3 - 8/6 2020

  • Ledige pladser

Inkluderet i rejsen:

  • 6 dages rejse med 5 overnatninger
  • På hele rejsen benyttes det samme hotel
  • Fransk morgenmad - buffet
  • Dansk turleder på motorcykel
  • Spændende udflugter med fokus på markeringen af D-dag og flotte ruter
  • Tid til at opleve den franske kultur og natur

Se specifikationen af indholdet, rejseforløb og priser for rejsen her til højre.

Fra kr. 5.650,-

Bestil rejsen her



Frankrig Normandiet og D-dag 6 dage, 3-8/6 2020

Spændende rejse til Normandiet og markeringen af D-dag, 6. juni 2020.

Så har vi igen en rejse til Normandiet på programmet - med dejlige ture på motorcykel rundt i landskabet ved den franske atlanterhavskyst og muligheden for at opleve alle de mange markeringer af D-dag 1944 - dagen for de allieredes landgang og begyndelsen på den endelige befrielse af Europa fra nazismen.

Vi er i Normandiet præcis i dagene omkring selve D-dag, og du kommer bl.a. til at opleve følgende:
- De berømte landgangsstrande, hvor invasionen fandt sted
- Parader og opvisninger
- Udstillinger, der viser den dramatiske historie
- Besøg på steder, som måske er knap så kendte, men meget spændende
- Besøg på museet med det berømte, 70 meter lange og 100 år gamle vævede Bayeux-tapet

Selvfølgelig bliver der også masser af skøn motorcykelkørsel i Normandiet og dejlig fransk mad og drikke.

Læs mere om rejseforløbet her på siden.

Rejseperiode: onsdag 3. til mandag 8. juni 2020.

Frankrig, Normandiet og D-dag 2020.
Dagen før ankomst til Normandiet – tirsdag 2. juni 2020:
Da turlederen ankommer direkte til Normandiet fra en anden rejse, er der ikke mulighed for samkørsel med turlederen fra Danmark mod Frankrig, og gæsterne kører selv direkte til vores hotel i Normandiet. Vi ved, at vores gæster har forskellige ønsker til dagsforløb, men vi vejleder gerne om overnatningssteder, man kan booke selvstændigt på rejsen til Frankrig. Vi giver forslag til dette, når du får rejsebekræftelsen. Såvel fra grænsen ved Padborg og fra Puttgarden er der ca. 1.250 km til hotellet.

Sammen med de sidste rejseinformationer modtager gæsterne en deltageroversigt, så man kan kontakte hinanden og eventuelt selv arrangere samkørsel til Frankrig.

1. Rejsedag. Onsdag 3. juni 2020. Ankomst.
Denne dag er første rejsedag, og dermed også ankomstdagen for alle gæster på vores hotel, som ligger lige ud til den franske atlanterhavskyst i Normandiet.
Dit værelse er klart på hotellet fra kl. 15.00.

Turlederen er på hotellet fra ca. kl. 17.00. Der afholdes velkomstmøde kl. 18.00, når alle gæster er ankommet og checket ind. Her fortæller turlederen om praktiske forhold for rejsen og de kommende dage.

Herefter går vi sammen ud og får det første indtryk af byen og finder et godt sted at spise aftensmad, og der er tid til at lære hinanden at kende og snakke om de kommende dages oplevelser.

2. Rejsedag. Torsdag 4. juni 2020. Ca. 115 km.
Da nogle af gæsterne måske har en længere transportetape til Frankrig siddende lidt i kroppen, er denne første udflugtsdag knap så lang – til gengæld mangler der ikke spændende steder at besøge.

Efter en dejlig morgenmadsbuffet på hotellet starter vi motorcyklerne og kører mod øst – vores første stop er ved en bro, hvor et fantastisk overraskelses angreb fandt sted..... de britiske soldater landede i svævefly – selvom tyskerne havde gjort det svært ved at sætte pæle i jorden.

Overraskelsesmomentet gjorde det muligt at erobre broen på 5 minutter, og ved broen ligger efter sigende det første franske hus, der blev befriet under D-dag.

Efter besøget ved broen fortsætter vi langs kysten og ser de berømte invasionsstrande Gold, Juno og Sword. Ved Juno Beach er der et museum om den canadiske deltagelse i D-dag. Ved Gold Beach gik den britiske 50th Infantry Division i land under invasionen.

