17 - 24/5 2020.

  • Ledige pladser

Inkluderet i rejsen:

  • 8 dages rejse med 7 overnatninger
  • Alle overnatninger på samme 3-stjernede hotel
  • Morgenmadsbuffet
  • 3-retters middag eller buffet hver aften
  • Turleder på motorcykel
  • Besøg hos lokal vinbonde
  • Sejltur på Mosel floden
  • Besøg hos Wunderlich
  • Mange flotte udflugter i Moseldalen, Ahrdalen, Rhinen, Huhnsrück og til Nürburgring

Se specifikationen af indholdet, rejseforløb og priser for rejsen her til højre.

Fra kr. 6.950,-

Bestil rejsen her



Mosel. 8 dage. Kristi Himmelfart. (Uge 21) sø 17 – sø 24/5.

Ny forårsrejse i Kristi Himmelfartsferien.
Denne rejse har været planlagt i mere end et år, og derfor er det en stor glæde at præsentere den.

Rejsen er vores største rejse i Kristi Himmelfartsferien. Som du kan læse her i teksten, er rejsen på 8 dage med mange forskellige oplevelser.

Du kommer bl.a. til at opleve følgende:

- Udflugter langs hele Mosel floden
- Udflugt til Rhinen
- Udflugt gennem den skønne Ahr-dal
- Hyggeligt besøg hos en lokal vinbonde med besigtelse af vinmarker, fabrikation og informationer om vinene og smagsprøver
- Flot sejltur på Mosel til den kendte Moselby Bernkastel-Kues
- Besøg hos Wunderlich motorcykel udstyrs fabrik med rundvisning i fabrikken
- Besøg på Nürburgring med entré til motorsportsudstilling og museum, 4D biograf med 24 timers løb
- Personligt guidet besøg "back-stage" med rundvisning i den nye pit og ved Formel 1 banen på Nürburgring. Tillige besigtelse af den historiske pit
- Mulighed for at se nogle af forberedelserne til 24 timer løbet på Nürburgring, der foregår senere på ugen
- Besøg langs Nordschleife banen med udsigtssteder og mulighed for at se test kørsel før 24 timers løbet på banen.

Vi bor på rejsen på det samme hotel, der er et pænt 3-stjernet hotel direkte ved Mosel floden. Hotellet har pæne værelser, god forplejning og indendørs svimming pool. Vi bor i en lille vinby ved Mosel, og der er hyggelige vandremuligheder og fantastisk udsigt fra vinmarkerne og hotellet.

På denne rejse er der to dansktalende turledere med, der har planlagt hele rejseprogrammet og som kører motorcykel sammen med gæsterne.

Vær opmærksom på, at der på denne rejse også er tilrettelagt to forskellige længder på udflugterne hver dag, således at der kan køres en lang dagsudflugt eller en lidt kortere dagsudflugt.

Læs mere i rejseforløbet her på siden.

Rejseperiode: Søndag 17. til søndag 24. maj 2020.

Vi har 2 turledere og der køres 2 grupper hver dag:

Da der på denne rejse er 2 turledere, vil vi hver dag køre 2 hold. Det betyder også, når vi har 2 turledere, at der nogle dage er forskellige udflugter at vælge iblandt (dog ikke mandags- og torsdags-udflugterne, der har samme længde for alle). Vær derfor opmærksom på, at der på nogle udflugtsdage i rejsebeskrivelsen er angivet 2 udflugter, dvs. en ”Lang Udflugt” og en ”Kort Udflugt”. Der er naturligvis også angivet, hvor mange kilometer der skal køres, således at du selv kan vurdere, hvad du synes, der er langt eller kort. Vi har tilrettelagt gode ruter og oplevelser på begge udflugter.

1. Rejsedag. Søndag 17. maj 2020. Ca. 720 km.
Denne dag er første rejsedag, og derved også ankomstdagen for alle gæster på vores hotel ved Mosel floden.

Da rejsedeltagerne kommer fra hele landet, skal rejsedeltagerne i dag selv køre direkte til hotellet.

Motour.dk foreslår gerne et mellemovernatnings hotel for udrejsen, idet man jo kan rejse ud om lørdagen, hvis man har lyst. Du får forslag til mellemovernatning sammen med bekræftelsen, når du bestiller rejsen.

Sammen med de sidste rejsepapirer, som rejsedeltagerne modtager ca. 14 dage inden afrejse, er en deltageroversigt, så der evt. er mulighed for at følges ad efter nærmere og individuel aftale med andre rejsedeltagere.

Dit værelse er klart på hotellet fra kl. 15.00.

Turlederne er på hotellet fra ca. kl. 17.00. Vi forventer at afholde velkomstmøde kl. 18.00 når alle gæster er ankommet og checket ind. Her fortæller turlederne om praktiske forhold for rejsen og de kommende dage.

