5 - 16/7 2020

  • Ledige pladser

Inkluderet i rejsen:

  • 12 dages rejse med 11 overnatninger
  • På hele rejsen benyttes kun 5 hoteller af 3-stjernet kvalitet
  • På alle hoteller har vi 2-3 overnatninger
  • Fransk morgenmad - oftest buffet
  • 3-retters middag eller buffet hver aften
  • Dansk turleder på motorcykel
  • Turlederen taler også fransk
  • Spændende udflugter hver dag med fokus på natur og flotte ruter
  • Mange flotte udflugter bl.a. ved disse områder: Gorges de L'Ardeche, Rhône dalen, Rhône alperne, Nordlige Provence, det højeste bjergpas i Frankrig, Tarentaise dalen, Maurienne dalen, Savoie, Jura-bjergene og meget andet
  • Vi kommer til kendte områder som f.eks. også byder på de kendte Tour de France strækninger: Pont de L'Arc, Mont Ventoux, Col du Galibier, Col de la Bonette, Col du Télégraphe, Col de la Croix de Fer, Alpe D'Huez, Col de Madelaine, Col du Petit St-Bernard, Val d'Isère, Annecy søen og meget andet
  • Tid til at opleve den franske kultur og natur

Se specifikationen af indholdet, rejseforløb og priser for rejsen her til højre.

Fra kr. 12.750,-

Bestil rejsen her



Frankrig rundrejse, skøn natur, bakker og bjerge, 12 dage, 5-16/7 2020

Ny spændende rundrejse i Frankrig.
Denne rejse har været efterspurgt af Motours gæster gennem de sidste 3 år. Nu kommer den!

Motour har gennem tiden haft mange forskellige rejser i Frankrig. Det er nu 9 år siden, vi har været i disse områder vi skal til i 2020, så det er på tide at opleve de flotte områder i og omkring de franske alper igen.

Rejsen i 2020 er ny og byder på nye områder og udflugter i forhold til tidligere, og naturligvis også ruter og områder, vi skal opleve igen. 

Rejsen er tilrettelagt sådan, at du får en stor oplevelse gennem de flotteste egne af Frankrig. Hver dag er der nye udflugter, og vi bor på alle hoteller flere nætter, så der ingen stress er på rejsen. Dagenes udflugter er gennemtænkte og testede og rejsedeltagerne skal ikke presses til at køre unaturligt lange udflugter. 

Du kommer bl.a. til at opleve følgende:

- Udflugter i områderne ved Rhône dalen, bl.a. det populære område langs Gorges de L'Ardeche, der er en vidunderlig dal med den skønne naturlige bro Pont de L'Arc.

- Udflugt op på det berømte "skaldede" bjerg Mont Ventoux, kendt fra utallige Tour de France løb.

- Besøg i små sydfranske byer med lokale markeder og mulighed for hyggelige frokostpauser.

- Kørsel i de centralfranske alper med bestigning af bl.a. Frankrigs højeste bjergpas, Col de la Bonette 2.715 moh.

- Kørsel på nogle af de mest kendte Tour de France ruter og bjerge, f.eks. Col du Galibier, Col du Télégraphe, Col de la Croix de Fer og naturligvis den fantastiske tur op til Alpe D'Huez med de mange hårnålesving. 

- På rejsen kører vi også gennem skønne nord-provencalske naturområder og gennem områderne ved Annecy søen og til de flotte - og ukendte - Jura-bjerge. 

- Du oplever tillige Frankrigs nationaldag, Bastilledagen, d. 14. juli på et hotel, hvor vi har god mulighed for at se fyrværkeri ud over dalen.

Vi bor på rejsen på 5 forskellige hoteller i løbet af rejsens 12 dage. Hotellerne er af 3-stjernet kvalitet med fin beliggenhed og skøn udsigt og frem for alt hyggelige rammer med god mad.

Turlederen sørger for, at vi på rejsen får mulighed for at stoppe og besøge lokale markeder, hvor vi kan købe frokost og lokale madvarer og specialiteter. Dette er ikke angivet i turprogrammet, idet vi endnu ikke kender datoer for markederne på ruten for 2020. 

På denne rejse er der en dansktalende turleder med, der har planlagt hele rejseprogrammet og som kører motorcykel sammen med gæsterne. Turlederen taler naturligvis også fransk, og har kørt alle vores rejser i Frankrig gennem tiden.

Læs mere om rejseforløbet her på siden.

Rejseperiode: Søndag 5. til torsdag 16. juli 2020.

Frankrig rundrejse 2020.

