Søndag 23 til lørdag 29. august 2020

  • Ledige pladser

Inkluderet i rejsen:

  • 7 dages rejse med 6 overnatninger
  • Alle overnatninger på 3- og 4-stjernede hoteller
  • Morgenmadsbuffet
  • 2- eller 3-retters middag eller buffet hver aften
  • 2 turledere på motorcykel
  • Besøg og teknisk rundvisning på Schuberth styrthjelm fabrikken
  • Besøg og teknisk rundvisning på Heidenau motorcykel dækfabrikken
  • Besøg og teknisk rundvisning på BMW motorcykel fabrikken
  • Besøg på MZ museum i Erzgebirge i Tyskland
  • MC udflugter i det gamle DDR
  • Besøg på Østtysklands største turistattraktion
  • MC udflugt i Tjekkiet
  • Mulighed for mc udflugt i og omkring Berlin, hvis du forlænger rejsen til søndag 30. August

 INKL GAVEKORT KR. 1.000,- TIL KØB AF SCHUBERTH HJELM/SCHUBERTH UDSTYR.

Se specifikationen af indholdet, rejseforløb og priser for rejsen her til højre.

Fra 7.250,-

Bestil rejsen her



Fabriksrejsen - Tyskland. 7 dages rejse. Fin mulighed for en ekstra dag i Berlin til søndag 30. august.

Den populære fabriksrejse kommer igen i 2020!

Fabriksrejsen genoptages i 2020 - nu for 7. gang.

Rejsen har vi igen udviklet til flere spændende rejseoplevelser, og vi fortsætter med rejseforløbet på 7 dage, så rejsen er fra søndag til lørdag i den sidste uge af august. Det er et dejligt tidspunkt at rejse på med godt sensommervejr og god plads på vejene.

Tanken med rejsen er igen at give rejsedeltagerne en oplevelse af et nyt område af Tyskland, hvor vi bl.a. kører ad flotte veje, der går langs Elben, og krydser Mittellandkanal og får indsigt i denne store kanals funktion og tilblivelse. Vi kommer gennem en stor del af det gamle Østtyskland, gennem Erzgebirge, Sächsische Schweiz og gennem et flot vinområde i det gamle DDR. Vi kører tillige en lille strækning gennem Tjekkiet.

Magdeburg er en meget velholdt og typisk russisk inspireret by med store alléer, pompøse bygninger i centrum af byen, sporvogne og duften af kul og koks. Byen var efter 2. verdenskrig nærmest totalt udbombet. I Erzgebirge oplever vi et "Kurort", altså et af de mange tyske feriesteder, som er ekstra rekreative pga. den gode rene luft og den skønne natur. I Berlin har jeg valgt, at vi bor tæt ved BMW-fabrikken i bydelen Spandau, nærmere bestemt i området ved Siemensstadt.

Vi har valgt at tilrettelægge rejsen med temaet "omkring motorcyklen", og derfor kalder vi rejsen for fabriksrejsen, og det betyder, at du på denne rejse får en unik mulighed for at komme i dybden med dit kendskab til produktionen af højkvalitetsprodukter i forbindelse med motorcykler.

I Magdeburg besøger vi Tysklands største styrthjelmsfabrik Schuberth, hvor der håndproduceres styrthjelme efter de højeste krav og med den bedste tekniske viden i verden. Vi får en introduktion til virksomheden og kommer med ud i produktionen og ser også testcentret, hvor man har verdens eneste vindtunnel til styrthjelme. Her produceres foruden Schuberths egne hjelme også til f.eks. KTM, Touratech, Ducati og det franske politi etc. Vi ser formodentlig også Michael Schumachers specialhjelm, der blev produceret til ham, da han kørte motorcykel.

Ved Dresden besøger vi Heidenau Reifen, der producerer kvalitetsdæk til motorcykler. Her får vi en unik mulighed for at se, hvorledes et motorcykeldæk tilvirkes fra bunden af. Her produceres alt fra gokartdæk til enduro- og crossdæk og de meget populære rejseenduro-dæk, der bliver brugt over hele verden. En spændende specialproduktion, som samtidig har en interessant historie fra tiden under DDR. Vi kommer naturligvis til at se hele produktionen fra rågummi til den endelige "bagning" af dækkene.

I udkanten af Berlin besøger vi den verdensberømte BMW-motorcykelfabrik. Produktionen af motorcykler har altid foregået her i Berlin i Spandau, og Motour.dk har været her 10 gange før med grupper. På rundvisningen ser vi den spændende virksomhed og højteknologiske produktionsform; de interaktive robotforløb, hvor motorcyklerne samles iht. købers ordreseddel, der følger hver maskine på samlebåndet. Vi ser sikkert produktionen af motorer til GS og K-modellerne. Vi ser tillige produktionsområdet for de populære scootere og måske de nye el-scootere. Testområdet er stort, og her ser vi, hvorledes en medarbejder hver dag kører ca. 100 km motorcykel uden at flytte sig - og uden hjelm!

I det tidligere DDR besøger vi et spændende museum, hvor der vises en dansk fabrikants historie tilbage til 1906. Danskeren Jørgen Skafte Rasmussen startede sin produktion i byen - en produktion, der startede med forskellige redskaber, og som skulle munde ud i de populære DKW-motorcykler og senere udvikling af Auto Union. Vi ser produktionen af glorværdige sportsmotorcykler fra DKW. Sidenhen under DDR blev firmanavnet ændret til MZ, der stod for Motorradwerke Zschopau. En meget spændende og lang motorcykelhistorie.