Der er middag ca. kl. 19.00 på hotellet.

Herefter er der tid til at lære hinanden at kende og snakke om de kommende dages oplevelser.

2. Rejsedag. Mandag 18. maj 2020. Ca. 140 km.
I dag serveres et typisk tysk morgenbord. Her er forskellig slags brød, skærepålæg, æg, syltetøj etc. samt ymer, mælk, kaffe og the.

I dag starter udflugten kl. 09.00. Alle kører i dag samme udflugt, idet første udflugtsdag skal give en god udflugts oplevelse her ved Moseldalen. Vi kører i to hold, idet der er to turledere.

Formiddagens udflugt går fra vores indkvartering ned langs Moselfloden og ind over de sydlige bakker langs Mosel. Her kører vi ind i baglandet, hvor vi oplever fine små og snørklede veje. Ruten giver deltagerne en god fornemmelse af vejene og de dejlige udsigter ved Mosel.

Vi returnerer til floden, og kører til en af de kendte vinbyer ved floden, nemlig Traben Trarbach, hvor der er en lille pause, inden vi fortsætter langs floden og oplever nogle af de nordlige og solbeskinnede bakkedrag med masser af vinmarker som vi kører gennem.

Vores frokost pause bliver i den kendte Mosel by Cochem, hvor der er rigeligt med muligheder for et godt måltid mad og en dejlig udsigt over floden.

Efter frokost går ruten over Mosel floden og gennem flere bakker og snoede veje retur mod vores hotel, hvor vi forventer at ankomme senest kl. 15.00.

Efter der er skiftet fra motorcykel tøj til almindeligt tøj går vi ca. 400 meter til en lokal vinbonde, hvor vi skal have et interessant vinbesøg. Først får vi et kig på vinmarkerne, der ligger ved vingården og her hører vi om produktionen, høsten og senere ser vi produktions-hallerne, inden vi går ind i vinkælderen og sætter os i et hyggeligt lokale. 

Vi får mulighed for at prøvesmage 6-8 forskellige vine, likører og evt. snapse som er lavet her på vingården. Sammen med vinen bydes på brød og ”schmalz”, der smøres på brødet. Hvis du ikke drikker vin, er der mulighed for saft eller mineralvand.

Efter en hyggelig eftermiddag og spændende informationer om vinproduktionen ved Mosel, vandrer vi tilbage til hotellet, hvor der er middag ca. kl. 19.00.

3. Rejsedag. Tirsdag 19. maj 2020. Kort udflugt ca. 150 km. Lang udflugt ca. 240 km.
Efter en god nats søvn og morgenmad på hotellet gør vi klar til dagens udflugt. Vi har vores motorcykler parkeret direkte overfor hotellet, og det er let at gøre klar til afgang hver dag.

Dagens udflugt er planlagt i to forskellige udflugter med forskellig længde. Begge udflugter køres i samme områder, men den lange udflugt har naturligvis flere kilometer kørsel og samtidig et besøg hos udstyrsfabrikken Wunderlich. Her er en kort beskrivelse af hver udflugt.

Kort udflugt:
Udflugten, der også starter kl. 09.00 går i første omgang et stykke langs Mosel floden i nedstrøms retning. Herefter går ruten videre gennem de varierede bakkede landskaber i Mosel dalen og i områderne nord herfor. Området kaldes for ”Vulkanske Eifel område”, og vi kommer blandt andet til at køre langs ”Deutsche Vulkanenstrasse”, idet der her i området har været vulkansk aktivitet 8.000 til 10.000 år før Kristi fødsel. 

Undervejs kører vi også gennem landbrugsområder med mange små veje og masser af udsigt. 

Vi spiser frokost i en mindre by undervejs. 

Eftermiddagen går videre gennem de vulkanske områder, og vi gør stop ved en af de vulkanske søer, som det i dag er blevet til. Her oplever vi en sø, der har været en vulkan, hvor krateret i dag er fyldt med vand. Eftersom det har været en vulkan, er søen i dag beliggende i 411 meter over havet, og diameteren på søen er 700 meter og en dybde op til 72 meter! Et spændende besøg. 

Ruten fortsætter nu mod Mosel floden og der er mulighed for en kaffepause langs floden inden vi hen på eftermiddagen er tilbage ved vores eget hotel.

Lang udflugt:
Den lange udflugt i dag starter kl. 08.30. Ruten går også ad små snoede veje fra floden og videre ind gennem det vulkanske Eifel område, hvor vi også passerer nogle af de veje, der hedder ”Deutsche Vulkanenstrasse”. Formiddagens rute er ca. 100 km, som vi kører friskt, med en enkelt pause undervejs. Vi har en aftale hos Wunderlich, der er en fabrik, der producerer ekstra udstyr til motorcykler. Her har vi et fast mødetidspunkt, som vi skal overholde. 