Dagene før ankomst i Ardeche:
Denne rejse starter med første overnatning i Ardeche. Rejsen fra Danmarks grænse til første overnatning i Frankrig er ca. 1.500 km, og det er naturligt at overnatte undervejs på rejsen til Frankrig.
Derfor er første fælles overnatning i Ardeche også først om søndagen d. 5. juli, således at du som rejsedeltager kan planlægge overnatninger på vejen til Frankrig.

Vi ved, at vores gæster har forskellige ønsker til dagsforløb, men vi vejleder gerne om overnatningssteder, man kan booke selvstændigt på rejsen til Frankrig. Vi giver forslag til dette, når du får rejsebekræftelsen, hvorved vi angiver nogle hotelvalg med afstande fra Danmark og fra hotel til hotel. 

1. Rejsedag. Søndag 5. juli 2020. Ankomst:
Denne dag er første rejsedag, og dermed også ankomstdagen for alle gæster på vores hotel tæt ved Ardeche floden.

Da rejsedeltagerne ankommer i forhold til egne planer, kører rejsedeltagerne selv til hotellet.

Sammen med de sidste rejsepapirer, som rejsedeltagerne modtager ca. 14 dage inden afrejse, er en deltageroversigt, så der evt. er mulighed for at følges ad efter nærmere og individuel aftale med andre rejsedeltagere.

Dit værelse er klart på hotellet fra kl. 15.00. Her overnatter vi de næste to nætter.

Turlederen er på hotellet fra ca. kl. 17.00. Der afholdes velkomstmøde kl. 18.00 når alle gæster er ankommet og checket ind. Her fortæller turlederen om praktiske forhold for rejsen og de kommende dage.

Der er middag ca. kl. 19.00 på hotellet.

Herefter er der tid til at lære hinanden at kende og snakke om de kommende dages oplevelser.

2. Rejsedag. Mandag 6. juli 2020. Ca. 150 km.
Efter vores første morgenmad i det skønne Provence i Frankrig gør vi klar til en dagsudflugt i Rhône området og Ardeche dalen. 

Fransk morgenmad tilbydes altid med hvidt brød - oftest naturligvis baguette og oftest også lokalt brød, der er lidt grovere. Hertil tillige toast og knækbrød og naturligvis forskellige slags skærepålæg, syltetøj, ost og måske nutella eller lignende. Der serveres altid kaffe og te til morgenmaden, og ofte også juice og mælk. Der er tillige ofte også frugt og yoghurt og müsli. Vi skal nok blive mætte.

Vi er nu i det område af det sydlige Frankrig, der er en del af Provence og Côte D'Azur. Det betyder også, at vi har mulighed for at opleve store flotte lilla lavendelmarker, de skønne gule solsikkemarker og mange flotte bakker med lave klippeformationer og små hyggelige franske landsbyer.

Vi bor dejligt i en lille by ved Ardeche, og herfra kører vi udflugten i dag. Først kører vi mod Rhônedalen og Rhône floden, som vi følger et stykke. Efter dette kører vi mod Ardeche floden, der er en af de to mest kendte "canyons" i Frankrig. 

"Ardeche Forever" siger alle, der har været i området, der gennemskæres af den krystalklare flod Ardeche. Ardeche-floden består af rent drikkevand, der nydes af masser af mennesker, både på, ved og i floden.

Vi kommer til at køre en strækning - den smukkeste - af hele canyon'en. Her gør vi stop flere gange, og hvis der er mulighed for at komme ned til vandet, vil der også være mulighed for en dukkert i det skønne vand.

Det er det helt rigtige tidspunkt at opleve Frankrig og Ardeche på.

Vores dag på ca. 150 km kørsel i området ved Gorges de l'Ardeche bringer os nu til en af de større byer ved floden, hvor vi holder frokostpause inden vi kører ud gennem det flotte og meget specielle naturreservat.

Der er mulighed for at bruge ekstra tid ved floden f.eks. ved den smukke natur-bro, der hedder Pont D’Arc, som ses her på siden, hvor Motour.dk har været to gange før. Masser af skøn natur og dejlige udsigter – og krystalklart vand, der absolut kan bades i! 

På vej tilbage til vores indkvartering kører vi forbi den største turistattraktion i området efter floden i Ardeche; de store grotter beliggende her i Ardeche. Hvis du har lyst at opleve disse grotter, anbefaler turlederen gerne hvordan og en rute hertil. Der bør afsættes 2-3 timer for at komme ind i grotterne, der er en stor oplevelse og byder på ca. 700 trappetrin. Det kan evt. gøres i stedet for at bruge ekstra tid ved Ardeche floden.

