firma, der har produceret havenisser siden 1874, til sejltur på en af Tysklands kendte flodsystemer.

Vi bor på rejsen på 3 forskellige hoteller. Alle hoteller er 3- eller 4-stjernet superior kvalitet og derved af høj standard med et godt serviceniveau og mange faciliteter.

På rejsen hos Motour.dk er der naturligvis en dansktalende turleder med, der har planlagt hele rejseprogrammet og som kører motorcykel sammen med gæsterne.

Rejseperiode: Lørdag 25. maj til søndag 2. juni 2019.

1. Rejsedag. Lørdag 25. maj 2019. Ca. 400 km.
Denne dag er første rejsedag, og derved også ankomstdagen på vores første hotel.

Da rejsedeltagerne kommer fra hele landet, skal rejsedeltagerne i dag selv køre direkte til hotellet i Harzen. Med de sidste rejsepapirer, som rejsedeltagerne modtager ca. 14 dage inden afrejse, er en deltageroversigt, så der er mulighed for at følges ad efter nærmere og individuel aftale.

Vi bor i hjertet af Nationalparken i Harzen, nærmere betegnet i Braunlage. Her står dit værelse klart fra kl. 15.00, hvis du har mulighed for at ankomme så tidligt.

Der er forskellige muligheder for at køre til Harzen. Du kan vælge at køre direkte fra din bopæl til Harzen. Hvis du ønsker vejledning til et godt hotel som du kan benytte som mellemovernatning fra fredag til lørdag, så anbefaler Motour.dk gerne en indkvartering syd for Flensborg.

Vi bor på et dejligt 4-stjernet hotel i Braunlage. Her er der gode faciliteter, f.eks. en stor dejlig varm swimmingpool, sauna og wellness-afdeling.

Turlederen er på hotellet fra ca. kl. 17. Der er middag kl. 18.30 på hotellet, og der forventer vi, at alle er ankommet og spiser med.

Efter middagen afholdes et velkomstmøde, hvor turlederen fortæller praktisk om rejsen og de kommende dage.

Herefter er der tid til at lære hinanden at kende og snakke om de kommende dages oplevelser.

God overnatning i de flotte værelser.

2. Rejsedag. Søndag 26. maj 2019. Ca. 300 km.
Efter en god nats søvn starter morgenen med en dejlig og stor buffet på vores 4-stjernede hotel.

Fællesturen starter rigtig i dag, og vi forlader Braunlage kl. 08.30. Vi har en fin udflugtsdag foran os. 300 km kører vi fint i løbet af dagen, og starten går gennem Nationalparken Harzen og det østlige Harzen ad mindre veje og i meget fredelige omgivelser, præget af bakker og dejlige forårsgrønne skove.

Efter 3 km er vi allerede i det tidligere DDR, og der bliver vi nu resten af vores rejse. Det betyder et lidt anderledes landskab og byer præget af 40 års socialistisk planøkonomi, hvilket man stadig ser. Turlederen skal nok fortælle om og gøre opmærksom på det vi ser på turen.

Ruten i dag er planlagt således, at alle motorcyklister hurtigt vænner sig til rytmen på vores fælles udflugt og derved finder man også hurtigt ud af, hvorledes man får den bedste rejseoplevelse. Vi holder et par formiddagspauser undervejs, således at der kan strækkes ben og snakkes om det, vi ser på ruten.

Formiddagen i dag er planlagt til kun at gå ad almindelige landeveje og hovedveje. Det er søndag, og der er kun lidt trafik undervejs. Det kan tænkes, at vi i eftermiddag tager et hurtigt stykke på motortrafikvej eller motorvej, blot for at komme hurtigt frem.

Vi spiser frokost på ruten, og det bliver et praktisk sted, enten i en mindre by eller på ruten på et bekvemt spisested.

Vi kører i dag gennem delstaten Sachsen-Anhalt og ender i delstaten Brandenburg, der omslutter delstaten Berlin.