Når vi er ankommet til Wunderlich, får vi mulighed for at se deres udstillingslokale og herefter får vi et virksomhedsbesøg, hvor vi kommer ind og ser deres udviklingsafdeling, hvor der bygges nye produkter og testes design etc. Vi ser, hvorledes en designer arbejder i 3D med print i plast inden et produkt bliver færdig. En spændende proces, som både er interessant og teknisk. Vi ser tillige lagerområdet og hører nærmere om deres arbejdsgange og koncept. Besøget og rundvisningen tager ca. 1 time.

Efter besøget hos Wunderlich er det blevet frokost tid, og vi kører til en by ved Rhinen, hvor der er mulighed for frokost. 

Inden udflugten går videre mod nye ruter, er der også mulighed for at se ruinerne af den kendte Remagen bro ved Rhinen, hvor store kampe blev udkæmpet i slutningen af invasionen under 2. verdenskrig.

Ruten går nu tilbage mod Mosel dalen og undervejs kommer vi også forbi en af de største vulkanske søer her i Rheinland Pfalz. Søen vi stopper ved, var en aktiv vulkan for ca. 14.900 år siden. Det er i dag en rekreativ sø med en dybde op til 53 meter beliggende i 275 meter over havet. Søens størrelse er ca. 3.3 kvadratkilometer, så det har været en kæmpe vulkan, der faktisk lagde det meste af Vesteuropa øde 12.900 år før Kristi fødsel.

Ruten fortsætter nu mod Mosel floden og floden krydses undervejs, så den ses fra en ny side. Undervejs er der mulighed for en kaffepause langs floden inden vi hen på den sene eftermiddag er tilbage ved vores eget hotel.

Eftermiddagen eller aftenen kan måske bruges på en lille vandretur i området, inden middagen spises ca. kl. 19.00, og turlederen fortæller om morgendagens udflugt.

Turlederne har i aften velkomstmøde med nye rejsedeltagere, der ankommer for 6-dages rejsen her ved Mosel. Rejsedeltagerne tilslutter sig gruppen og er med til middagen i aften.

4. Rejsedag. Onsdag 20. maj 2020. Kort udflugt ca. 140 km. Lang udflugt ca. 180 km.
Efter en god nats søvn og morgenmad på hotellet gør vi klar til dagens udflugt. 

Vi kører fra hotellet kl. 08.30. Dagens udflugt er planlagt i to forskellige udflugter med forskellig længde. Begge udflugter går til Nürburgring og derfor er første del af dagens udflugt identisk for begge hold, og efter frokost køres der så forskellige udflugter om eftermiddagen.

Begge hold:
Ruten fra hotellet går direkte mod Nürburg og motorbanen, dog med valg af de fineste veje, der byder på sving og bakker. 

Efter ankomst til Nürburgring er der fri adgang til det store historiske motor museum, hvor der er mulighed for at se køretøjer, der har været brugt på banen, og høre om historier, der er sket på banen. Der er tillige mulighed for at køre race selv på en mini racerbane, ligesom du kan få testet dine evner og hurtighed med at skifte dæk på en Formel 1 bil. Hvis du har lyst kan du tillige se en af filmene, der fortæller Nürburgrings historie i den store 4D biograf. 

Vi har i dag også en personlig guidet tur ”Back Stage”, dvs. de steder, hvor publikum aldrig kommer! Da der i den periode, hvor vi er ved Mosel skal køres 24 timers løb på Nürburgring, så vil vi opleve en speciel rundvisning, hvor vi får mulighed for at komme meget tæt på forberedelserne til løbet. Undervejs vil vi se den nye Formel 1 bane, det nye pit-område og det gamle historiske pit-område. Vi kommer sikkert også op og ser vinderpodiet og kommer ind i presse centret, ligesom vi skal se det gamle historiske garageområde med mange gamle værkstedsting og værktøj fra en svunden tid.

Vi spiser frokost ved museet, så deltagerne selv kan beslutte, hvor meget tid de ønsker at bruge på at spise og besøge museet.

Efter frokost kører vi i to hold, hvor det er et kort og langt udflugts hold. Her er en kort beskrivelse af hver eftermiddags udflugt.

Kort udflugt: 
Efter frokost kører vi ud til ”Nordschleife”, hvilket vil sige den store del af Nürburgring. Vi gør holdt ved det område, hvor man normalt kan købe sig en køretur på banen. Nordschleife er 22 km lang og vi har tidligere haft mulighed for at køre på banen, men det er pga. det aktuelle 24 timers løb ikke muligt. Vi er sikkert heldige at se testbiler og biler, der træner til det kommende løb. 

Vi fortsætter og kører ind under Nordschleife og kører til en café, hvor vi kan holde en pause og gå op til banen, - og frem for alt høre og se bilerne drøne forbi. 

Efter café- og banebesøg fortsætter vi nu ad nye ruter gennem Eifel-land tilbage mod vores hotel, hvor vi forventer at være hen på eftermiddagen.