Vi slutter igen i den lille landsby ganske få kilometer fra floden, hvor vi bor på det hyggelige familiedrevne hotel. 

God middag på hotellet. Vi kan sikkert få mulighed for at nyde middagen udenfor under vinrankerne – en skøn sommeraften nydes i det dejlige landskab.

3. Rejsedag. Tirsdag 7. juli 2020. Ca. 270 km.
Efter en god nats søvn og vores franske morgenmad drager vi tidligt afsted i dag. Vi har en flot dag foran os. 

Ruten går nu i østlig retning mod de større bjerge i Frankrig. Formiddagens rute går over Rhône deltaet og små fine veje gennem det nordlige Provence.

Her ser vi vinmarker og også lavendelmarker og solsikkemarker spredt imellem de lave klipper i det varme provencalske landskab. Se nogle af billederne her på siden fra vores tidligere rejser i områderne.

Formiddagen kommer til at gå gennem små fine veje i flot bakket landskab. Den største bakke vi skal op på er det kendte bjerg Mont Ventoux, 1.912 meter over havet. Vi kører helt op til det øverste område af bjerget, hvorfra vi har en storslået udsigt over Provence. I godt vejr kan man se helt til Middelhavet. 

Mont Ventoux er kendt som ”det skaldede bjerg”, omtalt begejstret af Jørgen Leth under mange Tour de France-etaper. Vi oplever det i virkeligheden, - og det er skaldet! Se nogle af billederne her på siden.

Vi spiser frokost undervejs på dagens rute. Måske vi stopper i en by, hvor der kan spises frokost eller vi køber ind til sandwich og spiser et sted på ruten ved en dejlig udsigt.

Eftermiddagen fortsætter mod øst, hvor bjergene bliver højere og højere og vi kører i dag gennem landskabet, som også kendes for den vej, der hedder ”Route Napoleon”, opkaldt efter Napoleons rute, som han brugte i 1915 efter et år i eksil. Ruten går fra det sydlige Provence til Grenoble, og er meget trafikeret, hvorfor vi ikke kører på den, men vælger de små og hyggelige veje.

Hen på eftermiddagen kommer vi til dagens destination, der ligger i de høje provencalske alper – eller de sydlige franske alper. Vi bor fredeligt i et bjergområde med flot udsigt og vores indkvartering er beliggende i ca. 1.150 meters højde. Ubaye dalen er ikke særligt kendt for sin turisme, idet der er flest turister her om vinteren, da bjergene er yndede skiområder. Om sommeren bydes der på et utal af "Cols", dvs. bjergpas her i området - store som små - med masser af flotte veje.

Den nærliggende by Barcelonnette er også en hyggelig by med gode shopping muligheder og et hyggeligt bymiljø. Her i byen og i området er der også god mulighed for at finde butikker med lokalt producerede produkter, håndværk, etc.

Her bor vi de næste 4 dage og 3 nætter, hvor vi skal opleve de provencalske alper og kultur.

Efter at turlederen har checket gruppen ind på vores hotel, er der tid til at få omgivelserne i øjensyn – måske ved en lille vandretur i området sammen med turlederen? Der bliver også god tid til en pastis eller et glas vin i hotellets bar.

Middagen serveres ca. kl. 19.00. Der bydes på 3-retters middag.

4. Rejsedag. Onsdag 8. juli 2020. Ca. 180 km.
Efter en god overnatning med dejlig udsigt i de skønne franske alper, er vi klar til en god morgenmad.

Vi er klar til dagens udflugt fra kl. 09.00 og i dag byder vi på en udflugt, der går i sydlig retning gennem de høje provencalske bjerge. Det bliver ikke de højeste bjerge i dag, men en rigtig god oplevelse og start på bjergene i Frankrig.

Ruten i dag byder på mange fine små bjergveje over bakker og bjergpas. Dagens højeste pas er Col D’Allos, der går over et bjergpas med 2.250 meters højde. Ruten er fin og let at køre og vi har god tid til pauser undervejs og naturligvis til at få de skønne udsigter med. Der bliver en kaffepause undervejs på ruten i formiddag og vi stopper et godt sted for frokost, - måske med en fin udsigt over de sydlige franske alper.

Vi kører gennem flere små alpebyer som vi også gør stop i. Her er livet et ganske andet end i de større byer. Her er fred og ro et almindeligt alpeliv.

Ruten tilbage på den 180 km lange rute i dag går i nordlig retning gennem nye alpepas og gennem den store Mercantur nationalpark. Nationalparken har 600 km vandreruter og blev skabt i 1979. Vi skal dog ikke vandre, men køre motorcykel gennem nationalparken.