Om eftermiddagen er der en kaffepause undervejs, inden vi er fremme på vores første destination, hvor vi bor de næste 4 nætter.

Vores hotel er et fint 3-stjernet hotel beliggende ude i Spreewald. Floden Spree er grundlæggende betegnelsen for hele det store sø- og flodområde, hvor vi bor i de næste dage. Her er meget grønt, meget vand, og produktion af masser af grøntsager og her er tillige masser af storke.

Vi bor direkte ved en af Spree-flodens bifloder. Her er pæne værelser i et meget fredeligt og idyllisk område. Der er ingen naboer til hotellet, og her er tænkt på hyggelige rammer med terrasser og adgang til floden, såvel som hyggelige indendørs rum.

Den sene eftermiddag er på egen hånd til afslapning og opdagelse omkring eller på hotellet.

Vi formoder at spise aftensmad ca. kl. 19 efter en behagelig udflugtsdag.

3. Rejsedag. Mandag 27. maj 2019. Ca. 170 km.
Vi er nu i Spreewald, og her bydes på en dejlig morgenmadsbuffet, hvor der er rigeligt at vælge imellem og tid til at nyde maden.

Vi mødes kl. 09.00 til den første udflugtsdag i Spreewald. Tanken med denne dag er at køre gennem en fin del af Spreewald, men også samtidig have tid til at få oplevelser med. Formiddagen bliver på ca. 80 km og vi fortsætter gennem det gamle DDR, hvor vi bl.a. kommer ad ruter langt ude på landet, hvor der er fine muligheder for at se storke. Undervejs skal turlederen gerne stoppe, når vi møder storkene. Som du ser på billederne her på siden, er der flere med mange storke på samme mark. Der er virkelig en fin bestand af storke, og det skyldes den fine natur og føde der er i de fugtige landbrugsområder.

Vi kører gennem et par mindre byer, der også er præget af bifloderne i Spreewald. Her ser vi, hvorledes man i stor grad bruger vandvejene til transport.

Vi slutter formiddagen ved et af de meget centrale områder i Spreewald. Her holder vi pause ved et friluftsmuseum, hvor vi får en rundvisning, der fortæller om livet i 1900-tallet og hvorledes den Sorbiske befolkning, der var en minoritet, levede omkring forrige århundredeskifte. Vi ser forskellige bygninger og hører om det almindelige liv dengang. Der bliver også tid til at se museet på egen hånd.

Museet er placeret direkte ved Spreefloden og her er meget hyggeligt og idyllist. Derfor bliver pausen her også en mulighed for at nyde sin frokost f.eks. direkte ved floden.

Efter museum og frokost starter vi motorcyklerne igen og bevæger os nu ud i landskaberne ad nye små veje. Ruten er valgt som afvekslende veje, der dog primært er små biveje. Vi krydser mange små bække, åer og floder og ser et utal af søer undervejs.

Efter ca. 85 km holder vi vores eftermiddagspause ude i Spree-deltaet, hvor vi stopper tæt på et såkaldt ”Bismarcks-tårn”. Disse tårne findes mange steder i Tyskland, hvor de blev bygget fra 1869 til 1933. Der blev bygget ikke mindre end 236 Bismarks-tårne og det tårn vi ser, blev bygget fra 1915 til 1917 og blev forsinket pga. 1. verdenskrig. Der er mulighed - mod en lille entré at gå op i tårnet - 111 trin ad en vindeltrappe. Alternativt kan rejsedeltagerne blot gå til den hyggelige café og nyde en kop kaffe og andet mundgodt, inden vi fortsætter ruten.

Efter kaffepausen fortætter ruten ad små snoede veje direkte til vores hotel, hvor vi ankommer hen på eftermiddagen, så der er tid til hygge og afslapning inden middagen, der sikkert serveres kl. 19.