Lang udflugt: 
Efter frokost kører vi ud til ”Nordschleife”, hvilket vil sige den store del af Nürburgring. Vi gør holdt ved det område, hvor man normalt kan købe sig en køretur på banen. Nordschleife er 22 km lang og vi har tidligere haft mulighed for at køre på banen, men det er pga. det aktuelle 24 timers løb ikke muligt. Vi er sikkert heldige at se testbiler og biler, der træner til det kommende løb. 

Vi fortsætter nu eftermiddagens udflugt og kører rundt langs Nordschleife, hvor vi holder ved flere tilskuer-områder, hvortil vi kan køre og se direkte ind på banen. Det giver et godt indtryk af den meget store bane, der også kaldes ”Die Grüne Hölle”, - altså det grønne helvede, idet banen er svær og farlig at køre på. 

Efter disse stoppesteder kører vi til en café, hvor vi kan holde en pause og gå op til banen, - og frem for alt høre og se bilerne drøne forbi. 

Efter café- og banebesøg fortsætter vi nu ad nye østlige ruter gennem Eifel-land tilbage mod vores hotel. Vi kører gennem mange snoede landskaber. Vi forventer at være på hotellet hen på den sene eftermiddag efter en flot udflugtsdag i motorsportens tegn.

Eftermiddagen eller aftenen kan måske bruges på en lille vandretur i området, inden middagen spises ca. kl. 19.00, og turlederen fortæller om morgendagens udflugt.

5. Rejsedag. Torsdag 21. maj 2020. 75 km.
I dag serveres som de andre dage et typisk tysk morgenbord. Her er forskellig slags brød, skærepålæg, æg, syltetøj etc. samt ymer, mælk, kaffe og the.

Dagen består af en kort formiddag på motorcykel. Vi starter udflugten kl. 08.30. Alle kører i dag samme udflugt, idet vi i eftermiddag skal ud at sejle på Mosel floden. Hvis man ikke ønsker at sejle med, kan man naturligvis køre en ekstra udflugt på egen hånd. Vi kører fortsat i to hold, idet der er to turledere.

I dag går ruten opstrøms Mosel floden og vi krydser floden et par gange. Når vi kører ved Mosel floden krydser vi altid floden via broer, for der er mange af disse langs floden. Når vi kører langs Rhinen er vi nød til at krydse floden via små færger, idet der kun er få færger ved Rhinen. Vi har kun en udflugtsdag ved Rhinen, og der er således kun en eller to overfarter. 

I dag kører vi langs Mosel den samme strækning som vi skal sejle, - blot så deltagerne får en fornemmelse af længden.

Vi vender om på udflugten i den lille by Piesport, som jo er meget kendt i Danmark på grund af de kendte vine fra Piesporter Michelsberg. Vinområdet her ved Piesport er nogle af Tysklands bedste vinmarker, men i 1980’erne blev Piesporters ry ødelagt fordi der blev solgt meget tysk bordvin af liden kvalitet med navnet Piesporter Michelsberg. Områdets vine er ved at få en renæssance og vinen sælges igen i Danmark, med en helt anden kvalitet.

Vi kører op gennem de fine snoede bakker ved Piesport og forlader Mosel for at køre gennem baglandet tilbage mod vores hotel. 

Vi er tilbage ved hotellet kl. ca. 11.00 og gør klar til sejlturen, der starter et par hundrede meter fra hotellet.

Sejlturen tager godt en times tid og vi ser nu Moseldalen fra en helt anden side. Vi stopper ved den kendte vinby Bernkastel Kues, hvor der bliver tre-fire timers pause inden sejlturen går tilbage. Der er god mulighed for at spise frokost i byen, ligesom der er mange skønne middelalder gader at opleve. Du kan også gå op på broen over Mosel og nyde bådene, der kommer gennem landskabet, der omkranses af vinmarkerne.

Vi er tilbage ved vores hotel omkring kl. 18.00 og så kan man slappe af ved hotellet inden middagen ca. kl. 19.00. En dejlig afslappende udflugtsdag med en ny transportform.

Turlederne har i aften velkomstmøde med nye rejsedeltagere, der ankommer for 4-dages rejsen her ved Mosel. Rejsedeltagerne tilslutter sig gruppen og er med til middagen i aften.

6. Rejsedag. Fredag 22. maj 2020. Kort udflugt ca. 180 km. Lang udflugt ca. 260 km.
Efter en god nats søvn og morgenmad på hotellet gør vi klar til dagens udflugt. Vi har vores motorcykler parkeret direkte overfor hotellet, og det er let at gøre klar til afgang i dag.

Dagens udflugt er planlagt i to forskellige udflugter med forskellig længde. Begge udflugter køres i samme områder, men den lange udflugt har naturligvis flere kilometer kørsel og samtidig et par seværdigheder, der skal ses undervejs. Her er en kort beskrivelse af hver udflugt. Hver udflugt starter kl. 08.30.