Mulighed for ekstra dag i Berlin.
På denne rejse har du mulighed for at tilvælge en billig ekstra overnatning og derved få en hel ekstra dags oplevelser i Berlin. Det er overnatningen fra sidste rejsedag lørdag 29. august til søndag 30. august. Det betyder, at du får en hel ekstra udflugtsdag i Berlin. Du får naturligvis fortsat ophold på samme hotel og halvpension i prisen, og vi tilbyder, at der er en turleder i Berlin som kan tilbyde udflugt på motorcykel med de gæster, der har lyst. Her bliver der mulighed for at opleve en af flypladserne fra tiden med luftbroen og murens opbygning, ligesom vi skal se et stort anlæg med klassiske biler. De, der har lyst og egen GPS, får udleveret rute til en flot og klassisk byrundtur - på motorcykel - gennem Berlin. 

Som rejsedeltager hos Motour.dk vil du få et personligt gavebevis til en værdi af 1.000 kr., som kan bruges til køb af Schuberth-styrthjelm hos valgfri dansk Schuberth-forhandler inden for et år fra rejsens afvikling.

Læs mere i rejseforløbet her på siden.

Rejseperiode: Søndag 23. til lørdag 29. august 2020. Mulighed for at forlænge rejsen til søndag 30. august. Læs her i rejseplanen. 

Dagen før afrejse: Lørdag 22. august. Overnatning ved grænsen inden afrejse (ikke inkluderet i rejseprogrammet).
Motour.dk tilbyder som sædvanlig mulighed for fælles udflugt fra området ved Padborg grænse den første rejsedag. Afgang fra et nærmere aftalt sted er kl. 08.00 søndag morgen. Hvis du kommer langvejs fra og ikke vil tage hjemmefra meget tidligt på afrejsedagen, anbefaler vi en god indkvartering ved grænsen. Du informeres herom, når du har tilmeldt dig rejsen.

For rejsende fra Sjælland, er der naturligvis også mulighed for at overnatte her ved grænsen og starte med gruppen søndag morgen. Alternativt er der mulighed for at mødes med gruppen ved frokost på rejsens første rejsedag. Se nedenfor under 1. rejsedag. 

1. rejsedag. Søndag. Ca. 420 km.
I dag tilbyder vi fælles udflugt fra grænsen til Magdeburg. Turlederne kører naturligvis motorcykel sammen med rejsedeltagerne.

Mødetid er kl. 08.00, og vi forlader vores mødested umiddelbart efter, at turlederne har holdt et kort velkomstmøde og informeret om dagens forløb og hvorledes vi kører fællestur, hvornår vi holder pauser, og hvad der kommer til at ske i løbet af dagen.


For sjællandske gæster, der ønsker at sejle Rødby-Puttgarden, er der mulighed for at mødes i Tyskland ved vores frokoststed. Det er kl. 12.00, så man deltager i frokosten. 

Ruten i dag går i vidt omfang østover. De første 90 km i Schleswig-Holstein bliver på motorvej, men herefter kommer vi til at følge hovedveje på størstedelen af ruten til Magdeburg.

På ruten gennem Mecklenburg-Vorpommern, kører vi gennem områder, som præges af, at de har været en del af DDR. Her ser vi landsbyer, der har bibeholdt deres præg, som de så ud indtil 2. verdenskrig. Bygningerne er bibeholdt, og der er efter murens fald istandsat nogle ting, hvor der har været råd til det.

Undervejs spises der frokost på et bryggeri, som vi ofte besøger, der ligger på vores rute. Her får vi god mad og hjemmebrygget sodavand og øl. Det er rigtig godt.

Når vi ankommer til Magdeburg, har vi en kort og let rute gennem byen for at komme til vores hotel. Her er der mulighed for parkering i den underjordiske parkeringskælder under hotellet. Det koster € 5,- pr. nat og betales direkte på hotellet. Det er godt og billigt, og hvis man parkerer udenfor på gaden, skal man også betale gebyr, så vi kan ligeså godt benytte det gode tilbud fra hotellet.

Turlederne sørger for hurtig indtjekning, så der er tid til afslapning for rejsedeltagerne, inden der bydes på en velkomstdrink og et kort informationsmøde. Her fortæller turlederne om de praktiske forhold omkring opholdet og gennemgår udflugten, som vi skal opleve i morgen.

Hotellet byder tillige på gode faciliteter, der står til fri afbenyttelse for rejsedeltagerne. Her er en god indendørs swimmingpool, sauna og motionscenter.

Hotellet er byens flotteste 4-stjernede hotel. Bygningens historie går helt tilbage til det 15. århundrede, hvor det var her, at de handlende indvejede deres varer for at betale told. I 1920'erne var bygningen forfalden og skulle rives ned, men med hjælp fra byens borgere blev der indsamlet penge til at bygge en flot ny bygning i den kendte "Bauhaus"-stil. Bygningens facade blev i 1936 præmieret som den flotteste ved verdensudstillingen i New York. Efter 2. verdenskrig var bygningen ødelagt i så stort et omfang, at man først kunne åbne bygningen igen i 1952. I DDR-tiden blev der ikke gjort meget for at vedligeholde bygningen, men i 1985 blev der ved et internationalt ungdomstræf i Magdeburg (under DDR) gennemført en genopbygning af bygningen. Efter "Die Wende", altså Murens fald, var hotellet lukket i en kortere periode, inden det blev bragt ind under "Treuhand". Hotellet blev genåbnet i 1994 som et 4-stjernet hotel med 174 flotte værelser. Foruden de flotte værelser byder hotellet på en dejlig swimmingpool med saunaområde, fitness- og wellness-afdeling. Her er god plads til alle – også i hotellets bar, vinterhaven, restauranten og den udendørs terrasse foran hotellet.