Turlederen fortæller under middagen om morgendagens udflugt.

4. Rejsedag. Tirsdag 28. maj 2019. Ca. 220 km.
Efter dagens gode morgenmåltid starter vi udflugten kl. 09.00. Ruten i dag går gennem et stort og industrielt område af det gamle DDR. Vi kører i dag gennem noget af delstaterne Brandenburg og Sachsen. Vi kommer til at opleve mange forskellige ruter, der primært går ude på landet ad små landeveje.

Naturen, vi nu kører igennem, ændrer langsomt karakter, og landskaberne åbner sig nogle steder som store sår i landskabet. Vi er nu i nogle af det tidligere DDR’s største industriområder, hvor man fra store åbne lagre gravede brunkul. Her gravede man altså ikke brunkul i miner nede i jorden, men direkte fra åbne miner fra jordens overflade. Det er helt ufatteligt at forstå, hvor stor denne industri har været. Vi prøver at få et indtryk af det i løbet af dagen, mens vi bevæger os rundt i området.

I formiddag besøger vi verdens største kran, der er lavet om til et museum i et af de tidligere brunkulslejer. "Verdens største gravko", som nok nærmere kan betegnes som verdens største bevægelige tekniske arbejdsmaskine, er bygget til at udgrave de store brunkulsminer i det tidligere DDR. Maskinen er 502 meter lang og betegnes som "Det liggende Eiffeltårn" og er betragteligt længere end Eiffeltårnet, der "kun" er 321 meter højt. Maskinen er 240 meter bred og 80 meter høj. Der er 760 hjul på kranen. Et spændende besøg.

Vi fortsætter nu videre på ruten og kører forbi en af de store Østtyske motorsportsbaner, der dog i dag primært benyttes om et køreteknisk anlæg. Vi stopper kun her for at kigge en kort stund, inden vi fortsætter ud gennem et stort søområde, der tidligere var brunkulslejer, men nu er omdannet til et stort rekreativt område.

I dag er der 4 områder, der stadig er i drift som kæmpe brunkulslejer. Vi forsøger at gøre stop ved kanten af et af disse brunkulslejer. Her har Motour.dk fundet mulighed for – inden for en kort afstand – at gå ud til kanten af et brunkulsleje. Et fantastisk udsigtspunkt.

Det kan være, at vi spiser vores frokost her ude i naturen eller finder en restaurant undervejs. Det disponerer turlederen.

Senere på dagen kører vi gennem 2 meget store industriområder, bl.a. et kæmpe gasanlæg og et atomkraftanlæg, hvor vi blot stopper udenfor, så vi kan se anlæggets dimension. Vi kommer tillige gennem en by, hvor vi kører forbi endnu et af de 236 Bismarks-tårne, der er opstillet i Tyskland, ligesom vi kører forbi en sovjetisk æreskirkegård, der ligger ved siden af en mindesplads for fascismens ofre. Det bliver en dag med mange seværdigheder, indtryk og oplevelser.

Vi er tilbage i området, hvor vi bor hen på eftermiddagen, og hvis der er stemning for det, kan vi tage en kaffepause i en hyggelig by ved bredden af Spree-floden, inden vi er helt hjemme ved hotellet.

I aften er der middag kl. 19.00.

5. Rejsedag. Onsdag 29. maj 2019. Ca. 120 km.
I dag har vi en besøgsaftale kl. 09.00, så vi skal fra hotellet kl. 08.30. Det betyder, at der stadig er god tid til at nyde morgenmaden, inden motorcyklerne startes.

Vi kører i dag udflugt i delstaten Brandenburg. Dagen er tænkt som en afslapningsdag, hvilket betyder, at vi kun har ét programpunkt på motorcykeludflugten. Der er naturligvis et gennemtænkt dagsforløb med en fin udflugt, men hvis du har lyst at slappe af på hotellet og i dets omgivelser, er der mulighed for dette i dag, f.eks. efter det første besøg, der kun er 20 km fra vores hotel.