Kort udflugt:
Dagens udflugt går i stik østlig retning mod Rhinen. Efter få kilometer langs Mosel kører vi ind i en stor naturpark, der ligger mellem Mosel og Rhinen. 

Vi gør om formiddagen en strække ben pause på vores rute direkte mod Rhinen. Når vi kommer til Rhinen, holder vi pause ved floden, så vi får et godt udsyn til Loreley-klippen. Klippen rejser sig 120 meter over vandet og markerer det smalleste stykke af Rhinen mellem Schweiz og Nordsøen. Navnet kommer fra de gamle tyske ord "luren" (se) og "ley" (sten), og oversættelsen kan være "Stenen, hvor man skal holde øje". Der er også en historie om den mytiske og skønne kvinde Loreley og hendes sagnomspundne klippe højt over Rhindalen. Hun var en kvinde, der ved sin skønne sang kunne lede skibene på afveje, så de sejlede på grund her i Rhinen. Vi får en god fotomulighed.

Herefter går ruten nu langs Rhinen, der har et helt andet udtryk end Mosel floden. Enkelte steder langs Rhinen ser man også vinmarker, men det er ikke som langs Mosel. Vi krydser Rhinen, og hver deltager betaler selv sin overfart, der typisk koster omkring fem euro for en motorcykel og en person.

Vi ankommer nu til vores frokost sted, der er hos en af Motour.dk’s gode samarbejdspartnere, en restaurant med danske aner, hvor værten taler dansk. Her er der mulighed for at få en god frokost til meget fornuftige penge.

Efter frokosten går ruten nu igen over Rhinen og videre mod Mosel, hvor vi i eftermiddag kører det længste stræk langs Mosel på denne rejse. En flot rute, som vi efterhånden er blevet bekendt med, og hvor vi nu ser nye byer og natur.

Vi forventer at være tilbage ved hotellet hen på eftermiddagen, og ser om vi holder kaffe pause undervejs langs floden. 

Lang udflugt:
Den længere udflugt i dag går også i stik østlig retning mod Rhinen. Efter ganske kort langs Mosel kører vi ind i en stor naturpark, der ligger mellem Mosel og Rhinen. Naturparken passeres i sydlig retning.

Der gøres om formiddagen også en strække ben pause på vores rute direkte mod Rhinen. På denne længere udflugt er første mål ved Rhinen en seværdighed ikke så langt fra Rüdesheim, der betragtes som en af vin-hovedstæderne ved Rhinen. Vi skal dog ikke til Rüdesheim, men til et stoppested ved det kendte ”Musetårn”, der ligger ude i floden. ”Mauseturm” – eller musetårnet – er et våben- og vagt-tårn, der blev placeret på en lille ø i Rhinen. Tårnet byggedes i begyndelsen af de 14. århundrede og blev brugt til toldkontrol på Rhinen. Navnet Musetårn kommer fra gammel tysk, hvor dele af ordet ”Mause/Muse/Muserie” betyd at holde udkig, at lure eller at beskytte. Derfor er navnet brugt på denne måde. Der er også et sagn om Musetårnet, og den vil turlederen fortælle om.

Ruten fortsætter nu nedstrøms Rhinen, og efter kort tid holder vi igen en kort pause ved floden, så vi får et godt udsyn til Loreley-klippen. Klippen rejser sig 120 meter over vandet og markerer det smalleste stykke af Rhinen mellem Schweiz og Nordsøen. Navnet kommer fra de gamle tyske ord "luren" (se) og "ley" (sten), og oversættelsen kan være "Stenen, hvor man skal holde øje". Der er også en historie om den mytiske og skønne kvinde Loreley og hendes sagnomspundne klippe højt over Rhindalen. Hun var en kvinde, der ved sin skønne sang kunne lede skibene på afveje, så de sejlede på grund her i Rhinen. Vi får en god fotomulighed.

Herefter går ruten nu langs Rhinen, der har et helt andet udtryk end Mosel floden. Enkelte steder langs Rhinen ser man også vinmarker, men det er ikke som langs Mosel. Vi krydser Rhinen, og hver deltager betaler selv sin overfart, der typisk koster omkring fem euro for en motorcykel og en person.

Vi ankommer nu til vores frokost sted, der er hos en af Motour.dk’s gode samarbejdspartnere, en restaurant med danske aner, hvor værten taler dansk. Her er der mulighed for at få en god frokost til meget fornuftige penge. Udflugtsdeltagerne, der kører den lidt længere tur, ankommer lidt senere til frokost, og derved kommer gruppen til at blive betjent hurtigt, idet det andet hold allerede har fået sin mad.