Vi kører nu videre til byen Bayeux – her skal vi se det berømte 70 meter lange Bayeux-tapet, lavet i uldgarn på hørlærred. Tapetet er lavet for ca. 1000 år siden og fortæller nærmest i tegneserieform om Vilhelm Erobreren og slaget ved Hastings i 1066 – som ofte kaldes Englands fødsel. Tapetet er trods sin alder meget velbevaret - man har passet godt på det og kun taget det frem ved særlige lejligheder.

Der er dansk tale i de headset, man får udleveret, og man får en gennemgang af de enkelte scener i tapetet.
Vi forventer at være tilbage på hotellet midt på eftermiddagen. Måske er det tid til en forfriskning i baren, inden vi enten sammen eller på egen hånd går ud og finder et sted at spise aftensmad.

3. Rejsedag. Fredag 5. juni 2020. Ca. 250 km.
Efter en god nats søvn og vores franske morgenmad er vi klar til en noget længere dagstur sammenlignet med i går.
Vi starter mod vest og kører gennem smukke landskaber mod et smukt udsigtspunkt i Normandiet. Da der er ca. 140 km derud, holder vi selvfølgelig en kaffe/strække-ben pause på vejen. Det er et rigtig flot sted at stoppe – man kan bl.a. se de engelske kanal-øer Guernsey og Jersey.

Vi kører nu tilbage mod øst og byen Cherbourg. Denne by har i modsætning til landgangsstederne på strandene en dyb havn og blev af de allierede betragtet som vigtig at erobre, for at kunne sikre forsyninger og forstærkninger til den videre krigsførelse direkte fra USA.

Vi gør holdt på havnen i Cherbourg og spiser frokost.

Næste stop på vores tur er Utah Beach. På denne invasionsstrand var det udelukkende amerikanske tropper, der gik i land, og formålet med operationen var at sikre, at Cherbourg kunne erobres. Tyskerne var naturligvis klar over, at Cherbourg var vigtig og havde derfor oversvømmet store dele af områderne for at gøre de allieredes landgang og fremrykning så besværlig som muligt. Cherbourg blev erobret 26. Juni 1944.

Vi kører nu videre og gør holdt ved et mindesmærke for de over 800 danske søfolk, som omkom i forbindelse med deres deltagelse i invasionen 6. Juni 1944. Monumentet blev opført i 1984 og står få kilometer fra Utah Beach.

På vejen tilbage til vores hotel kører vi igennem byen Sainte-Mère-Église, hvor en faldskærm med en soldat hænger ned fra kirketårnet. Det var menig John Marvin Steele, der mod alle odds overlevede, fordi hans faldskærm blev fanget af et af kirketårnets spir – andre faldskærmssoldater var ikke så heldige; de blev skudt af tyske soldater, mens de endnu hang i luften under deres skærme.

Vi er tilbage på hotellet, og aftensmaden spiser vi sammen eller på egen hånd, som det nu måtte passe gæsterne bedst.

Denne nat for 76 år siden blev Operation Overlord – selve invasionen -  igangsat, og der vil typisk være et arrangement med musik og fyrværkeri, som man kan følges med turlederen ud at se (10 – 30 km kørsel).

4. Rejsedag. Lørdag 6. juni 2020. Ca. 115 km.
Idag er den dag, det hele handler om – 6. Juni 1944. Det er dagen for landsætningen af de militærstyrker, der skulle kæmpe sig i land i Normandiet og åbne en ny front i vest mod nazi-Tyskland. Det var begyndelsen på enden af 5 års rædsler og terrorisering af Europa fra nord til syd. Operation Overlord, som invasionen som nævnt kaldtes, er til dato den største sø-invasion i historien.

Tallene for operationen er mange og svimlende – men det giver en idé om omfanget af den, når man tænker på, at mere end 150.000 soldater, knap 12.000 fly, mere end 200.000 køretøjer og mere end 200 krigsskibe deltog.

Denne dag er naturligt nok noget helt særligt, og måske bliver vi enige om at aflyse at besøge et af de planlagte steder og i stedet opleve noget andet. Dagen er tæt pakket med fejringer og begivenheder, og der er rigtigt mange muligheder for oplevelser.

Hvis man har lyst, er man velkommen til at tage med turlederen ud til Omaha Beach og være der kl. 06.30 – på præcis dette tidspunkt for 76 år siden begyndte invasionen. Man kan også sove lidt længere og blot indtage sin morgenmad som på de andre dage.