Der er en storslået morgenbuffet med lune retter og alt i forskelligt brød, skærepålæg, müsli og frugt.

Til aften serveres en god 3-retters middag eller buffet. Der serveres samme mad for alle deltagere.

Hotellet er placeret direkte i centrum af Magdeburg i den gamle bydel med hyggelig sporvognsbane lige uden for døren. Her er kun 250 meter til den gammel rådhusplads, hvor der også er markedsplads nogle dage om ugen.

Når turlederne tager rejsedeltagerne med på en lille vandretur i Magdeburg, vil vi opleve byens storhedstid med de fine gamle kirker, og frem for alt de store alléer, de kæmpemæssige gamle østtyske bygninger og det store pompøse østeuropæiske islæt, som byen stadig har. Vi vil også få tid til at se den specielle bygning som arkitekten "Hundertwasser" har bygget. Magdeburg er en by, som har god plads og luft, og der er også gode indkøbsmuligheder.

Overnatning i de pæne værelser. 

2. rejsedag. Mandag. Ca. 100 km.
Der er god tid til at nyde det store morgenbord på vores 4-stjernede hotel. Morgenmaden begynder kl. 06.00 - hvis man har lyst!

Vi starter med afgang kl. 08.45 fra hotellet. Undervejs til dagens interessante besøg hos Schuberth-hjelmfabrikken vil vi følge floden Elben ud af Magdeburg. Her ser vi også, hvor tæt på centrum de gamle industriområder ligger. Det er et levn fra tiden i Østtyskland, hvor det skulle være let for arbejderne at komme på arbejde, og hvor der ikke blev lagt så stor vægt på miljøet.

Undervejs gør vi et stop ved et gammelt remise- og stationsområde ved Elben, hvor vi forhåbentlig får mulighed for at se gamle togvogne, tog og ranger-maskiner. Vi tror nærmest, det er museumsvogne - og det er det også i dag, men vognene her fra ”Reichsbahn” har været brugt i DDR, og vi ser også, hvad vognene har været brugt til, for der står f.eks. ”Fleisch Wagen” eller ”Eisverkauf” etc. på vognene. Der er også deciderede lokomotiver, der er af forskellig form og funktion. Her har vi også tidligere set et gammelt dansk MY-tog.

Vi gør et kort holdt her ved remisen, inden vi fortsætter direkte til Schuberth-fabrikken, hvor turlederen lige skal have sikkerhedsgodkendt gruppen, inden vi må komme ind på området.

Når vi kommer til Schuberth-fabrikken, vil vi starte med en lille velkomst og lidt praktisk info om virksomheden. I virksomhedens start arbejdede man med fabrikation af forskellige trævarer, men i dag er der kun fokus på produktion af hjelme. Vi vil se nogle af de hjelme, der har været produceret siden 1920. 

Schuberth-hjelmfabrikken havde sin beliggenhed i Braunschweig fra 1920 til 1990’erne, men produktionen blev efter murens fald flyttet til det gamle Østtyskland ved Magdeburg, idet det er et centralt område rent logistisk - og fordi udviklingsselskabet "Treuhand" gav nystartede virksomheder nogle unikke muligheder, når der skabtes arbejdspladser i det gamle DDR. I Braunschweig fandtes indtil 2015 stadig Schuberths vindtunnel - men den er nu også flyttet til Magdeburg, og vi får den sikkert at se i dag.

I dag produceres udelukkende styrthjelme samt brand- og militærhjelme her i Magdeburg. I en anden fabrik ikke så langt fra Magdeburg produceres andre typer sikkerhedshjelme til f.eks. skovbrug osv. Det kan være, vi er heldige at se Michael Schumachers specialhjelm, som blev brugt til ham, da han kørte motorcykel.

Efter præsentationen vil vi blive vist rundt i fabrikken, hvor vi ser den store varemodtagelse, kompositafdelingen (der hvor hjelmene produceres af den rå glasfiber), tüv- og DOT-testcentret og naturligvis slutmontagen. Der er enkelte områder, der ikke er relevante at besøge, idet der er for meget støj.

Det er ikke tilladt at tage billeder i fabrikken. Besøget tager ca. 2 timer.

Herefter kører vi et kort stykke til endnu en spændende attraktion, der er det store bygningsværk ved Elben, hvor Elben og Mittellandkanalen krydser hinanden. Broen, som vi kommer til, er en veritabel "vandbro", hvor Mittellandkanal, der går på tværs af det nordlige Tyskland, er bygget "op", så den krydser over Elben ca. 15-20 meter over Elbens vandspejl. Vi stopper et sted, hvor vi har let ved at gå op på det store brobyggeri. Her ser vi tegninger og informationer om det store projekt, som blev færdigt i 1990'erne. Området benævnes Tysklands største vandkryds - og det er mega stort, når man står oppe på det.

Eftersom vi ikke har kørt så meget motorcykel endnu i dag, så kører vi nu en strækning mod og langs den gamle flod Elben. Undervejs holder vi ved en bager/købmand for at købe frisklavede sandwich eller lignende og drikkevarer, som vi tager med til et stop ca. 15 km senere, hvor vi sidder ved Elben og nyder udsigten og den medbragte mad.