Udflugten starter med at vi kører gennem engdrag og markområder, hvor der produceres mange forskellige grøntsager, rodfrugter og krydderurter. 

På denne tid af året er grøntsagerne kommet op af jorden, og alt er smukt, grønt og frodigt. 

Efter kort kørsel kommer vi til en af de meget kendte grøntsagsproducenter i Spreewald-området. Det er et firma, der producerer og forarbejder de kendte ”Spreewalder Gurken”. I hele Tyskland er disse agurker kendt som de bedste agurker, og de sælges overalt i Tyskland. I ”gamle dage” var Spreewald-agurkerne fra DDR de bedste, og det er de stadig!

Vi besøger i løbet af halvanden times tid en familiedreven virksomhed, der producerer syltede agurker. Vi får lov at komme med ud til nogle marker for at se lidt af deres produktion af krydderier, der benyttes i produktionen. Selve agurkemarkerne ser vi ikke, men de er i områderne omkring vores hotel, så måske vi ser dem på en af udflugtsdagene. Under besøget ser vi et lille museum, der fortæller om dyrkningsmetoderne og forarbejdningen for 100 år siden og ser også en film, der fortæller om nutidens bearbejdning af agurkerne. Der er i maj måned ingen fabrikation, og derfor er fabriksanlægget ikke åbent. Vi får naturligvis smagsprøver på agurkerne og en lille souvenir. 

Under besøget bliver der også mulighed for evt. at købe noget med hjem.

Efter besøget hos agurkespecialisterne kører vi en times udflugt rundt i Spreewald. Her kører vi bl.a. forbi et meget stort byggeri, der tidligere var et hangaranlæg for Zeppelinere. I dag er det et tropisk ferieparadis.

Vi spiser frokost i en hyggelig by, der naturligvis ligger direkte ved Spree-floden. Her kan der spises frokost i en restaurant ved floden eller evt. købes en sandwich og nyde den i græsset eller på torvet.

Efter frokost kører vi tilbage til vores hotel, hvor vi har arrangeret en sejltur på floden med de fine gamle Spreewald-både, der styres af en skipper. Turlederen fortæller nærmere om tidsplanen for dette. Vi sejler ca. 1,5 time på floden, hvorefter der er tid til afslapning på hotellets terrasse ved floden.

Middagen spises kl. 19.00 efter en hyggelig dag i Spreewald.

6. Rejsedag. Torsdag 30. maj 2019. Ca. 350 km.
Dagen i dag giver os en forholdsvis lang udflugtsdag, og derfor skal vi allerede forlade vores hotel kl. 08.00.

Ruten går i dag i vestlig retning, og vi kører nu gennem delstaterne Brandenburg, Sachsen-Anhalt og videre mod Thüringen. Ruten går primært ad landeveje, og vi tager et par gange et stykke motorvej eller motortrafikvej for at komme uden om en storby eller for, at vi kommer frisk frem og når vores program.

Vi holder i dag pauser for at strække ben og foretage toiletbesøg og evt. få en kop kaffe.

Frokostpausen holder vi i en by i Sachsen-Anhalt, hvor Marthin Luther blev født. Martin Luther blev født den 10. november 1483, og han er kendt som den romersk-katolske teolog og kirkepolitiker, der var den centrale person for reformationen, der fik såvel kirkelig som verdensomfattende betydning. Nogle af betydningerne for reformationen var bl.a., at kirken og staten blev adskilt, hvilket også blev udbredt til andre europæiske lande. Det betød, at den kirkelige magt blev reduceret, hvilket havde stor betydning for demokratiet.

Vi stopper kort ved Luthers fødehjem, således at deltagerne kan vælge at bruge tid her, og/eller at bruge tid på at spise frokost i centrum af byen.