Vi er tilbage ved vores hotel hen ad eftermiddagen, formodentlig omkring kl. 16.00, så der er tid til en vandretur eller afslapning på hotellet, der også har en fin indendørs svimming pool. 

Middag på hotellet ca. kl. 19.00. Overnatning i de pæne værelser.

5. Rejsedag. Torsdag 9. juli 2020. Ca. 180 km.
I dag starter vi på vores udflugt tidligt på morgenen, idet vi gerne vil vise rejsedeltagerne nogle af de flotteste bjergpas i Frankrig - og ja - frem for alt Frankrigs højeste bjergpas.

Hos Motour.dk har vi stort set kørt alle bjergpas i Europa, og der er jo meget stor forskel på dem og på temperamentet, de køres med, men i dag bliver det højdepunktet på de sydligste franske alper, og her kører vi en dagsudflugt med passage af Frankrigs højeste bjergpas Col de la Bonette med 2.802 meters højde. Ruten går fra området ved Barcelonnette og mød øst og syd med en kort strækning gennem Italien inden vi kommer til det store alpine område ved Isola, og vi er straks i Frankrig igen. Vi er lige nu faktisk kun 90 km fra Nice og Middelhavet, men vi skal ikke til stranden, men op gennem de fedeste alper! 

Vi stikker nu lidt på tværs gennem det nordligste Provence og de provencalske høje alper. Dagens højeste mål er det store Col de la Bonette bjergpas med 2.802 meters højde på sit højeste punkt. Her er en helt fantastisk udsigt fra toppen af passet – som du også ser på billederne her på siden.

Vejene er generelt fine på de franske bjergpas. De er naturligvis små og snævre og med masser af 90 graders sving og serpentinersving - men det er jo en del af den store oplevelse her i bjergene! 

Vi spiser frokost i en lille hyggelig landsby eller evt. på toppen af et af bjergpassene, som vi kommer over. Der bliver naturligvis også mulighed for at tage billeder alle de rigtige steder!

Udflugten slutter sent på eftermiddagen ved vores hotel igen, efter en meget flot udflugtsdag.

Fælles middag og hygge på vores hotel.

6. Rejsedag. Fredag 10. juli 2020. Ca. 200 km.
I dag byder dagen på en rigtigt hyggelig tur fra området ved Barcelonnette til det centrale bjergmassiv i de franske alper. 

Efter morgenmaden forlader vi vores hotel og kører nordpå ud af Ubaye-dalen. Vi passerer Col de Vars med 2.109 meter over havet. Her er der naturligvis formiddagspause. 

Her i området ved Col de Vars oplever vi et utal af sving og fantastiske udsigter, der naturligvis skal nydes i de rejsendes eget tempo; når vi kører gennem bjergpas, er der en fast aftale om, at deltagerne kører i deres eget tempo, og at man mødes med turlederen efter et nærmere aftalt antal kilometer. Det giver den bedste oplevelse for alle deltagere. 

Herefter videre nordpå med Briancon, som måske bliver vores frokostpausemål. Briancon er endnu en smuk middelalderby med en flot borg og et meget hyggeligt bymiljø med en skøn gade med små butikker og forskellige restauranter. Typisk fransk alpemiljø.

Efter frokost kører vi nordpå gennem de smukke alper og passerer et af de mest kendte bjergpas i de franske alpe: Col de Galibier. Ruten køres efter frokost, og det bliver en flot rute over bjerget ved Valloire, der også tæller Col du Telegraphe, som er endnu et meget kendt Tour de France-sted. 

Nu kommer vi ind i det meget kendte alpine område Vanoise.

Sidste del af dagens udflugt går gennem Maurienne dalen og op på et fint bjerg-plateau, hvor vi bor på
et privatejet alpehotel med skøn udsigt og fred og ro – og masser af frisk alpin luft. Vi bor her de næste tre nætter.

Efter ankomst er der tid til en vandretur og et besøg på en lokal cafe eller bar, inden vi indtager middagen på hotellet.

7. Rejsedag. Lørdag 11. juli 2020. Ca. 210 km.
Dagen i dag kan måske betegnes som "alpeudflugten over dem alle", men da vi de andre dage i de franske alper også kører mange fantastisk flotte bjerge, bjergpas og dale, så er det måske lidt overdrevet, men dagen byder på den ultimative bjergudflugt – og også den mest kendte - og tro os blot, når vi siger, at vi har kørt den mange gange. Turlederen har mindst kørt den 10 gange før, og blot ruten op til Alpe D'Huez og Col de Galibier et utal af gange. 