Efter en hyggelig frokost i det grønne kører vi ad landeveje tilbage mod Magdeburg. Det bliver fine snoede veje langs Elben. På vej tilbage til hotellet bliver der mulighed for at stoppe ved en af de store Louis MC-butikker, hvis man har lyst til dette.

En god udflugtsdag med meget flot natur, varieret kørsel og et par spændende besøg undervejs.

Dagen afsluttes med hygge på hotellet inden middag.

3. rejsedag. Tirsdag. Ca. 330 km.
Efter en god morgenmad på hotellet skal vi gerne afsted kl. 08.00, for dagen i dag byder på dejlige landeveje til vores destination i Erzgebirge.

Vi kører nu en lang strækning gennem delstaten Sachsen-Anhalt og fortsætter i sydøstlig retning mod Sachsen ad mange hoved- og biveje. Vi ønsker at gøre dagen i dag til en flot udflugtsdag med masser af skønne varierede landskaber. På et tidspunkt er vi naturligvis også nødt til at flytte os et ordentligt stykke på motorvej.

Vi følger bl.a. floderne Saale og Unstrut gennem skønne landskaber. Vi holder formiddagspause ved en gammel østtysk feriekoloni, hvor vi kan få en kop kaffe eller en is. Senere kører vi pludselig gennem flotte vinmarker på alle sider.

Frokostindkøb foretages formodentlig i et supermarked i en mindre provinsby og vi spiser vores frokost i landskabet, inden vi fortsætter ruten, der nu går i et lidt friskere tempo og ad et stykke motorvej mod øst, som primært benyttes for at komme friskt frem i et par timers tid. Vi er hurtigt i delstaten Sachsen, der er vores geografiske område i de næste dage.

Vi slutter dagen i Erzgebirge ved et lille feriested, hvor vi bor idyllisk med dejlige vandrestier og en hyggelig lille landsby. Området er et "Luftkur Ort", som giver mulighed for et ekstra helsegivende ophold, idet bjergene omkring os er ekstra rene og livsgivende.

Vi er i hjertet af det gamle Østtyskland, og her vil vi stadig opleve den gamle byggestil, som der ikke er gjort så meget ved de sidste 60 år. Husene i området har deres helt egen karakter, og vi vil sikkert også opleve, hvor meget man stadig gør ud af at holde husene pæne og velholdte. Her er naturligvis også bygninger, som er efterladt efter murens fald, og som i dag ikke kan reddes.

Vi ankommer til vores hotel sent på eftermiddagen, og turlederen sørger for hurtig indtjekning. Hotellet er et godt Best Western hotel med pæne værelser og rigtigt dejlige faciliteter, bl.a. en dejlig indendørs swimmingpool såvel som en udendørs. Her er en fin bar og restaurant. Her bydes på dejlig morgenmadsbuffet og god 3-retters aftensmad eller buffet. Her er tillige en flot terrasse, hvor der nok bliver nydt en øl efter dagens udflugt.

Efter ankomst bliver der mulighed for en vandretur sammen med turlederen i området.

Middagen spises på hotellet.

4. rejsedag. Onsdag. Ca. 140 km.
Vi nyder vores første morgenmad her i Erzgebirge. Her serveres en god morgenmad med et rigeligt udvalg af pålæg, brød, små lune ting, mejeriprodukter, frugt, kaffe, te og juice.

Vi forlader hotellet kl. 08.30 og kører en flot rute gennem Erzgebirge; her bydes på små bjerge, dybe skove og masser af sving og små hyggelige byer. Ruten til vores første stoppested er kun på landeveje og nogle steder ganske små biveje. Vi har en skøn rute på ca. 40 km, inden vi er ved Heidenau Reifenfabrik. Her har vi en aftale kl. 09.30, og det bliver dagens første pause - ca. 1½-2 timers pause og rundvisning.

Vi besøger nu motorcykeldækfabrikken, der er Tysklands største producent af alle typer dæk til motorcykler og nogle specialdæk til biler. Her bydes vi velkommen og får en introduktion til firmaet og dets historie og får mulighed for at se og blive informeret om produktionen af motorcykeldæk. Her produceres såvel dæk til konkurrence, touring, motocross, offroad og enduro. Besøget varer ca. 1½ til 2 timer og bringer os gennem hele produktionsforløbet, hvor vi ser den tekniske udvikling lige fra rågummi, dets formning og udvikling af radialsystemet ligesom den endelige formning af dækkene. Et spændende besøg, som der helt sikkert ikke er nogen af jer, der har oplevet før.

Herefter kører vi en lille rute ved og langs Elben, hvor Elben løber længst i øst og mod Tjekkiet. Ruten bringer os til en pause ved et specielt naturfænomen med stenformationer, der er ganske særprægede. Se de flotte billeder her på siden.

Vi holder samtidig vores frokostpause her, således at vi har mulighed for at gå ud på et klippefremspring, der er beliggende højt over Elben, og som byder på en fantastisk udsigt og nogle let overkommelige vandremuligheder blandt klipperne, der er ganske unikke. Vandreturen er ikke lang - ca. 400 meter, og det bliver kombineret med frokostpause, hvor der kan købes en grillpølse, ærtesuppe eller et andet godt varmt måltid mad. Et meget særpræget besøgssted med en unik udsigt over Elben og det område, vi lige har kørt i - og kommer til at køre i til eftermiddag.

Efter frokostpausen går ruten videre ad en rute over Elben og gennem Erzgebirge til vores hotel. Vi har fundet en smuk rute på vej tilbage til vores hotel.