Efter frokosten fortsætter ruten langs Rhinen mod næste stoppested i Koblenz ude ved Rhinen, hvor det kendte "Deutsches Eck" er. Her møder floderne Rhinen og Mosel hinanden. Her holdes der endnu en foto- og strække ben-pause, inden vi fortsætter langs Mosel, dvs. hele strækningen fra Rhinen til vores indkvartering. En flot og lang ruten langs Mosel. Der bliver sikkert om eftermiddagen tid til en kaffepause undervejs på ruten, inden vi ankommer sent på eftermiddagen ved vores base. 

Efter en fin udflugtsdag med forholdsvis mange kilometer vil gæsterne sikkert nyde det gode måltid mad på hotellet og et glas lokalt vin eller øl til aften.

7. Rejsedag. Lørdag 23. maj 2020. Kort udflugt ca. 170 km. Lang udflugt ca. 230 km.
I dag har vi en fin lang udflugtsdag foran os, der bringer os i nye områder ved Moseldalen, og frem for alt et godt stykke væk fra Mosel.

Vi starter naturligvis dagen med morgenmad og er klar til afgang kl. 09.00

Dagens udflugt er planlagt i to forskellige udflugter med forskellig længde. Begge udflugter køres i samme områder, men den lange udflugt har naturligvis flere kilometer kørsel. Her er en kort beskrivelse af hver udflugt, som i dag i stor grad bliver en udflugtsdag med skønne dejlige ruter.

Kort udflugt:
Ruten går mod syd og bringer os over Mosel-floden og videre ad små hoved- og biveje mod naturparken, der hedder Hunsrück. Dette område er den del af det tyske "Mittelgebirge", der grænser til floddalene ved Mosel mod nord og Rhinen i øst. 

I Hunsrück er mange af bjergene ikke højere end 400 meter, dog med enkelte bjergtoppe, der stikker op til 800 meter over havet. Et smukt landskab, der er en god afslutning på vores udflugtsdage. Hunsrück er tillige det geografiske område, hvor den tyske saga "Heimat" af Edgar Reitz blev optaget. Denne tv serie er en god sammenlignin med den danske "Matador". Heimat tv serien blev vist i dansk tv i 1980'erne og er meget interessant, for den viser Tysklands udvikling fra 1. verdenskrig til 1980’erne. På udflugten stopper vi et sted eller to, hvor der har været scener i tv-serien, f.eks. i en lille landsby med en gammel smedie.

Ruten i dag er meget varieret og bringer os samtidig ind i store flotte landbrugsområder i et geografisk område, som sjældent besøges af turister. Det betyder god plads på vejene og masser af skøn uberørt natur. 

Vi forventer at være tilbage ved hotellet hen på eftermiddagen, og ser om vi holder kaffe pause undervejs ved floden eller i bakkerne omkring Mosel.

Lang udflugt:
Den flotte og lidt længere rute i dag, går også mod syd og bringer os over Mosel-floden og videre ad små hoved- og biveje mod naturparken, der hedder Hunsrück. Dette område er den del af det tyske "Mittelgebirge", der grænser til floddalene ved Mosel mod nord og Rhinen i øst. Efter en lille rute langs Mosel kører vi mange små og snoede veje op til Hunsrück og fortsætter ad landeveje gennem den flotte naturpark.

I Hunsrück er mange af bjergene ikke højere end 400 meter, dog med enkelte bjergtoppe, der stikker op til 800 meter over havet. Et smukt landskab, der er en god afslutning på vores udflugtsdage. Hunsrück er tillige det geografiske område, hvor den tyske saga "Heimat" af Edgar Reitz blev optaget. Denne tv serie er en god sammenlignin med den danske "Matador". Heimat tv serien blev vist i dansk tv i 1980'erne og er meget interessant, for den viser Tysklands udvikling fra 1. verdenskrig til 1980’erne. På udflugten stopper vi et sted eller to, hvor der har været scener i tv-serien, f.eks. i en lille landsby med en gammel smedie.

Ruten i dag er meget varieret og bringer os samtidig ind i store flotte landbrugsområder i et geografisk område, som sjældent besøges af turister. Det betyder god plads på vejene og masser af skøn uberørt natur. 

Dagens rute er kendetegnet ved meget fine veje med ganske lidt trafik og masser af snoede veje, - specielt de sidste 30 km inden vi er tilbage ved Mosel. Der er kaffepause ved Mosel inden der køres den sidste rute langs floden og gennem vinmarkerne til hotellet. Vi er tilbage ved hotellet hen på eftermiddagen efter en flot udflugtsdag.

Aftenen i aften er afslutnings aftenen og vi håber at alle vil hygge sig efter nogle dejlige dage i Moseldalen. 

8. Rejsedag. Søndag 24. maj 2020. Ca. 720 km.
I dag er det hjemrejsedag, og rejsedeltagerne kan følges ad eller køre individuelt hjem til Danmark.