Efter vores morgenmad starter vi med at køre ud til kysten. Her lå et kraftigt tysk kystbatteri, som man var nødt til at få uskadeliggjort, før man kunne landsætte soldater på den nærliggende Omaha Beach. Angrebet blev gennemført af amerikanske Rangers, men selv for disse specialtrænede elitestyrker var opgaven meget vanskelig, og der var store tab.

Efter dette stop fortsætter vi mod øst mod Omaha Beach. Stranden bliver også kaldt “Bloody Omaha”, og det er ikke uden grund. Bomberne fra allierede fly, der skulle ødelægge de tyske stillinger, ramte for langt inde i landet uden at gøre den ønskede skade, og de tyske soldater, der bemandede maskingevær-rederne, var meget erfarne; mange af dem havde kæmpet på Østfronten i Hitlers krig mod Rusland.

Resultatet var et blodbad på stranden – soldaterne blev mejet ned i hobetal i samme øjeblik, portene på landgangsfartøjerne blev åbnet. Der var døde og sårede overalt på stranden, fremrykningen skete meget langsomt, og tabstallene var frygtelige – omkring 2.500 mænd døde denne morgen på stranden i Normandiet.

Vi holder en god lang pause på Omaha Beach, så vi kan gå rundt, som vi har lyst til, og aftaler et tidspunkt, hvor vi mødes igen.

Næste stop er den amerikanske krigskirkegård. Her hviler tusindvis af døde, de fleste fra invasionen af Normandiet, men også andre soldater i allieret tjeneste og enkelte civile. 9.238 hvide kors og 151 Davidsstjerner er der her, foruden “Wall of the Missing”, som markerer 1.557 ukendte soldaters sidste hvilested.

Vi kører nu til Arromanche-les-Bains, hvor vi spiser frokost, slapper af og besøger D-dag landings museet.

Efter et dejligt besøg i Arromanche-les-Bains er vores sidste stop på denne dags udflugt den tyske krigskirkegård. Her er 22.000 tyske soldater begravet, men ikke med hvide, individuelle kors – stemningen er en anden end på den amerikanske kirkegård, vi besøgte tidligere i dag.

Efter en dag fuld af indtryk og oplevelser kører vi tilbage til hotellet.

Aftensmad aftales individuelt – der er masser af skønne spisesteder tæt ved vores hotel.

5. Rejsedag. Søndag 7. juni 2020. Improviseret udflugt.
Dagens udflugt er endnu ikke fastlagt, men turlederen vil komme med forskellige forslag. Man kan individuelt eller sammen med turlederen kigge i oversigten over de mange aktiviteter, man kan deltage i eller overvære på dagen. Måske er der et sted, man gerne vil se, som ikke er en del af det planlagte udflugtsprogram – måske vil man bare slappe af, nyde de hyggelige omgivelser og fordøje indtrykkene fra de sidste dage inden afrejsen imorgen, hvor mange sikkert har en lang køretur foran sig.

6. Rejsedag. Mandag 8. juni 2020. Hjemrejsedag.
I dag er det hjemrejsedag, og rejsedeltagerne kan følges ad eller køre individuelt hjem til Danmark. Måske har rejsedeltagerne et ønske om at forlænge ferien, således at der bruges nogle dage på hjemrejsen - andre ønsker at køre direkte hjem. Det bestemmer man selv.

Turlederen tager afsked med rejsedeltagerne om morgenen. Turlederen følges ikke med rejsedeltagerne mod Danmark, idet han skal videre på en anden rejse. Vi håber, at alle har haft en dejlig rejse til Normandiet med mange oplevelser med Motour.dk.

 

Generelt om denne rejse:

Hotellet:
Vi bor på det samme, hyggelige hotel i en lille hyggelig fiskerby lige ved havnen alle dage. Hotellet er et fransk 3-stjernet hotel, som er renoveret og har gode værelser med toilet, bad og tv, døgnbemandet reception, dejlig fransk morgenmad og gratis wi-fi.

Rejsen inkluderer ikke aftensmad, men byen er fuld af dejlige restauranter og spisesteder, og turlederen har forslag til, hvor man kan gå hen og spise.

Byen er en fiskerby, som blev befriet under D-dag invasionen i 1944. Byen var strategisk vigtig bl.a. på grund af en rørledning, der blev bygget med det formål at pumpe brændstof fra England ind til lagre i land i Frankrig, så man kunne mindske afhængigheden af tankskibe.