Dagen byder på 210 km udflugt, som går over gårdagens Col du Galibier, 2.645 meter over havet. Et specielt pas, hvor man bør følge turlederen op på toppen af passet - og ikke bare snyde sig gennem tunellen uden at få toppen med. Vejen op er stejl med stigninger op over 12%, så på toppen er man hurtigt. Ruten fra Maurienne dalen, over passet Col de la Telegraphe og den fine alpeby Valloire til toppen af Col du Galibier med 2.645 moh er noget helt andet end gårsdagens nedkørsel fra Col du Galibier. Et fantastisk bjerg kørt 2 dage i træk fra hver sin side – og i dag kender alle ruten så vi mødes blot til en fin pause på toppen! 

Nu går ruten gennem dalen med det kendte skisportssted ”La Grave” – her er der en smuk udsigt til gletcheren ved La Grave og det høje bjerg med 3.976 meter over havet.

Nu går ruten op til Alpe D'Huez, som jo betegnes som et af højdepunkterne på Tour de France - men også på vores tur. Her er 13 km fantastisk bjergvej med masser af sving og flotte udsigter. Når vi er oppe i Alpe D'Huez, drikker vi kaffe eller spiser frokost.

Efter Alpe D’Huez og den alternative nedkørsel, som kun ganske få kender, fortsætter vi straks til næste bjergpas. Vi kører nu gennem et langt og grønt bjergmassiv, hvor vi holder pause i næste pas "Col de la Croix de Fer" - stålkorsbjergpasset - som byder på 2.068 meters højde. Vi tager os også tid til at gå op til jernkorset så vi kan tage de obligatoriske billeder. Hvis der er tid og lyst, tager vi lige Col du Glandon med 1.924 moh med.

Vi er tilbage ved vores hotel hen på eftermiddagen med tid til at nyde udsigten og slappe af.

Dagen byder på masser af flotte veje og skønne udsigter, pausesteder og fotomuligheder. Nyd den med Motour.dk!

Fælles middag på hotellet til aften.

8. Rejsedag. Søndag 12. juli 2020. Fridag. Ca. 0 – ? km.
Dagen i dag er tænkt som en fridag. Det betyder naturligvis, at der er både morgenmad og aftensmad på hotellet, men ellers frit valg på det, du har lyst til at lave.

Der er god mulighed for at tale med turlederen om forskellige aktiviteter; der kan vandres i bjergene eller tages en tur med en kabinelift op på bjerget med udsigt over Maurienne dalen og hele Savoie, eller der kan f.eks. tages et tandem faldskærms-udspring, hvis man har mod på det.

Turlederen har flere forslag til udflugter, f.eks. en fin udflugt til de 3 dale, hvor du kan opleve flere fine alpeveje og skønne dale. Ruten kan gå til den kendte Vanoise nationalpark, hvor man kan gøre pause i Val Thorens - et meget kendt skisportsområde, der virkeligt er højalpint. Ruten kan være alt fra 150 til 250 km afhængigt af temperament og ønske om dagens længde. Turlederen laver gerne en rute for dig. 

Til aften er der naturligvis aftensmad på hotellet kl. 19.00. Her drøftes dagens oplevelser og planen for i morgen.

9. Rejsedag. Mandag 13. juli 2020. Ca. 160 km.
Efter en god fransk morgenmad med udsigt over de centrale alper i Savoie gør vi klar til afgang kl. 09.00. 

Ruten i dag er ikke så lang, idet vi nu har haft mange dages kørsel, og derfor tager vi lidt kortere dags-udflugter, så dagene ikke bliver for lange og så der er god tid til pauser undervejs. 

Ruten i dag går gennem Vanoise Nationalparken og over et enkelt højalpint pas. Passet er fint at køre og bringer os op i 2.762 moh inden vi kommer til det kendte skisportssted Val D’Isère. Val D’Isère er et meget mondænt skisportssted i det store skiområde, der hedder Espace Kally, der også inkluderer Tignes, hvor der er sommerskiløb. Turlederen fortæller sikkert en historie om, da han var på sommerski i Tignes og fik en lift i hovedet…

Hvis der er tid, kører vi også op til Tignes, for der er en flot vej og fantastisk udsigt – som alle andre steder i de franske alper. 

Dagens rejsemål er et hyggeligt hotel beliggende på vej op på et bjergpas, hvorfra vi har en dejlig udsigt og et hyggeligt ophold. Her er en fed serpentinervej og opkørsel til endnu et af de kendte skisportssteder. Hvis du i eftermiddag har lyst til hårnålesving lige udenfor døren, så er der rig mulighed for 1 times kørsel med masser af sving lige udenfor døren.