Ruten er let at køre mod Danmark, idet der i dag ingen tung trafik er på landevejene. Det er naturligvis oplagt at køre tidligt på morgenen og vi forsøger at få arrangeret tidlig morgenmad. 

Turlederne hjælper gerne deltagerne med det rigtige rutevalg inden afrejse.

Sværhedsgrad:
Alle kan deltage på rejsen, idet den er tilrettelagt således, at alle skulle kunne følge med og klare de fine dagsture. Den længste dagsetape er fra Danmark til hotellet første rejsedag, og det kan alle klare, alternativt vælge en overnatning på vejen.

Vi kører på rejsen i bakket terræn, men det er kun op til 500 meter højt så derfor meget let og tilgængeligt. Landevejene er gode at køre på.

Det forventes, at du som deltager på rejsen sætter dig ind i rejsens forløb og forholder dig sagligt til dagsruternes længde og typen af ruter, som vi skal køre, inden du bestiller rejsen.

Hvis du kører på en motorcykel, der er ældre end 1980, og som måske ikke er vant til at blive kørt flere dage i træk, skal du være helt sikker på, at din maskine kan klare rejsen. At man kører på en ældre motorcykel er ingen hindring for at deltage, men det er vigtigt, at rejsedeltagerne forstår, at en god rejsegennemførelse også kræver, at deltagerne forstår vigtigheden af at være en harmonisk del af trafikken og derved have fokus på sikkerheden. Din motorcykel skal naturligvis overholde de gængse støjkrav og være godkendt. I Tyskland er der krav om kørsel med originale udstødninger eller TÜV godkendte eftermonterede udstødninger. Dæk må ikke være ældre end 5 år.

Motorcykler under 450 ccm3, såkaldte "kineser-motorcykler" eller scootere og el-motorcykler kan ikke deltage på rejsen.

Du skal være erfaren motorcyklist og vant til at køre fællestur sammen med andre motorcyklister. Hvis du ikke er så vant til at køre fællestur med andre, bør du ringe til Motour.dk og lige tale med os om dette. Normalt skal turlederen nok hjælpe dig med at lære fællestursteknikken at kende, så du ved, hvordan det foregår. Det er ikke svært, men det kræver, at du er en erfaren motorcyklist og vant til at køre i trafikken.

Den længste udflugt på rejsen er op til ca. 260 km. Det kan fint klares på en dag ved at køre en kombination af landeveje, og hovedveje, som der er planlagt og beskrevet i programmet. Vi gør meget ud af at tilrettelægge dagenes forløb, og de angivne dagsstrækninger er faktuelle kilometer. Det betyder også, at hvis en deltager hellere vil vælge at køre motorvej, så er man velkommen til at gøre det på egen hånd.

Det er absolut nødvendigt at følge den almindelige trafikrytme, for ellers vil det gå ud over sikkerheden på rejsen, og på en Motour.dk-rejse er der altid fokus på sikkerheden, og derfor er vores turledere naturligvis altid på motorcykel sammen med gæsterne.

2 udflugtslængder:
Da der på denne rejse er 2 turledere, vil vi hver dag køre 2 hold. Det betyder også, når vi har 2 turledere, at der nogle dage er forskellige udflugter at vælge iblandt (dog ikke mandags- og torsdags-udflugterne, der samme længde for alle). Vær derfor opmærksom på, at der på nogle udflugtsdage i rejsebeskrivelsen er angivet 2 udflugter, dvs. en ”Lang Udflugt” og en ”Kort Udflugt”. Der er naturligvis også angivet, hvor mange kilometer der skal køres, således at du selv kan vurdere, hvad du syntes, der er langt eller kort. Vi har tilrettelagt gode ruter og oplevelser på begge udflugter.

Rejsebeskrivelse og rejsebetingelser.
Ved bestilling af rejsen såvel online som pr. e-mail eller telefon, bekræfter du som rejsedeltager, at du har læst rejsebeskrivelsen og rejsebetingelserne.

Rejsens samlede længde:
Udflugterne har forskellig længde. Hvis du vælger de korte udflugter kører du ca. 860 km ved Moseldalen. Hvis du kører lange udflugter kører du ca. 1.130 km ved Moseldalen. Hertil skal du lægge rejsen til og fra Mosel. 

Hvem skal man bo sammen med, hvis man rejser alene?:
Hvis du ikke har nogen at rejse med, forsøger Motour.dk gerne at hjælpe med, at du får en at bo sammen med. Vi forsøger at sammensætte de rejsende, således, at man - hvis man rejser alene - naturligvis bor sammen med en af samme køn. Hvis der rejser et ulige antal, der ønsker at dele dobbeltværelse, vil den sidste, der bestiller være nødsaget til at tilkøbe enkeltværelse (du kan naturligvis ikke annullere din betingelse, fordi Motour.dk ikke kan finde en makker til dig, det re blot en service uden garanti, men det lykkes ofte).