Udflugter og D-dag markering/fejring:
Turen er lavet med fokus på at få den bedst mulige kombination af dejlig motorcykelkørsel på de smukke franske veje og oplevelsen af den storslåede fejring af D-dag – de allieredes landgang i Normandiet 6. Juni 1944.

I dagene omkring D-dag er der utallige ting, der er værd at opleve: ture til de berømte landgangssteder, udstillinger, museer, shows med bl.a. faldskærmsudspring, koncerter, guidede ture, fyrværkeri og meget meget mere. Der er stadig veteraner, som var med i 1944, som kommer til D-dag markeringerne i Normandiet for at mindes og for at fortælle om, hvordan verden var dengang, og hvad der skete.

Det endelige program for D-Dag festlighederne kendes ikke endnu - det betyder, at vi på denne rejse kan have fordel af at være lidt fleksible – måske vil vi ændre lidt på en udflugtskørsel for at overvære en bestemt begivenhed, som vi rigtig gerne vil være med til. Det aftales med turlederen, hvordan vi prioriterer.

Sværhedsgrad:
Alle kan deltage på rejsen, idet den er tilrettelagt således, at alle skulle kunne følge med og klare de fine dagsture.

Vi forventer, at du er vant til at køre fællesturskørsel og vant til at køre i udlandet.
Normalt skal turlederen nok hjælpe dig med at lære fællestursteknikken at kende, så du ved, hvordan det foregår. Det er ikke svært, men det kræver, at du er en erfaren motorcyklist og vant til at køre i trafikken.

Det forventes, at du som deltager på rejsen sætter dig ind i rejsens forløb og forholder dig sagligt til dagsruternes længde og typen af ruter, som vi skal køre, inden du bestiller rejsen.

Hvis du kører på en motorcykel, der er ældre end 1980, og som måske ikke er vant til at blive kørt flere dage i træk, skal du være helt sikker på, at din maskine kan klare rejsen. At man kører på en ældre motorcykel er ingen hindring for at deltage, men det er vigtigt, at rejsedeltagerne forstår, at en god rejsegennemførelse også kræver, at deltagerne forstår vigtigheden af at være en harmonisk del af trafikken og derved have fokus på sikkerheden. Din motorcykel skal naturligvis overholde de gængse støjkrav og være godkendt. I Tyskland er der krav om kørsel med originale udstødninger eller TÜV godkendte eftermonterede udstødninger. Dæk må ikke være ældre end 5 år.

Motorcykler under 450 ccm3, såkaldte "kineser-motorcykler" eller scootere og el-motorcykler kan ikke deltage på rejsen.

Den længste dagsudflugt på rejsen er 250 km.
Det kan fint klares på én dag ved at køre en kombination af landeveje, og hovedveje, som der er planlagt og beskrevet i programmet.

Vi gør meget ud af at tilrettelægge dagenes forløb, og de angivne dagsstrækninger er faktuelle kilometer. Det betyder også, at hvis en deltager en dag hellere vil holde pause på hotellet eller evt. vil gøre udflugten kortere, så er det ofte muligt, og man er velkommen til at gøre det på egen hånd.

Det er absolut nødvendigt at følge den almindelige trafikrytme, for ellers vil det gå ud over sikkerheden på rejsen, og på en Motour.dk-rejse er der altid fokus på sikkerheden, og derfor er vores turledere naturligvis altid på motorcykel sammen med gæsterne.

Rejsebeskrivelse og rejsebetingelser.
Ved bestilling af rejsen såvel online som pr. e-mail eller telefon, bekræfter du som rejsedeltager, at du har læst rejsebeskrivelsen og rejsebetingelserne.

Rejsens samlede længde:
Alle udflugters samlede længde i Frankrig er på ca. 500 km. Hertil er ikke tillagt ekstra ture eller hvis du vælger at køre en udflugt på fridagen.

Hertil skal du lægge rejsen til og fra Normandiet. 

Hvem skal man bo sammen med, hvis man rejser alene?:
Hvis du ikke har nogen at rejse med, forsøger Motour.dk gerne at hjælpe med, at du får en at bo sammen med. Vi forsøger at sammensætte de rejsende, således, at man - hvis man rejser alene - naturligvis bor sammen med en af samme køn. Hvis der rejser et ulige antal, der ønsker at dele dobbeltværelse, vil den sidste, der bestiller, være nødsaget til at tilkøbe enkeltværelse (du kan naturligvis ikke annullere din bestilling, fordi Motour.dk ikke kan finde en makker til dig, det er blot en service uden garanti, men det lykkes ofte).