Efter at turlederen har checket gruppen ind, er der pause og fritid og mulighed for at opleve lidt af området, hvor vi bor. Vi bor her de næste to nætter.

10. Rejsedag. Tirsdag 14. juli 2020. Bastilledagen. Ca. 100 km.
I dag er en særlig dag i Frankrig, nemlig nationaldagen, der kaldes Bastilledagen. Det er en festdag, - og specielt festaften.

Vi skal dog nå at have lidt bjergoplevelser med på dagens udflugt, der går op ad bjerget, vi bor ved, hvor vi starter med meget fine serpentinerveje, der bringer os forbi skisportsstedet La Rossiere i 1.850 moh videre til det lille St. Bernhard pas, der er beliggende i 2.188 meters højde. Vi er stadig i departementet Savoie og kører i Tarentaise dalen. Vi har god tid til at nyde den fine vej og de højalpine landskaber.

Vi krydser grænsen ind i Italien for at holde en pause i en italiensk alpin landsby inden ruten igen går over Petite St. Bernhard passet tilbage mod vores indkvartering.

For de, der har lyst til ekstra udflugter, så er der en rigtig fin mulighed i de nærtliggende områder, hvor turlederen gerne forslår ekstra udflugter og ruter. Her er masser af små fine bjergveje uden meget trafik. Der er også mulighed for en serpentinervej til en populær sø, der er et yndet udflugtsmål.

Eftermiddagen kan nydes på hotellet eller i området i en af de små landsbyer.

Middagen spises i aften ca. kl. 19.00. I aften er der Bastille fest, som fejres med fyrværkeri i løbet af aftenen. Der er fin udsigt fra hotellet over dalen, hvor der med sikkerhed er nogen, der fyrer fyrværkeri af.

Bastilledagen er Frankrigs nationaldag. Dagen fejres den 14. juli med lystighed i gaderne og en militærparade på Champs-Élysées i Paris. Bastillen var en middelalderborg midt i Paris. Den var omgivet af 30 meter høje mure og brede dybe voldgrave. Under enevælden tjente den som fængsel. Den 14. juli 1789 blev Bastillen stormet af vrede og oprørte borgere. Da en del af kongens livgarde sluttede sig til oprøret med fem kanoner, overgav kommandanten sig. Folket stormede ind, afhuggede hans hoved, satte det på en lanse og bar det i triumf rundt i Paris' gader. Stormen på Bastillen indvarslede den franske revolution og folkets frihed.

Overnatning i de pæne værelser. 

11. Rejsedag. Onsdag 15. juli 2020. Ca. 300 km.
Dagen i dag er vores sidste fællesturs-dag. Efter et godt morgenmåltid og den sidste udsigt fra de franske bjerge forlader vi hotellet tidligt kl. 08.00.

Ruten i dag går mod de franske Jura-bjerge. De er beliggende i det nordøstlige af Frankrig langs grænsen til Schweiz.

Vi kører ud af Savoie og bjergene og kommer nu til et fashionabelt område ved Annecy søen. Her gøres pause så vi kan opleve den fine sø med det krystalklare vand, inden vi fortsætter videre mod nationalparken ved Jura-bjergene.

Dagens rute er fin og når vi kommer til Jura-bjergene er det ikke bjerge, som vi har oplevet i de centrale franske alper men bløde bjerge op til 600-800 meters højde med masser af skov og grønne marker. Her er flot og anderledes i forhold til de områder vi har kørt i på resten af rejsen.

Vi bor sidste nat på et hyggeligt hotel i Jura-bjergene. Her er pæne værelser, indendørs pool og dejlig udsigt.

Middagen serveres igen ca. kl. 19.00 og vi kan nu se tilbage på en dejlig oplevelsesrig rejse gennem Frankrig.

Turlederen drøfter naturligvis med gæsterne, hvilke planer der er for hjemrejsen i morgen og hvilken rute man kan køre, afhængig af hjemrejseplanerne.

12. Rejsedag. Torsdag 16. juli 2020. Hjemrejsedag.
I dag er det hjemrejsedag, og rejsedeltagerne kan følges ad eller køre individuelt hjem til Danmark. Ofte har rejsedeltagerne et ønske om at forlænge ferien, således at der bruges nogle dage på hjemrejsen - andre ønsker at køre direkte hjem. Det bestemmer man selv. 

Turlederen forsøger gerne at få lavet tidligere morgenmad, hvis nogen vil tidligt afsted.

Turlederen tager afsked med rejsedeltagerne om morgenen. Turlederen følger ikke rejsedeltagerne mod Danmark, idet han skal videre på en anden rejse.