Efter en god frokostpause fortsætter ruten nu ad flotte veje med åbne landskaber med masser af marker, der viser, at Thüringen er Tysklands forrådskammer. Ruten bringer os til vores destination for de næste 4 dage, hvor vi bor i hjertet af Thüringen. Vi bor i en mindre provinsby, omkranset af skove.

Vores hotel er et pænt 3-stjernet hotel, der er bygget i DDR-tiden og efter murens fald moderniseret til tidens standarder. Her er en dejlig udsigt over såvel by og skov og mulighed for fine vandreture såvel i naturen som i byen. Hotellet har pæne værelser og såvel indendørs swimmingpool som wellness-afdeling, hvis deltagerne har behov for at bruge dette. Her er også en udendørs swimmingpool. Her er tillige en god forplejning, der serveres som buffet såvel morgen som aften.

Efter ankomst og check ind er der tid til at se nærmere på de lokale faciliteter og området, som vi bor i.

Middagen serveres kl. 19.00.

7. Rejsedag. Fredag 31. maj 2019. Ca. 180 km.
I dag skal vi på en udflugt uden forpligtelser! Det betyder, at der ikke er nogen tidsplaner, der skal overholdes. Vi vil dog gerne, at afgang fra hotellet er kl. 09.00 efter at alle har nydt et godt morgenmåltid.


I dag skal vi opleve delstaten Thüringen, og udflugten bliver en hyggelig dagsudflugt med fine veje gennem forskellige landskaber, der både er bakket og kuperet og som skifter mellem åbne landbrugsarealer og hyggelige skove, primært med gran. 

Vi skal bl.a. gennem Thüringer Wald, der er et af de store skovområder her i Thüringen. Vi kører ad mange små veje gennem det gamle DDR. Her kan vi naturligvis også møde en enkelt brostenvej eller en vej med ”tyskerbeton”, for det er fortsat en belægning, som bliver brugt f.eks. i de mindre byer. Vi tager dog disse oplevelser med sindsro, idet vi har god tid.

Undervejs gør vi i dag flere stop i naturen og vi skal naturligvis holde en kaffepause om formiddagen. Formodentlig med mulighed for at tilvælge et godt stykke kage.

Undervejs vil vi også gøre stop ved en af de store opdæmmede søer her i Thüringen, hvor der bliver mulighed for at gå ud og se sluseanlægget og opdæmningen.

Frokosten spiser vi et specielt sted, nemlig i en togvogn ved en speciel tandhjuls- og togbane her i Thüringen. Det er en af de gamle østtyske seværdigheder, der fortsat er i drift. Her er der god mulighed for en speciel frokostoplevelse, hvor vi både kan sidde indenfor i togvognen eller udenfor i det gode vejr.

Ruten i eftermiddag går fortsat ad små veje. Vi stopper i en by, hvor der er et specielt håndværk i en fabrik - nemlig havenisseproduktion. Mange syntes sikkert, at havenisser er grimme og helt unødvendige, men der har faktisk været en stor produktion af disse i det gamle Østtyskland. Vi ser lidt af historien. Her er der mulighed for at besøge et lille havenissemuseum, og det tager vi også tid til. Her får vi tillige en rundvisning i fabrikken. Fabrikken har eksisteret siden 1874 og er kendt for at lave en god kvalitet af de forskellige typer havenisser.

Efter et besøg i havenissernes verden går ruten nu de sidste 30 km tilbage til vores hotel.

Afslapning i eftermiddag på hotellet og middag kl. 19.00. I aften er der dans på hotellet med discjockey, hvis gæsterne har lyst.

8. Rejsedag. Lørdag 1. juni 2019. Ca. 100 km.
Dagen i dag er vores sidste udflugtsdag og af hensyn til hjemrejsen i morgen søndag, har vi valgt ikke at lave en lang udflugtsdag.