Du får en oversigt over deltagere og værelser i de sidste papirer, som du modtager 14 dage inden afrejse.

Antal deltagere:
Der er plads til ca. 14 deltagere på rejsen.
Antallet af motorcykler er ofte 30% mindre i forhold til antal deltagere. Rejsen gennemføres ved minimum 10 deltagere. 

Turleder:
Turlederen møder gæsterne på rejsens første hotel. 

Turlederen sørger for alt det praktiske på rejsen, og kører forrest på alle udflugter. 
Turlederen har lagt rejseplanen og fundet de gode ruter og pausesteder, og har været i området før.
Vores turledere er erfarne motorcyklister og vant til at rejse på motorcykel.

Turlederen er ikke en guide, der fortæller alt om historie, bygningers struktur og byggeteknik såvel som konge- og kejserrækker, men turlederen fortæller om praktiske ting og de erfaringer og den historie, han har forberedt sig på til rejsen.
Turlederen oversætter naturligvis også for gæster, og står til rådighed omkring alt praktisk, check ind/ud og praktiske informationer omkring hver dags udflugter.

Indkvartering:
På denne rejse benytter vi ét hotel, hvilket gør den praktiske bagagehåndtering let for alle gæster.
Hotellet byder på en god fransk morgenbuffet - aftensmad er ikke inkluderet og aftales/arrangeres de enkelte aftener.

Der er gratis wi-fi på hotellet.

På alle hoteller skal der pr. nat/gæst betales et gebyr på € 0,8 til de lokale turistmyndigheder. Denne turistskat er inkluderet i rejsen for alle gæster.

Rejsemateriale inden afrejse:
Alle rejsedeltagere modtager senest 14 dage inden afrejse de sidste rejsepapirer med alle praktiske informationer for hele rejsen. Der medsendes tillige en simpel deltageroversigt, så der er mulighed for at tage kontakt til de andre rejsende.
Ved tilmelding til rejsen accepterer du, at Motour.dk kan angive dit navn, din hjemby og dit telefonnummer på deltageroversigten, der udsendes med de sidste rejsepapirer.

Afbestillings- og rejseforsikring:
Motour.dk tilbyder alle rejsende mulighed for at tilvælge afbestillings- og/eller rejseforsikring for den bestilte rejse. Du kan læse om disse muligheder under fanen INFO, hvor du også kan vælge direkte adgang til bestilling af afbestillings- og/eller rejseforsikring.

Ved bestilling af rejsen angiver du, at du har haft mulighed for at tilvælge afbestillings- og rejseforsikring.

Vær venligst opmærksom på, at afbestillingsforsikring senest skal vælges, når depositum betales for rejsen. Rejseforsikring kan bestilles indtil 5 dage inden afrejse.

Forbehold:
Der tages forbehold for ændringer i programmet, evt. programplaner hos vores samarbejdspartnere samt valutaændringer. Valuta beregnet pr. kurs 20/10 2019. Ved væsentlige udsving vil der blive opkrævet difference fra kursberegningsdatoen.

Henrik Tang fra Motour.dk har taget de fleste af billederne på denne side.

Prisoversigt:

5.650,- kr. pr. person i delt dobbeltværelse
1.250,- i enkeltværelsestillæg

Prisen inkluderer:

Rejselængde og forplejning:
• 6 dages rejse
• 5 overnatninger i delt dobbeltværelse med bad og toilet, tv
• Morgenmad bestående af fransk morgenbuffet

Aktiviteter/udflugter:
• Alle udflugter er inkluderet
• Dansktalende turleder på motorcykel fra Motour.dk
• Entré på tre museer (Bayeux-tapetet, invasionsmuseum og landgangsmuseum)

Diverse:
• Lokale skatter, turist-skat, moms og afgifter
• Dansk moms
• Afgift til Rejsegarantifonden

Prisen inkluderer ikke:
• Benzin, lommepenge, frokost og aftensmad
• Evt. entréer til besøgssteder
• Evt. parkeringsomkostninger (pt. ingen kendte)
• Evt. afbestillings- og rejseforsikring (se nærmere under info for tilvalg)