Efter hjemkomst til hotellet, bliver der tid til at hygge sig, inden middagen serveres i restauranten.

5. rejsedag. Torsdag. Ca. 200 km.
I dag forlader vi vores hotel ved 08.30 tiden og kører ad nye ruter gennem Erzgebirge til den kendte motorcykelby Zschopau, som mange sikkert kender pga. produktionen af MZ-motorcyklerne.

På vejen hertil gør vi stop ved en af de gamle fabriksbygninger, hvor der har været produceret motorcykler. Vi kan ikke komme ind i disse, idet de i dag bruges til noget andet. Men vi kan se og få en fornemmelse af, hvor store produktionsfaciliteterne var.

Vi fortsætter nu til byen, hvor der har været produceret motorcykler og fortsætter til et flot slot, der i dag rummer en meget spændende historisk samling af motorcykler.

Zschopau er nemlig ikke kun historien om MZ-motorcykelproduktionen men industrihistorien om den foretagsomme dansker Jørgen Skafte Rasmussen, der i 1906 til 1921 opbyggede en fabrik, der først producerede forskellige armaturer, husholdnings- og værkstedsmaskiner samt køretøjsudstyr og under 1. verdenskrig havde 450 medarbejdere, hovedsagelig kvinder, der producerede tændkapsler og granattændsatser til krigsbrug.

Efter 1. verdenskrig blev et dampkraftkøretøj til det danske landbrug udviklet og sidenhen en totaktsmotor, der blev udviklet til en 1-hestekræftshjælpemotor.

Historien er lang, og den skal turlederen nok fortælle lidt af, når vi er på museet i Zschopau, men i 1920 bliver firmaets navn ændret til "Zschopauer Motorenwerke J. S. Rasmussen". I 1920-erne bliver de kendte DKW-motorcykler udviklet og kendes specielt som fantastiske konkurrencemaskiner. Under 2. verdenskrig bliver Audi-, Horch- og DKW-fabrikkerne lagt sammen til Auto Union, og der produceres stadig et utal af DKW-motorcykler, f.eks. var der i 1934 3.340 ansatte, der bl.a. gennem tiden havde produceret 350.000 motorcykler!

Efter krigen bliver DDR skabt, og efter ministeriel beslutning må DKW-navnet ikke bruges mere, og i 1955 bliver navnet "MZ" brugt officielt første gang som forkortelsen for "Motorradwerk Zschopau".

Vi har god tid til at se de mange flotte motorcykler og fordybe os i motorcyklens historie her på museet.

Her ved slottet holder vi tillige vores frokostpause. Vi har en aftale med et godt spisested, hvor vi får rigeligt at spise til en billige penge.

Vi fortsætter nu i sydøstlig retning og krydser grænsen til Tjekkiet, hvor vi kører vores eftermiddagsrute langs grænseegnene og ind i landet. Her holdes der måske en kaffepause i en mindre provinsby (hvis der er åbent og de vil tage imod vores Euro), så der også bliver mulighed for at se nærmere på livet i Tjekkiet. Det kan være, at nogle af rejsedeltagerne ønsker at foretage lidt grænsehandel, så der bliver også tid til dette.

Vi ankommer til vores hotel sidst på eftermiddagen efter en flot udflugtsdag. Middagen på hotellet spises i hyggelige rammer. Det er afslutningsaften i Erzgebirge.

6. rejsedag. Fredag. Ca. 270 km.
I dag forlader vi det hyggelige kursted og kører nordpå mod nye flotte veje og spændende besøg. Vi skal afsted kl. 08.00.

Vi skal mod Berlin, og derfor bliver ruten en kombination af strækninger med motorvej og lidt hovedveje, så vi hurtigere kommer frem.

Vi forlader hotellet om morgenen og starter med at følge Elben et stykke, inden vi kører ind på motorvejen udenom Dresden. Efter et frisk stykke motorvej drejer vi af og holder vores formiddagspause på en almindelig rasteplads langs motorvejen. Efterfølgende fortsætter vi nordpå mod Berlin ad såvel motorveje som byveje, når vi kommer ind til Berlin. Turlederen tager rejsedeltagerne ad den letteste vej til BMW-fabrikken, hvor vi har en aftale kl. 14.30, og vi skal helst være ved fabrikken kl. 14.00. Det er vigtigt, at vi kommer frem i god tid, og hvis vi skulle være ekstra tidligt i Spandau er det kun et held, der kan gøres en ekstra pause. På vejen til Berlin spises frokost på en motorvejs rasteplads idet vi spilder mindst tid her.

Efter sikkerhedskontrol ved BMW-fabrikken kører vi ind på det lukkede område.

I løbet af ca. 2½ time får vi en meget professionel rundvisning med et funktionelt mikrofon/højttaler-system, der giver os en god introduktion til den store motorcykelproducent.

Undervejs rundt i produktionshallerne ser vi bl.a. afdelingen for motormontage med det intelligente samlebåndssystem. Vi ser hele produktionen lige fra udfræsning af plejlstænger, motorblokke, montering af cylindre osv. til endelig montering efter kundeordre i det højteknologiske samlebåndssystem. Vi ser testområder af de forskellige dele, f.eks. tanktætningstest, check af motortæthed, abs-bremsecheck osv.

Efter dette går vi videre mod området, hvor man færdiggør monteringen af motorcyklerne. Her kommer vi til at se slutmonteringen af boxer-produktionen og 4-cylindrede maskiner. Vi kommer sikkert også til at se nogle af de nye 1600 ccm-maskiner og nogle af de specielle modeller, der produceres, f.eks. brandvæsenets motorcykler eller de specielle modeller til de tyske "Feldjäger". En spændende og informativ rundvisning.