Sværhedsgrad:
De fleste motorcyklister kan deltage på rejsen, idet den er tilrettelagt således, at selvom vi kommer til at køre i de franske alper, så vil de første udflugtsdage i Frankrig være lette og man lærer at køre i bakker og bjerge.

Vi kører på rejsen i såvel bakket terræn som på de højeste franske alpeveje med mange serpentinersving. Vi kører op over de højeste bjergpas i Frankrig op til omkring 2.000-3.000 meter over havet.

Vi forventer, at du er vant til at køre fællesturskørsel og vant til at køre i udlandet. Hvis du ikke er dette eller heller ikke vant til at køre i alperne, bør du ringe til Motour.dk og tale med Henrik om din erfaring. Det vil være synd, hvis du ikke har læst rejsebeskrivelsen og kommer til at køre alpeveje, som du ikke tør køre. 

Normalt skal turlederen nok hjælpe dig med at lære fællestursteknikken at kende, så du ved, hvordan det foregår. Det er ikke svært, men det kræver, at du er en erfaren motorcyklist og vant til at køre i trafikken.

Det forventes, at du som deltager på rejsen sætter dig ind i rejsens forløb og forholder dig sagligt til dagsruternes længde og typen af ruter, som vi skal køre, inden du bestiller rejsen.

Hvis du kører på en motorcykel, der er ældre end 1980, og som måske ikke er vant til at blive kørt flere dage i træk, skal du være helt sikker på, at din maskine kan klare rejsen. At man kører på en ældre motorcykel er ingen hindring for at deltage, men det er vigtigt, at rejsedeltagerne forstår, at en god rejsegennemførelse også kræver, at deltagerne forstår vigtigheden af at være en harmonisk del af trafikken og derved have fokus på sikkerheden. Din motorcykel skal naturligvis overholde de gængse støjkrav og være godkendt. I Tyskland er der krav om kørsel med originale udstødninger eller TÜV godkendte eftermonterede udstødninger. Dæk må ikke være ældre end 5 år.

Motorcykler under 450 ccm3, såkaldte "kineser-motorcykler" eller scootere og el-motorcykler kan ikke deltage på rejsen.

Den længste dagsudflugt på rejsen er 300 km og hvis vi skal køre så langt en dag er det naturligvis også fordi vi har tilrettelagt dagen så man kan nå 300 km, og der derved ikke er mange bjergveje. 
Det kan fint klares på en dag ved at køre en kombination af landeveje, og hovedveje, som der er planlagt og beskrevet i programmet.

Vi gør meget ud af at tilrettelægge dagenes forløb, og de angivne dagsstrækninger er faktuelle kilometer. Det betyder også, at hvis en deltager en dag hellere vil holde pause på hotellet eller evt. vil gøre udflugten kortere, så er det ofte muligt, og man er velkommen til at gøre det på egen hånd.

Det er absolut nødvendigt at følge den almindelige trafikrytme, for ellers vil det gå ud over sikkerheden på rejsen, og på en Motour.dk-rejse er der altid fokus på sikkerheden, og derfor er vores turledere naturligvis altid på motorcykel sammen med gæsterne.

Rejsebeskrivelse og rejsebetingelser.
Ved bestilling af rejsen såvel online som pr. e-mail eller telefon, bekræfter du som rejsedeltager, at du har læst rejsebeskrivelsen og rejsebetingelserne.

Rejsens samlede længde:
Alle udflugters samlede længde i Frankrig er på ca. 1.750 km. Hertil er ikke tillagt ekstra ture eller hvis du vælger at køre en udflugt på fridagen.

Hertil skal du lægge rejsen til og fra Frankrig. 

Hvem skal man bo sammen med, hvis man rejser alene?:
Hvis du ikke har nogen at rejse med, forsøger Motour.dk gerne at hjælpe med, at du får en at bo sammen med. Vi forsøger at sammensætte de rejsende, således, at man - hvis man rejser alene - naturligvis bor sammen med en af samme køn. Hvis der rejser et ulige antal, der ønsker at dele dobbeltværelse, vil den sidste, der bestiller, være nødsaget til at tilkøbe enkeltværelse (du kan naturligvis ikke annullere din bestilling, fordi Motour.dk ikke kan finde en makker til dig, det er blot en service uden garanti, men det lykkes ofte).

Du får en oversigt over deltagere og værelser i de sidste papirer, som du modtager 14 dage inden afrejse.

Antal deltagere:
Der er plads op til ca. 18 deltagere på rejsen.
Antallet af motorcykler er ofte 30% mindre i forhold til antal deltagere. Rejsen gennemføres ved minimum 10 deltagere. 