Efter morgenmaden forlader vi hotellet kl. 09.00 og kører ud gennem de grønne granskove. Vi kører i dag en udflugt, der bringer os til en gammel kurby, hvor vi holder en formiddagspause. Her er der mulighed for hyggelig kaffepause med udsigt over kurbyens sø eller en vandretur gennem byens gader.

Ruten fortsætter til vores frokoststed i en af de gamle bilbyer i DDR. Her er der frokostpause, og vi stopper direkte på torvet i byen, der naturligvis er præget af en flot kirke og forskellige muligheder for at spise sin frokost.

Efter frokost er der for de automobilinteresserede mulighed for, at turlederen tager dem med til et spændende museum, der viser en stor del af DDR’s bilproduktion, bl.a. Wartburg og Trabant samt sportsbiler og motorcykler. 

Der er mange forskellige afskygninger af biler, helt fra starten af bilproduktionen til tiden under den kolde krig. 

Her køber deltagerne selv billet til museet og bruger den tid, man har lyst på museumsbesøg, inden man selv kører de sidste 30 km tilbage til hotellet.

For dem, der ikke ønsker at besøge automobilmuseet, vil turlederen sørge for, at alle bliver bragt til hotellet, umiddelbart efter at turlederen har vist de bilinteresserede gæster til rette ved museet.

Eftermiddagen kan bruges på hotellet og i dets gode faciliteter eller evt. med en vandretur i skovene omkring hotellet eller ind til byen.

Speciel afslutningsmiddag kl. 19.00. Her runder turlederen rejsen af og aftaler nærmere med rejsedeltagerne omkring deres afrejse i morgen.

I aften er der et underholdningsprogram med dans med livemusik på hotellet.

9. Rejsedag. Søndag 2. juni 2019. Ca. 540 km til grænsen.
I dag er det hjemrejsedag, og rejsedeltagerne planlægger selv deres individuelle hjemrejse til Danmark.

Der kan spises morgenmad tidligt, og det er let at køre hjem fra Thüringen til Danmark. Uanset om du skal til Sjælland eller Jylland går ruten let ad motorvej en stor del af strækningen. De første 120 km går lettest ad hovedveje, og efterfølgende er der motorvej enten til Puttgarden eller Flensborg.

Turlederen kører ikke med til Danmark, idet han i dag forlader hotellet for at køre til en ny destination til en tur med en ny gruppe.

Sværhedsgrad:
Alle kan deltage på rejsen, idet den er tilrettelagt således, at alle skulle kunne følge med og klare de forholdsvis korte dagsture. Den længste dagsetape er fra Thüringen og hjem til grænsen og ca. 540 km, og det kan alle klare efter 8 dages rejse.

Vi kører på rejsen i bakket terræn, men det er kun op til 300 meter højt så derfor meget let tilgængeligt. Landevejene er generelt gode at køre på, og de få steder, hvor vi oplever gamle østtyske veje, sætter vi blot farten ned, for vi har god tid på denne rejse. Rejsen er en behagelig udflugtsrejse med gode pauser og tid til, at alle kan følge med.

Det forventes, at du som deltager på rejsen sætter dig ind i rejsens forløb og forholder dig sagligt til dagsruternes længde og typen af ruter, som vi skal køre, inden du bestiller rejsen.

Hvis du kører på en motorcykel, der er ældre end 1980, og som måske ikke er vant til at blive kørt flere dage i træk, skal du være helt sikker på, at din maskine kan klare rejsen. At man kører på en ældre motorcykel er ingen hindring for at deltage, men det er vigtigt, at rejsedeltagerne forstår, at en god rejsegennemførelse også kræver, at deltagerne forstår vigtigheden af at være en harmonisk del af trafikken og derved have fokus på sikkerheden. Din motorcykel skal naturligvis overholde de gængse støjkrav og være godkendt. I Tyskland er der krav om kørsel med originale udstødninger eller TÜV godkendte eftermonterede udstødninger. Dæk må ikke være ældre end 4 år.