Herefter kører vi direkte til vores hotel i Berlin Mitte. Vi bor på et godt 3-stjernet hotel tæt ved Charlottenburg. Her er der veludstyrede værelser, god forplejning og mulighed for at parkere i et aflåst område til en fornuftig pris.

I aften er der fælles 3-retters middag eller buffet i hotellets restaurant. Måske skal den store bar også besøges efter dagens oplevelser?

7. rejsedag. Lørdag. Hjemrejsedag 370 km.

(Eller ekstra udflugtsdag (ca. 60 til 100 km) og forlængelse af opholdet til søndag).

God stor morgenmadsbuffet på hotellet.

I dag er det hjemrejsedag for de gæster, der har valgt 7-dages rejsen. 

Da der er to turledere på denne rejse, vil en af turlederne køre med gæsterne mod Danmark. Der er via motorvej ca. 370 km til den sidste rasteplads før grænsen til Jylland. Under rejsen til Danmark vil de gæster, der skal til Sjælland og evt. benytte Rostock- eller Puttgarden-færgerne kunne dreje af, og køre mod deres respektive færger. 

Vi forventer at rejsedeltagerne er ved den sidste rasteplads før grænsen ca. kl. 13.00. 

---------------- 

Alternativ: Forlængelse af rejsen til søndag 30. august. 70-100 km.
Hvis du har lyst til at få en ekstra oplevelse i Berlin til en billig penge, så kan du se prisen her i prislisten. Du får en ekstra overnatning og mulighed for at deltage i en udflugt i Berlin. 

Her er forslaget til udflugten i dag: I dag har du naturligvis mulighed for selv at vælge dine oplevelser i Berlin og omegn.

Da der er to turledere på rejsen, og ën turleder er rejst til Danmark, med de gæster, der skal hjem i dag, tilbyder vi fortsat en turleder i Berlin. Denne turleder tilbyder en udflugt i dag lørdag.
Vi byder på en mc udflugt uden for og i Berlin. Du får mulighed for at se og opleve Berlin på en helt anden måde på motorcykel.

Vi starter kl. 09.00 og starter med at køre til det tyske luftvåbens-museum. Det er et godt og informativt museum, hvor det tyske luftvåben har trænet fra før 2. verdenskrig. Her har tillige været en af lufthavnene for luftbroen under belejringen af Berlin i 1948-49. Via denne flyplads blev en tredjedel af al gods bragt til det besatte Berlin. Flypladsen har i dag en meget fin udstilling af jagerfly fra Østblokken.

Efter besøget på flypladsen kører vi ca. 30 km tilbage mod Berlin, hvor vi holder en pause ved Classic Remise, der er et samlingspunkt for klassiske biler. Det er faktisk et gammelt togværksted, som i dag fungerer som et kæmpe parkerings-, udstillings- og værkstedsanlæg for klassiske biler. Her holdes en pause, og rejsedeltagerne må bruge den tid, de har lyst til.

Du har tillige mulighed lørdag eftermiddag for at komme på en byrundtur på motorcykel. Det kan ikke lade sig gøre at køre som en gruppe rundt i Berlin, men vi har udviklet en GPS rute, som du kan få på din GPS, og som du følger på den mest ideelle byrundtur. Lørdag eftermiddag er der ganske lidt trafik i Berlin, og derfor passer det godt med udflugten som kan starte fra kl. 13 eller 14.

Turen er planlagt fra vores hotel og bringer dig gennem Berlin, hvor du skal se følgende:

Det Olympiske Stadion, slottet Charlottenburg, Tiergarten, Rigsdagsbygningen, Brandenburger Tor, Holocaust-museet, Unter den Linden og Brandenburger Tor, Museums Insel, Domkirken, Alexanderplatz og fjernsynstårnet, et stykke af Berlin muren langs floden Spree, Check Point Charley, KaDeWe og Gedächtsniskirche. 

I kan sagtens køre udflugten som 4-5 motorcykler, men i forhold til lysreguleringer og den almene trafik er det lettest ikke at være flere, for så kan man finde en naturlig rytme gennem byen.

I holder selv pauser undervejs, og der er god mulighed for at stoppe undervejs, når man blot er en lille gruppe motorcykler.

Kl. 19.00 er der igen middag på hotellet. Der serveres en god buffet eller 3-retters middag.

Overnatning i de pæne værelser.

8. rejsedag. Søndag. Ca. 430 km. 
8. rejsedag er kun gældende for de gæster, der har tilvalgt en ekstra overnatning på rejsen iht. prislisten. 

I dag forlader vi Berlin. Vi aftaler nærmere, hvordan rejsedeltagerne ønsker at køre til Danmark.

Der er naturligvis et stort morgenbord på hotellet inden afrejse. Vi forventer at køre kl. 08.00.

Fra Berlin til den sidste rasteplads før grænsen er der 370 km. Hvis der er sjællandske gæster, som ønsker at sejle hjem, er der god mulighed for at sejle fra Rostock eller fra Puttgarden, og det giver en let vej tilbage til Sjælland med en god pause på færgen.

Turlederen kører direkte til Padborg. Vi forlader Berlin kl. 08.00, og det betyder, at vi ankommer ved grænsen omkring kl. 13.30.