Turleder:
Turlederen møder gæsterne på rejsens første hotel. 

Turlederen sørger for alt det praktiske på rejsen, og kører forrest på alle udflugter. 
Turlederen har lagt rejseplanen og fundet de gode ruter og pausesteder. Vores turledere er erfarne motorcyklister og vant til at rejse på motorcykel. 

Turlederen har naturligvis også kørt flere gange i områderne, som vi skal til på denne rejse og turlederen taler også fransk.

Turlederen er ikke en guide, der fortæller alt om historie, bygningers struktur og byggeteknik såvel som konge- og kejserrækker, men turlederen fortæller om praktiske ting og de erfaringer og den historie, han har forberedt sig på til rejsen.
Turlederen oversætter naturligvis også for gæster, og står til rådighed omkring alt praktisk, check ind/ud og praktiske informationer omkring hver dags udflugter.

Indkvartering:
På denne rejse gennem Frankrig benytter vi kun 5 hoteller på 12 dages rejse. Det betyder, at vi på alle hoteller har 2-3 overnatninger, afhængig af mulighederne for udflugter i områderne og det praktiske turforløb. 

Hotelstandarden er pæne franske hoteller af 3-stjernet fransk kvalitet. Fransk hotelstandard er ikke som i Danmark eller Tyskland og nogle indkvarteringer betegnes også ofte af traditionelle årsager som Auberge. Ofte er hotellerne familieejede.

Flere af hotellerne er løbende ombygget og moderniseret, men har samtidig også den traditionelle franske alpine hygge. Flere af hotellerne har egen swimmingpool og evt. sauna.

Hotellerne byder på en typisk fransk morgenbuffet og aftensmaden serveres hver aften som 3-retters middag eller evt. buffet.

Der er wi-fi på hotellerne og oftest på alle værelser. 

På alle hoteller skal der pr. nat/gæst betales et gebyr på € 2,5 til de lokale turistmyndigheder. Denne turistskat er inkluderet i rejsen for alle gæster.

Rejsemateriale inden afrejse:
Alle rejsedeltagere modtager senest 14 dage inden afrejse de sidste rejsepapirer med alle praktiske informationer for hele rejsen. Der medsendes tillige en simpel deltageroversigt, så der er mulighed for at tage kontakt til de andre rejsende.
Ved tilmelding til rejsen accepterer du, at Motour.dk kan angive dit navn, din hjemby og dit telefonnummer på deltageroversigten, der udsendes med de sidste rejsepapirer.

Afbestillings- og rejseforsikring:
Motour.dk tilbyder alle rejsende mulighed for at tilvælge afbestillings- og/eller rejseforsikring for den bestilte rejse. Du kan læse om disse muligheder under fanen INFO, hvor du også kan vælge direkte adgang til bestilling af afbestillings- og/eller rejseforsikring.

Ved bestilling af rejsen angiver du, at du har haft mulighed for at tilvælge afbestillings- og rejseforsikring.

Vær venligst opmærksom på, at afbestillingsforsikring senest skal vælges, når depositum betales for rejsen. Rejseforsikring kan bestilles indtil 5 dage inden afrejse.

Forbehold:
Der tages forbehold for ændringer i programmet, evt. programplaner hos vores samarbejdspartnere samt valutaændringer. Valuta beregnet pr. kurs 20/10 2019. Ved væsentlige udsving vil der blive opkrævet difference fra kursberegningsdatoen.

Henrik Tang fra Motour.dk har taget de fleste af billederne på denne side.

Prisoversigt:

12.750,- kr. pr. person i delt dobbeltværelse
2.150,- i enkeltværelsestillæg

Prisen inkluderer:

Rejselængde og forplejning:
• 12 dages rejse
• 11 overnatninger i delt dobbeltværelse med bad og toilet, tv
• Halvpension fra aftensmad på ankomstdagen til morgenmad på afrejsedagen
• Morgenmaden består af fransk morgenbuffet
• Aftensmaden er 3-retters menu eller buffet

Aktiviteter/udflugter:
• Alle udflugter er inkluderet
• Dansktalende turleder på motorcykel fra Motour.dk

Diverse:
• Lokale skatter, turist-skat, moms og afgifter
• Dansk moms
• Afgift til Rejsegarantifonden


Prisen inkluderer ikke:
• Benzin, lommepenge og frokost
• Evt. entréer til besøgssteder f.eks. grotte ved L'Ardeche, lokale museer og tur med kabinelift
• Evt. parkeringsomkostninger (pt. ingen kendte)
• Evt. afbestillings- og rejseforsikring (se nærmere under info for tilvalg)