Motorcykler under 450 ccm3, såkaldte "kineser-motorcykler" eller scootere kan ikke deltage på rejsen.

Du skal være erfaren motorcyklist og vant til at køre fællestur sammen med andre motorcyklister. Hvis du ikke er så vant til at køre fællestur med andre, bør du ringe til Motour.dk og lige tale med Henrik om dette. Normalt skal turlederen nok hjælpe dig med at lære fællestursteknikken at kende, så du ved, hvordan det foregår. Det er ikke svært, men det kræver, at du er en erfaren motorcyklist og vant til at køre i trafikken.

Den længste udflugt er på ca. 350 km. Det kan fint klares på en dag ved at køre en kombination af landeveje og hovedveje, som der er planlagt og beskrevet i programmet. Jeg gør meget ud af at tilrettelægge dagenes forløb, og de angivne dagsstrækninger er faktuelle kilometer. Det betyder også, at hvis en deltager hellere vil vælge at køre motorvej, så er man velkommen til at gøre det på egen hånd.

Det er absolut nødvendigt at følge den almindelige trafikrytme, for ellers vil det gå ud over sikkerheden på rejsen, og på en Motour.dk rejse er der altid fokus på sikkerheden, og derfor er vores turleder naturligvis altid på motorcykel sammen med gæsterne.

Ved bestilling af rejsen såvel online som pr. e-mail eller telefon, bekræfter du som rejsedeltager, at du har læst rejsebeskrivelsen og rejsebetingelserne.

Rejsens samlede længde:
Sammenlagt fra Padborg t/r bliver der kørt ca. 2.380 km på 9 dage.

Hvem skal man bo sammen med, hvis man rejser alene?:
Hvis du ikke har nogen at rejse med, forsøger Motour.dk gerne at hjælpe med, at du får en at bo sammen med. Vi forsøger at sammensætte de rejsende således, at man - hvis man rejser alene - naturligvis bor sammen med en af samme køn. Hvis der rejser et ulige antal, der ønsker at dele dobbeltværelse, vil den sidste, der bestiller være nødsaget til at tilkøbe enkeltværelse.

Du får en oversigt over deltagere og værelser i de sidste papirer, som du modtager 14 dage inden afrejse.


Antal deltagere:
Der er plads til ca. 18 deltagere på rejsen. Der er ofte 2/3 antal motorcykler i forhold til antal deltagere.

Turleder:
Turlederen møder gæsterne på rejsens første hotel. 

Turlederen sørger for alt praktisk på rejsen, og kører forrest på alle udflugter.
Turlederen har lagt rejseplanen og fundet de gode ruter og pausesteder. Vores turledere er erfarne motorcyklister og vant til at rejse på motorcykel. Turleder på denne rejse er Henrik Tang, der ejer Motour.dk og har rejst utallige gange i Tyskland. Henrik har naturligvis også kørt flere gange i områderne, som vi skal til på denne rejse.

Vores turledere er ikke guider, men turledere, og sørger for alt praktisk og informativt under rejsen. Turlederen er ikke en guide, der fortæller alt om historie, bygningers struktur og byggeteknik såvel som konge- og kejserrækker, men turlederne fortæller om praktiske ting og de erfaringer og den historie, de har forberedt sig på til rejsen. Turlederen oversætter naturligvis også ved de forskellige besøg, og står til rådighed omkring alt praktisk, check ind/ud og praktiske informationer omkring hver dags udflugter.

Indkvartering:
På denne rejse benytter vi 3- og 4-stjernede superior-hoteller. Hvert hotel er nøje udvalgt i forhold til vores ønsker omkring kvalitet, service og geografisk placering.

Hotellerne på denne rejse inkluderer alle ophold i veludstyrede værelser med bad og toilet. Her er tillige tv med satellit og evt. videotilslutning. Mange værelser har flot udsigt, og ofte balkon eller terrasse.