Sværhedsgrad:
Alle kan deltage på rejsen, idet den er tilrettelagt således, at alle skulle kunne følge med og klare de fine dagsture.

Turen starter på et fælles mødested lige syd for grænsen om morgenen på den første rejsedag. Rejsedeltagerne modtager fra Motour et forslag til et hyggeligt overnatningssted tæt ved mødestedet, hvis man ønsker at ankomme dagen før.

For gæster fra Sjælland foreslår vi, at man tager Gedser-Rostock overfarten og mødes med de øvrige gæster på hotellet om eftermiddagen på den første rejsedag.

Det forventes, at du som deltager på rejsen sætter dig ind i rejsens forløb og forholder dig sagligt til dagsruternes længde og typen af ruter, som vi skal køre, inden du bestiller rejsen.

Hvis du kører på en motorcykel, der er ældre end 1980, og som måske ikke er vant til at blive kørt flere dage i træk, skal du være helt sikker på, at din maskine kan klare rejsen. At man kører på en ældre motorcykel er ingen hindring for at deltage, men det er vigtigt, at rejsedeltagerne forstår, at en god rejsegennemførelse også kræver, at deltagerne forstår vigtigheden af at være en harmonisk del af trafikken og derved have fokus på sikkerheden. Din motorcykel skal naturligvis overholde de gængse støjkrav og være godkendt. I Tyskland er der krav om kørsel med originale udstødninger eller TÜV godkendte eftermonterede udstødninger. Dæk må ikke være ældre end 5 år.

Motorcykler under 450 ccm3, såkaldte "kineser-motorcykler" eller scootere og el-motorcykler kan ikke deltage på rejsen.

Du skal være erfaren motorcyklist og vant til at køre fællestur sammen med andre motorcyklister. Hvis du ikke er så vant til at køre fællestur med andre, bør du ringe til Motour.dk og lige tale med os om dette. Normalt skal turlederen nok hjælpe dig med at lære fællestursteknikken at kende, så du ved, hvordan det foregår. Det er ikke svært, men det kræver, at du er en erfaren motorcyklist og vant til at køre i trafikken.

Den længste udflugt på rejsen er op til ca. 330 km (dog er der ca. 400 km fra Padborg til hotellet, hvis man ankommer den vej). Det kan fint klares på én dag ved at køre en kombination af landeveje og hovedveje, som der er planlagt og beskrevet i programmet. Vi gør meget ud af at tilrettelægge dagenes forløb, og de angivne dagsstrækninger er faktuelle kilometer. Det betyder også, at hvis en deltager hellere vil vælge at køre motorvej, så er man velkommen til at gøre det på egen hånd.

Det er absolut nødvendigt at følge den almindelige trafikrytme, for ellers vil det gå ud over sikkerheden på rejsen, og på en Motour.dk-rejse er der altid fokus på sikkerheden, og derfor er vores turledere naturligvis altid på motorcykel sammen med gæsterne.

Rejsebeskrivelse og rejsebetingelser.
Ved bestilling af rejsen såvel online som pr. e-mail eller telefon, bekræfter du som rejsedeltager, at du har læst rejsebeskrivelsen og rejsebetingelserne.

Rejsens samlede længde:
På denne rejse køres i alt ca. 1.850 km udflugter fra grænsen til vi er tilbage ved grænsen. Hertil skal du evt. lægge en ekstra udflugtsdag i Berlin, hvis du vælger dette (ca. 100 km).

Hvem skal man bo sammen med, hvis man rejser alene?
Hvis du ikke har nogen at rejse med, forsøger Motour.dk gerne at hjælpe med, at du får en at bo sammen med. Vi forsøger at sammensætte de rejsende, således, at man - hvis man rejser alene - naturligvis bor sammen med en af samme køn. Hvis der rejser et ulige antal, der ønsker at dele dobbeltværelse, vil den sidste, der bestiller være nødsaget til at tilkøbe enkeltværelse (du kan naturligvis ikke annullere din bestilling, fordi Motour.dk ikke kan finde en makker til dig, det er blot en service uden garanti, men det lykkes ofte).

Du får en oversigt over deltagere og værelser i de sidste papirer, som du modtager 14 dage inden afrejse.

Antal deltagere:
Der er plads op til ca. 28 deltagere på rejsen idet vi på denne rejse har 2 turledere. Der er ofte 2/3 antal motorcykler i forhold til antal deltagere.

Turledere:
Turlederne møder gæsterne på rejsens hotel.

Turlederne sørger for alt praktisk på rejsen og kører forrest på alle udflugter.
Turlederne har lagt rejseplanen og fundet de gode ruter og pausesteder. Vores turledere er erfarne motorcyklister og vant til at rejse på motorcykel.

Turlederne har naturligvis også kørt flere gange i områderne, som vi skal til på denne rejse.

Turlederne er ikke guider, der fortæller alt om historie, bygningers struktur og byggeteknik såvel som konge- og kejserrækker, men turlederne fortæller om praktiske ting og de erfaringer og den historie, de har forberedt sig på til rejsen. Turlederne oversætter naturligvis også ved de forskellige besøg, og står til rådighed omkring alt praktisk, check ind/ud og praktiske informationer omkring hver dags udflugter.