Du får en oversigt over deltagere og værelser i de sidste papirer, som du modtager 14 dage inden afrejse.

Antal deltagere:
Der er plads op til ca. 26 deltagere på rejsen. Der er ofte 2/3 antal motorcykler i forhold til antal deltagere. Vær opmærksom på, at der er to turledere og der køres i to hold på denne rejse.

Turledere:
Turlederene møder gæsterne på rejsens hotel. 

Turlederene sørger for alt praktisk på rejsen, og kører forrest på alle udflugter. 
Turlederene har lagt rejseplanen og fundet de gode ruter og pausesteder. Vores turledere er erfarne motorcyklister og vant til at rejse på motorcykel. 

Turlederne har naturligvis også kørt flere gange i områderne, som vi skal til på denne rejse.

Turlederene er ikke en guide, der fortæller alt om historie, bygningers struktur og byggeteknik såvel som konge- og kejserrækker, men turlederne fortæller om praktiske ting og de erfaringer og den historie, de har forberedt sig på til rejsen. Turlederene oversætter naturligvis også ved de forskellige besøg, og står til rådighed omkring alt praktisk, check ind/ud og praktiske informationer omkring hver dags udflugter.

Indkvartering:
På denne rejse benytter vi ét hotel, hvilket gør den praktiske bagagehåndtering let for alle gæster. 

Det hotel, som vi benytter på denne rejse er et godt 3-stjernet hotel af tysk kvalitet direkte ved Mosel floden. Hotellet er familieejet. Hotellet er løbende ombygget og moderniseret, men har samtidig også den traditionelle tyske hygge, der findes på Mosel-hoteller. Hotellet har egen swimmingpool og sauna.

Hotellet byder på en typisk tysk morgenbuffet og aftensmaden serveres hver aften som 3-retters middag eller evt. buffet.

Der er wi-fi på hotellet og på alle værelser. 

På hotellet skal der pr. nat/gæst betales et gebyr på € 2,5 til de lokale turistmyndigheder. Turistskat er inkluderet i rejsen for alle gæster.

Rejsemateriale inden afrejse:
Alle rejsedeltagere modtager senest 14 dage inden afrejse de sidste rejsepapirer med alle praktiske informationer for hele rejsen. Der medsendes tillige en simpel deltageroversigt, så der er mulighed for at tage kontakt med de andre rejsende. Ved tilmelding til rejsen accepterer du, at Motour.dk kan angive dit navn, din hjemby og dit telefonnummer på deltageroversigten, der udsendes med de sidste rejsepapirer.

Afbestillings- og rejseforsikring:
Motour.dk tilbyder alle rejsende mulighed for at tilvælge afbestillings- og/eller rejseforsikring for den bestilte rejse. Du kan læse om disse muligheder under fanen INFO, hvor du også kan vælge direkte adgang til bestilling af afbestillings- og/eller rejseforsikring.


Ved bestilling af rejsen angiver du, at du har haft mulighed for at tilvælge afbestillings- og rejseforsikring.

Vær venligst opmærksom på, at afbestillingsforsikring senest skal vælges, når depositum betales for rejsen. Rejseforsikring kan bestilles indtil 5 dage inden afrejse.

Forbehold:
Der tages forbehold for ændringer i programmet, evt. programplaner hos vores samarbejdspartnere samt valutaændringer. Valuta beregnet pr. kurs 10/10 2019. Ved væsentlige udsving vil der blive opkrævet difference fra kursberegningsdatoen.

Hvis der ikke er en rimelig og ligelig fordeling af deltagere på udflugterne mellem de to turledere, tager vi forbehold for at måtte ændre i fordelingen eller forløbet på udflugten. 

Henrik Tang fra Motour.dk har taget de fleste af billederne på denne side.

Prisoversigt:

6.950,- kr. pr. person i delt dobbeltværelse
850,- i enkeltværelsestillæg

Prisen inkluderer:

Rejselængde og forplejning:
• 8 dages rejse
• 7 overnatninger i delt dobbeltværelse med bad og toilet, tv
• Halvpension fra aftensmad på ankomstdagen til morgenmad på afrejsedagen
• Morgenmaden består af morgenbuffet
• Aftensmaden er 3-retters menu eller buffet

Aktiviteter/udflugter:
• Alle udflugter er inkluderet iht. rejsebeskrivelsen
• 2 turledere på motorcykel fra Motour.dk

Diverse:
• Lokale skatter, turist-skat, moms og afgifter
• Dansk moms
• Afgift til Rejsegarantifonden


Prisen inkluderer ikke:
• Færge overfart ved Rhinen 
• Benzin, lommepenge og frokost
• Evt. parkeringsomkostninger (pt. ingen kendte)
• Evt. afbestillings- og rejseforsikring (se nærmere under info for tilvalg)