På denne rejse tilbyder to af hotellerne indendørs swimmingpool.

Hvert hotel byder på morgenbuffet med stort udvalg i brød, pålæg, smør, syltetøj, skærepålæg, müsli og yoghurtprodukter, mælk, kaffe, te, chokolade, juice og tillige ofte mulighed for champagne, laks og sild. Her er tillige et udvalg af forskellige typer morgenkager såvel som croissanter.

Hver aften bydes på en god aftensmad, der enten serveres som 3-retters middag eller buffet, hvor der ofte bydes på en kødret og salat samt grøntsager.

Hvis der er gæster, der har allergi eller andre forbehold for madvarer, bedes de fortælle det til turlederen på rejsens første dag.

På de fleste hoteller er der gratis wi-fi, der typisk kræver, at rejsedeltageren modtager en kode fra receptionen på hotellet. Turlederen fortæller om dette ved ankomst til hotellet.

På alle hoteller skal der pr. nat/gæst betales et gebyr på € 2,5 til de lokale turist myndigheder. Turistskat er inkluderet for alle gæster.

Rejsemateriale inden afrejse:
Inden afrejse vil alle rejsedeltagere senest 14 dage inden afrejse modtage de sidste rejsepapirer med alle praktiske informationer for hele rejsen. Der medsendes tillige en simpel deltageroversigt, så der er mulighed for at tage kontakt med de andre rejsende.

Ved tilmelding til rejsen accepterer du, at Motour.dk kan angive dit navn, din hjemby og dit telefonnummer på deltageroversigten, der udsendes med de sidste rejsepapirer.

Afbestillings- og rejseforsikring:
Motour.dk tilbyder alle rejsende mulighed for at tilvælge afbestillings- og/eller rejseforsikring for den bestilte rejse. Du kan læse om disse muligheder under fanen INFO, hvor du også kan vælge direkte adgang til bestilling af afbestillings- og/eller rejseforsikring. 

Ved bestilling af rejsen angiver du, at du har haft mulighed for at tilvælge afbestillings- og rejseforsikring. 

Vær venligst opmærksom på, at afbestillingsforsikring senest skal vælges når depositum betales for rejsen. Rejseforsikring kan bestilles indtil 5 dage inden afrejse.

Forbehold:
Der tages forbehold for ændringer i programmet, evt. programplaner samt valutaændringer. Valuta beregnet pr. kurs 1/11 2018. Ved væsentlige udsving vil der blive opkrævet difference fra kursberegningsdatoen.

Henrik Tang fra Motour.dk har taget de fleste af billederne på denne side.

Prisoversigt:

7.350,- kr. pr. person i delt dobbeltværelse
1.350,- i enkeltværelsestillæg

Prisen inkluderer:

Rejselængde og forplejning:
• 9 dages rejse
• 8 overnatninger på gode 3- og 4-stjernede superior-hoteller i delt dobbeltværelse med bad og toilet, tv, telefon
• Halvpension fra aftensmad på ankomstdagen til morgenmad på afrejsedagen
• Morgenmaden består af stor morgenbuffet
• Aftensmaden er enten 3-retters menu eller buffet

Aktiviteter/udflugter:
• Alle udflugter er inkluderet
• Entréer angivet i programmet er inkluderet:
- Besøg på museum i brunkulskran
- Besøg og rundvisning på agurkefabrik
- Besøg på frilandsmuseum
- Sejltur på flod i 1,5 time
- Besøg på havenissefabrik og museum
• Turleder på motorcykel fra Motour.dk

Diverse:
• Lokale skatter, turist-skat, moms og afgifter
• Dansk moms
• Afgift til Rejsegarantifonden

Prisen inkluderer ikke:
• Benzin, lommepenge og frokost
• Besøg på automobilmuseum
• Evt. parkeringsomkostninger (pt. ingen kendte)
• Evt. afbestillings- og rejseforsikring (se nærmere under info for tilvalg)