Turledere:
Turledere på denne tur er Peter Holst og Anders Andersen.
Peter er 31 år og har kørt motorcykel siden 2006. Peter kommer fra Nordjylland og kører Suzuki DL 650 V-Strom. Han har rejst i Europa på motorcykel og været med på mange Motour.dk rejser, ligesom han også har været medhjælper på nogle af Motour.dks tidligere rejser. Peter har også kørt som turleder på Motour.dk rejser til Harzen, Østrig, Bayern, Spreewald, Thüringen, Weser Bergland,  Sauerland, Dolomitterne og Gardasøen.
Anders har kørt motorcykel siden 2010 og har haft flere forskellige motorcykler; han kører idag Yamaha XTZ 1200 Super Ténéré. Anders er halvt norsk og har derfor kørt en del i Norge, men han har også kørt meget i Danmark, Sverige og Tyskland. Death Valley på Harley i USA har han også prøvet. Han har været turleder på Motour.dks ture til Østrig, Italien og Dutch TT tidligere i år. Anders har siden 15.10.19 været indehaver af Motour.dk.
Peter og Anders står for hele arrangementet – vi tager os af alt det praktiske før og under hele rejsen.

Indkvartering:
På denne rejse benytter vi kun tre hoteller, hvilket gør den praktiske bagagehåndtering let for alle gæster.

Alle hoteller er mindst af 3-stjernet standard, men også 4-stjernede hoteller. 
2 af hotellerne har indendørs pool og wellness afdeling. 

Hotellerne byder på en typisk tysk morgenbuffet og aftensmaden serveres hver aften som 3-retters middag eller evt. buffet.

Der er wi-fi på alle hotellerne.

På hotellerne skal der pr. nat/gæst betales et gebyr på € 2,1 til de lokale turistmyndigheder. Turistskat er inkluderet i rejsen for alle gæster.

Rejsemateriale inden afrejse:
Alle rejsedeltagere modtager senest 14 dage inden afrejse de sidste rejsepapirer med alle praktiske informationer for hele rejsen. Der medsendes tillige en simpel deltageroversigt, så der er mulighed for at tage kontakt med de andre rejsende. Ved tilmelding til rejsen accepterer du, at Motour.dk kan angive dit navn, din hjemby og dit telefonnummer på deltageroversigten, der udsendes med de sidste rejsepapirer.

Afbestillings- og rejseforsikring:
Motour.dk tilbyder alle rejsende mulighed for at tilvælge afbestillings- og/eller rejseforsikring for den bestilte rejse. Du kan læse om disse muligheder under fanen INFO, hvor du også kan vælge direkte adgang til bestilling af afbestillings- og/eller rejseforsikring.

Ved bestilling af rejsen angiver du, at du har haft mulighed for at tilvælge afbestillings- og rejseforsikring.

Vær venligst opmærksom på, at afbestillingsforsikring senest skal vælges, når depositum betales for rejsen. Rejseforsikring kan bestilles indtil 5 dage inden afrejse.

Forbehold:
Der tages forbehold for ændringer i programmet, evt. programplaner hos vores samarbejdspartnere samt valutaændringer. Valuta beregnet pr. kurs 28/12 2019. Ved væsentlige udsving vil der blive opkrævet difference fra kursberegningsdatoen.

Hvis der ikke er en rimelig og ligelig fordeling af deltagere på udflugterne mellem de to turledere, tager vi forbehold for at måtte ændre i fordelingen eller forløbet på udflugten.

Henrik Tang fra Motour.dk har taget de fleste af billederne på denne side.

Prisoversigt:

7.250,- kr. pr. person i delt dobbeltværelse
1.450,- kr. enkeltværelsestillæg

Mulighed for at forlænge rejsen med 1 ekstra overnatning fra lørdag 29. til søndag 30. august (så bliver rejsen på 8 dage og 7 nætter):
750,- kr. pr. person i delt dobbeltværelse (inkl. halvpension)
250,- kr. enkeltværelsestillæg

NB: Hvis du vælger en ekstra overnatning vil en af turlederne også være tilstede lørdag-søndag i Berlin og køre med de sidste gæster til Danmark om søndagen.


Prisen inkluderer:
Rejselængde og forplejning:
• 7 dages rejse
• 6 overnatninger i delt dobbeltværelse med bad og toilet, tv
• Fri adgang til wi-fi
• Halvpension fra aftensmad på ankomstdagen til morgenmad på afrejsedagen
• Morgenmaden består af morgenbuffet
• Aftensmaden er 2- eller 3-retters menu eller buffet
• 2 af de 3 hoteller vi benytter har indendørs pool til fri afbenyttelse
• Personligt gavekort på kr. 1.000,- til køb af Schuberth hjelm eller Schuberth udstyr efter rejsen

Aktiviteter/udflugter:
• Alle udflugter er inkluderet, bl.a.:
• Besøg og rundvisning på Schuberth styrthjelm fabrikken
• Besøg og rundvisning på Heidenau motorcykel dæk fabrikken
• Besøg og rundvisning på BMW motorcykel fabrikken
• Besøg på spændende MZ og DKW motorcykel museum
• Mulighed for besøg på Østtysklands største seværdighed
• Spændende udflugter i det tidligere DDR
• 2 turledere på motorcykel fra Motour.dk

• Mulighed for udflugt i og omkring Berlin, hvis du forlænger rejsen til søndag 30. august


Diverse:
• Lokale skatter, turist-skat, moms og afgifter
• Dansk moms
• Afgift til Rejsegarantifonden

Prisen inkluderer ikke:
• Benzin, lommepenge, frokost samt drikkevarer til maden
• Evt. parkeringsomkostninger (pt. € 5,- pr. nat på hotel i Magdeburg og € 10,- pr. nat på hotel i Berlin)

• Evt. afbestillings- og rejseforsikring (se nærmere under info for tilvalg)